Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 100 kWh batteri

Startet av Bjoris, fredag 16. september 2016, klokken 22:30

« forrige - neste »

Bjoris

#15
Prøvde Xen igjen fredag på en litt lengre tur og likte bilen enda bedre denne gangen, fikk rygget litt inn på smale parkeringsplasser og ser at du har mer oversikt i X når du sitter høyere, men den er bred ja.

Vel, den nye Sen kommer nå om 2 uker og vi hadde satt frist for oss selv å bli enige om hva vi skulle gjøre nå i helgen. Konklusjonen blir at selv om Xen er en fantastisk bil og "vil ha" følelsen fortsatt er sterk så velger vi Sen nå i første omgang iallefall. De viktigste grunnen er:

- Er usikker på praksis rekkevidde på X60 vintersdagen opp til fjells med den store kupeen, mer vekt etc. Det kan bli knapt på disse fredagene våre med 180 km med 600 høydemeter og vi ser flere turalternativer som krever CHADdeMO lading i tillegg til SC. Skal Xen overgå S70D så må en faktisk på X90 og det er helt uaktuelt prismessig. Til og med 75D gir vesentlig kortere rekkevidde er jeg redd. Det hadde nok gått greit med 60, men ikke mer heller, også noe usikker på 2. håndsverdien på en X60 etter at jeg snakket med Tesla i går som sier de at absolutt de fleste velger 90...
- FWD, vil dette fungere for oss, ser at det antakelig ikke er nok høyde i garasje vår på fjellet til at dørene vil åpne skikkelig og det blir litt for dumt. Veldig synd vi ikke kunne tatt en X opp og sett både på bilstørrelsen på vår plass og dørene der oppe. En vinters erfaring mangler her egentlig, en blir prøvekanin med FWD på fjellet i år!
- Uavklart lastesikrig og skihåndtering, igjen, kan være dette fungerer greit, men vi vet ikke og det er mye penger dette, vi kan ikke bare bytte den i en ny S igjen om Xen ikke tilfredsstiller
- Størrelse, merker på 2. turen at dette er mye vanesak, men 10 cm breiere bil er jo omtalt opp og i mente, vi syns det er negativ og trenger ikke den større plassen selv om S nesten virket som e liten sportsbil når vi satte oss i den etter prøveturen med X:)

Oppsummert, det ble for mange uavklarte punkter til at vi trakk i avtrekkeren nå, spesielt fruen syns også at det blir litt flashy å komme med disse dørene, jeg syns de er helt utrolig tøffe, men innser at verdien for oss med disse dørene er begrenset. Tror nok dette med oppmerksomheten med FWD er noe som reduseres kraftig når bilene blir mer vanlige.

MEN, langt fra sikkert at vi ikke velger en X ved neste bytte eller om det skulle dukke opp en gunsidig mulighet for bytte når vi har fått avklart det vi er usikre på og evt også kunne valgt 90en...

Takk til alle som har bidratt i de utallige trådene og spørsmålene jeg har hatt i det siste om X, håper dette har vært nyttig for andre også i det minste:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

dainai

Sitat fra: bjoris på søndag 07. august 2016, klokken 02:55
Prøvde Xen igjen fredag på en litt lengre tur og likte bilen enda bedre denne gangen, fikk rygget litt inn på smale parkeringsplasser og ser at du har mer oversikt i X når du sitter høyere, men den er bred ja.

Vel, den nye Sen kommer nå om 2 uker og vi hadde satt frist for oss selv å bli enige om hva vi skulle gjøre nå i helgen. Konklusjonen blir at selv om Xen er en fantastisk bil og "vil ha" følelsen fortsatt er sterk så velger vi Sen nå i første omgang iallefall. De viktigste grunnen er:

