Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdaterte ladestasjoner på Garmin

Startet av LarryF, fredag 16. september 2016, klokken 13:44

« forrige - neste »

LarryF

Jeg er i ferd med å kjøpe min første Tesla og har ventet på ModelX for å få en litt mer familievennlig bil med tilhengerfeste. Loddet er kastet og jeg har bestilt en X60D, men har kvaler om hvilken batteristørrelse jeg skal velge. Derfor håper jeg at ekspertisen her på forumet kan hjelpe meg utover det jeg har forsøkt å lese meg til i allerede eksisterende poster.
Jeg kjører i dag en e-Golf og er blitt frelst på elbil-konseptet, men ønsker lengre rekkevidde da årets Danmarkstur ga ladestopp hver 100 km for å komme hjem via Sverige. Dette går jo fint med litt planlegging, men med SC-nettverket burde det bli en del enklere. Mitt behov for rekkevidde er ikke absolutt. Jeg ønsker meg muligheten til å kjøre fra indre Østlandet til alle deler av Norge vha SC og at jeg sommerstid kan kjøre +/- 300 km uten ladestopp. Jeg ønsker derfor svar på følgende:
1) Hvor stor andel av batteriet er tilgjengelig på de ulike modellene?
2) Hvilken forbruk er realistisk vinterstid for de ulike modellene?
3) Basert på erfaringer med Model S, hva ville folk valgt for Model X?
4) Jeg har fått med meg at man antar at batteriet på X60D lades opp til 80% av X75D og at fullading på SC derfor bør være raskt. Er dette noe som er verifisert?

Jeg er virkelig spent på å prøvekjøre før de 14 dagene går ut og antar at jeg blir overbevist om at jeg gjør det rette ved å velge Model X. Valg av batteristørrelse er jo stort sett et økonomisk spørsmål og jeg vil helst ikke gå på en smell når såpass mye penger skal øses ut.
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste

Bonk3rs

Gratulerer med valget av x60D  :D
Ingen har fått levert en x60d enda, så mye av det som vites er basert på kunnskaper fra model s (60, 70 og 75)

Jeg sitter å vurderer en selv. Har kjørt Tesla siden nov.14 . Med den erfaringen jeg har fått, er jeg temmelig sikker på at en 60 er nok. Ikke mer en nok, men akkurat nok til å kunne kjøre problemfri mellom SC. Også på vinteren.

Når jeg er på langtur og "leaper" mellom SC, lader jeg ikke mere enn avstanden til neste sc +10% . Eller jeg kjører når navigasjonen sier jeg kan kjøre. Dvs mellom 40 og 60 % batteri. 60% på min 85 er ca 220km "typical"

Gjetning:

En x60D vil jeg tippe har ca 290km"typical" @100%
Siden x'en er tyngre vil den bruke mere pr.km, men det er tatt høyde for i bilen.

Enda en gjetning:

En av de lengste strekkene mellom SC i Norge er på ca 200km (Grong-Mosjøen) la oss si du står på Grong og har 15% på batteriet. Da lader du til 100% og kommer frem med ca 5% i Mosjøen. Ikke god margin, men det går.
Selvfølgelig finnes det strekninger man ikke klarer hvis man drar utenfor nettverket. Men det må man bare godta i så måte.

Med et økende antall chademo-ladere og flere SC tror jeg en x60D er et godt alternativ til folk med "normal" lommebok  ;)

Etter meg under her, kommer det nok noen kommentarer om større forbruk om vinteren, alt for mange lade-stopp, unger i bil/sur kjærring osv.
Blir det for lite batteri, kan man spare litt og oppgradere til 75kwh  ;)
Men dette er bare min subjektive mening som jeg vil dele her  ;D

X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

lunitiks

Sitat fra: Bonk3rs på tirsdag 19. juli 2016, klokken 17:51
Med et økende antall chademo-ladere og flere SC tror jeg en x60D er et godt alternativ til folk med "normal" lommebok  ;)

Etter meg under her, kommer det nok noen kommentarer om større forbruk om vinteren, alt for mange lade-stopp, unger i bil/sur kjærring osv.

Tenkte å komme med en kommentar om begrepet "normal lommebok", jeg  :D  Meeen, ja du har rett: Sur kjærring blir det garantert
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tin

Hehe, jeg har/hadde en 75 i ordre. Men etter litt frem og tilbake har vi nå fått bekreftet at vi kan endre til 60. Velger å gjøre det etter at mange har kommet med gode argumenter for 60 vs 75...som jeg selv ikke har tenkt på. Funker det ikke oppgraderer vi bare til 75 i etterkant...kjekt med forum altså :)

Bonk3rs

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 19. juli 2016, klokken 17:55
Sitat fra: Bonk3rs på tirsdag 19. juli 2016, klokken 17:51
Med et økende antall chademo-ladere og flere SC tror jeg en x60D er et godt alternativ til folk med "normal" lommebok  ;)

Etter meg under her, kommer det nok noen kommentarer om større forbruk om vinteren, alt for mange lade-stopp, unger i bil/sur kjærring osv.



Tenkte å komme med en kommentar om begrepet "normal lommebok", jeg  :D  Meeen, ja du har rett: Sur kjærring blir det garantert

Å jeeses!
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

tonl

#5
En bør tenke litt lengre fram i framtiden. Har man muligheten til gå for høyere batteripakken så gjør det.
1. Det blir flere og flere S, X og 3 på veien fremover. Ja Tesla har sagt de skal øke antall ladeplasser i tiden framover. Men det hjelper "lite" når "alle" Tesla eier nesten skal dra ut på tur "samme" dag ved ferie (påske, sommer, høst, vinter osv). Forskjellen mellom 60kW og 75kW (50-60km) kan gjør at man kan droppe lading på en SC når det er kø og heller lader ved hytter eller destinasjonsmålet.

2. km/batteri tap over tid. Hadde en rwd 85kW som mistet ca 20km etter 1 1/2år fra den var ny. 100% typical km da bilen var ny ga var litt i overkant av 400km. Nå ligger 100% typical på 385km.

Erfaring fra 85D om vinter: Ved 100% typical 420km,  mistet jeg vel 100km ++ ved normal kjøring på kalde dager. Batteriet var forvarmet og kupe temp er på 21grader.

Bonk3rs

Sitat fra: tonl på tirsdag 19. juli 2016, klokken 19:15
En bør tenke litt lengre fram i framtiden. Har man muligheten til gå for høyere batteripakken så gjør det.
1. Det blir flere og flere S, X og 3 på veien fremover. Ja Tesla har sagt de skal øke antall ladeplasser i tiden framover. Men det hjelper "lite" når "alle" Tesla eier nesten skal dra ut på tur "samme" dag ved ferie (påske, sommer, høst, vinter osv). Forskjellen mellom 60kW og 75kW (50-60km) kan gjør at man kan droppe lading på en SC når det er kø og heller lader ved hytter eller destinasjonsmålet.

2. km/batteri tap over tid. Hadde en rwd 85kW som mistet ca