- Er usikker på praksis rekkevidde på X60 vintersdagen opp til fjells med den store kupeen, mer vekt etc. Det kan bli knapt på disse fredagene våre med 180 km med 600 høydemeter og vi ser flere turalternativer som krever CHADdeMO lading i tillegg til SC. Skal Xen overgå S70D så må en faktisk på X90 og det er helt uaktuelt prismessig. Til og med 75D gir vesentlig kortere rekkevidde er jeg redd. Det hadde nok gått greit med 60, men ikke mer heller, også noe usikker på 2. håndsverdien på en X60 etter at jeg snakket med Tesla i går som sier de at absolutt de fleste velger 90...
- FWD, vil dette fungere for oss, ser at det antakelig ikke er nok høyde i garasje vår på fjellet til at dørene vil åpne skikkelig og det blir litt for dumt. Veldig synd vi ikke kunne tatt en X opp og sett både på bilstørrelsen på vår plass og dørene der oppe. En vinters erfaring mangler her egentlig, en blir prøvekanin med FWD på fjellet i år!
- Uavklart lastesikrig og skihåndtering, igjen, kan være dette fungerer greit, men vi vet ikke og det er mye penger dette, vi kan ikke bare bytte den i en ny S igjen om Xen ikke tilfredsstiller
- Størrelse, merker på 2. turen at dette er mye vanesak, men 10 cm breiere bil er jo omtalt opp og i mente, vi syns det er negativ og trenger ikke den større plassen selv om S nesten virket som e liten sportsbil når vi satte oss i den etter prøveturen med X:)

Oppsummert, det ble for mange uavklarte punkter til at vi trakk i avtrekkeren nå, spesielt fruen syns også at det blir litt flashy å komme med disse dørene, jeg syns de er helt utrolig tøffe, men innser at verdien for oss med disse dørene er begrenset. Tror nok dette med oppmerksomheten med FWD er noe som reduseres kraftig når bilene blir mer vanlige.

MEN, langt fra sikkert at vi ikke velger en X ved neste bytte eller om det skulle dukke opp en gunsidig mulighet for bytte når vi har fått avklart det vi er usikre på og evt også kunne valgt 90en...

Takk til alle som har bidratt i de utallige trådene og spørsmålene jeg har hatt i det siste om X, håper dette har vært nyttig for andre også i det minste:)

Du kommer ångra dig!  ;D

Bjoris

#17
Sitat fra: dainai på søndag 07. august 2016, klokken 10:18
Sitat fra: bjoris på søndag 07. august 2016, klokken 02:55
Prøvde Xen igjen fredag på en litt lengre tur og likte bilen enda bedre denne gangen, fikk rygget litt inn på smale parkeringsplasser og ser at du har mer oversikt i X når du sitter høyere, men den er bred ja.

Vel, den nye Sen kommer nå om 2 uker og vi hadde satt frist for oss selv å bli enige om hva vi skulle gjøre nå i helgen. Konklusjonen blir at selv om Xen er en fantastisk bil og "vil ha" følelsen fortsatt er sterk så velger vi Sen nå i første omgang iallefall. De viktigste grunnen er:

- Er usikker på praksis rekkevidde på X60 vintersdagen opp til fjells med den store kupeen, mer vekt etc. Det kan bli knapt på disse fredagene våre med 180 km med 600 høydemeter og vi ser flere turalternativer som krever CHADdeMO lading i tillegg til SC. Skal Xen overgå S70D så må en faktisk på X90 og det er helt uaktuelt prismessig. Til og med 75D gir vesentlig kortere rekkevidde er jeg redd. Det hadde nok gått greit med 60, men ikke mer heller, også noe usikker på 2. håndsverdien på en X60 etter at jeg snakket med Tesla i går som sier de at absolutt de fleste velger 90...
- FWD, vil dette fungere for oss, ser at det antakelig ikke er nok høyde i garasje vår på fjellet til at dørene vil åpne skikkelig og det blir litt for dumt. Veldig synd vi ikke kunne tatt en X opp og sett både på bilstørrelsen på vår plass og dørene der oppe. En vinters erfaring mangler her egentlig, en blir prøvekanin med FWD på fjellet i år!
- Uavklart lastesikrig og skihåndtering, igjen, kan være dette fungerer greit, men vi vet ikke og det er mye penger dette, vi kan ikke bare bytte den i en ny S igjen om Xen ikke tilfredsstiller
- Størrelse, merker på 2. turen at dette er mye vanesak, men 10 cm breiere bil er jo omtalt opp og i mente, vi syns det er negativ og trenger ikke den større plassen selv om S nesten virket som e liten sportsbil når vi satte oss i den etter prøveturen med X:)

Oppsummert, det ble for mange uavklarte punkter til at vi trakk i avtrekkeren nå, spesielt fruen syns også at det blir litt flashy å komme med disse dørene, jeg syns de er helt utrolig tøffe, men innser at verdien for oss med disse dørene er begrenset. Tror nok dette med oppmerksomheten med FWD er noe som reduseres kraftig når bilene blir mer vanlige.

MEN, langt fra sikkert at vi ikke velger en X ved neste bytte eller om det skulle dukke opp en gunsidig mulighet for bytte når vi har fått avklart det vi er usikre på og evt også kunne valgt 90en...

Takk til alle som har bidratt i de utallige trådene og spørsmålene jeg har hatt i det siste om X, håper dette har vært nyttig for andre også i det minste:)

Du kommer ångra dig!  ;D

Antakelig;) Nå har jeg en del scenario som blir spennende å se om slår til

1. 2. håndsverdien til X blir bedre enn på S! SUV står sterkt i Norge og Sen kan lettere byttes med 3 når den kommer. Dessuten har for mange fått Sen mye rimeligere enn dagens priser, slik er det ikke med X.
2. FWD vil gi mer problem enn glede for de som bruker bilen aktivt på vinteren, dvs snøstorm og øspøs som vi har, om en annen, her vestpå...
3. 60X vil bli i minste laget og dermed holde verdien noe dårligere enn 90, men her er jeg veldig usikker, 167.000 rimeligere gjør at den selvsagt går i ett annet marked som brukt også. Tradisjonelt så fordufter jo de siste 100.000 opp mot en mill som dugg for solen, i 2. håndsmarkedet, sånn sett kan en brukt X90 være aktuelt, men som sagt tror jeg disse bilen blir ganske sjeldne og dermed holder prisene bedre enn S...
4. Lastesikring i 6 seteren blir ikke optimalt med dagens biler om ikke noe kan ettermonteres i taket bak 2. seterad!

5. A.P kommer til å bli oppgradert rett etter at vi har fått vår S, der er Murpys lov steinhard og det ville sikkert blitt slik at om vi solgte og gikk for X ville vi fått ny AP... :)

Vel, så får tiden vise om jeg har rett, jeg angrer litt allerede, men valget er tatt nå! Merker det skal bli utrolig digg å kjøre Tesl igjen, etter å ha kjørt Leaf siden Nov 15!

Kommer 5 seteren med nedfellbare seter slik at en får utnyttet bagasjeplassen og kanskje får enda litt mer plass på 2. seterad så kanhende vi hiver oss rundt og prøver å bytte, men tror toget har gått når vi tar i bruk Sen da blir forskjellen for stor er jeg redd!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

eha

Sitat fra: bjoris på søndag 07. august 2016, klokken 12:45
5. A.P kommer til å bli oppgradert rett etter at vi har fått vår S, der er Murpys lov steinhard og det ville sikkert blitt slik at om vi solgte og gikk for X ville vi fått ny AP... :)

Ikke glem at Murphys lov gjelder for meg også. Jeg er sikker på at AP hardware 2.0 kommer like etter at vår X er blitt produsert!  :o

Sånn er bare livet. Det vil alltid komme noe bedre.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

petersv

Heldigvis er gjeldende generasjon ap veldig bra som førerassistansesyste, så da er det jo ikke like stor forskjell som mellom pre-ap og ap gen 1.

Bjoris

#20
Sitat fra: petersv på søndag 07. august 2016, klokken 13:41
Heldigvis er gjeldende generasjon ap veldig bra som førerassistansesyste, så da er det jo ikke like stor forskjell som mellom pre-ap og ap gen 1.

Neida, sist fikk vi ha bilen noen mnd og så kom både AP og Awd!!

Ang AP nå så spørs det om Tesla er klar til å kjøre videre når de nå skal lage chipen selv og MobilEye er ute, dvs de får ikke bruke de nye chipene deres, angivelig fordi de vil lage sine egne, men ingen vet helt hvor langt Tesla har kommet i dette arbeider og hvor forbedret de var på dette.

Jeg tenker at det neppe blir en total ny AP nå, men disse ekstra kameraene kommer nok siden det har vist seg at det er laga plass til dette i Xens frontrute allerede...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Djur1

Er det noe tall på eksakt antall KWh som er tilgjengelig på 60 versjonen?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

eha

Sitat fra: Djur1 på mandag 08. august 2016, klokken 00:58
Er det noe tall på eksakt antall KWh som er tilgjengelig på 60 versjonen?

Det er mye synsing ute og går, og mange heller mot at det er i overkant av 60. Men ingen ennå som har påstått at de vet (60-strippa 75-batteri har vel ikke blitt levert ennå).
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Bjoris

Det har blitt levert S60(75) i Usa, men jeg har tråla akkurat denne informasjonen uten hell. Dette er en av de tingene som gjør det litt vanskelig å bestille X nå syns jeg, men bare en av mange ting som nevnt så vi venter å lar andre teste ut Xen for oss så ser vi om det kan være løselig ved en senere anledning, vi trenger fortsatt mer tak høyde og hengerfeste, men følte at risikoen ble for stor å gjøre valget nå...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

#24
Vel, når en leser selv hva en skriver om vurderingen så må en flire litt, mye frem og tilbake har det vært!

MEN, nå er X60 bestilt:)

Midnight Silver
Vinterpakke
AP
Luft
Hengerfeste

Sen hadde vi i 2 dager, en fantastisk fin bil, men føler uansett at tross usikker på en del ting så blir det bedre med X for oss...

Så var neste dillemma, vente å se hvordan 5 seteren bil og/eller vente på AP 2.0? Ikke lett å kjøpe Tesla når en vil ha alle hakene krysset av... Jeg tror nok at AP 2.0 kommer for alle som bestiller nå uansett, dvs enten kommer det nå eller så har alle ryktene bare vært tull og da tror jeg det blir en god stund til så akkurat det stresser meg ikke så veldig, men er jo dumt med 5 seteren når det er den som hadde passet for oss og velger vi 6 seteren og så ser at 5 seter kom med mye bedre løsning for oss så er det jo dumt, men, men... er i tenkeboksen, var jo dumt nok til å selge bilnr 2 i den perioden jeg hadde slått fra meg Xen igjen så trenger jo bilen sårt også:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Bjoris

Sitat fra: lunitiks på mandag 05. september 2016, klokken 13:23



:)

Spiker på hodet der altså, begge deler vil jeg si. Nøye vurdert og når konklusjonen ikke passet med ønskene så måtte vi ta en ny runde for å få konklusjonen til å passe bedre;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nie

Sitat fra: bjoris på mandag 05. september 2016, klokken 14:37
Sitat fra: lunitiks på mandag 05. september 2016, klokken 13:23



:)

Spiker på hodet der altså, begge deler vil jeg si. Nøye vurdert og når konklusjonen ikke passet med ønskene så måtte vi ta en ny runde for å få konklusjonen til å passe bedre;)
Jeg ser med gru frem mot den dagen bjoris har bestemt seg for en bil, skipper forumet og bare kjører rundt og koser seg med ny-bilen.
Kommer til å bli kjedelig for oss andre... ;)

Bjoris

Sitat fra: nie på mandag 05. september 2016, klokken 15:04
Sitat fra: bjoris på mandag 05. september 2016, klokken 14:37
Sitat fra: lunitiks på mandag 05. september 2016, klokken 13:23



:)

Spiker på hodet der altså, begge deler vil jeg si. Nøye vurdert og når konklusjonen ikke passet med ønskene så måtte vi ta en ny runde for å få konklusjonen til å passe bedre;)
Jeg ser med gru frem mot den dagen bjoris har bestemt seg for en bil, skipper forumet og bare kjører rundt og koser seg med ny-bilen.
Kommer til å bli kjedelig for oss andre... ;)

Blir jo noen måneder nå da med masse bekymringer og vurderinger som blir selve definisjonen på i-landsproblemer;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

shufu

Sitat fra: bjoris på mandag 05. september 2016, klokken 20:58

Blir jo noen måneder nå da med masse bekymringer og vurderinger som blir selve definisjonen på i-landsproblemer;)

Du kan snart begynne med en ny tråd : "bør jeg oppgradere til 75 kWh?" :)
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA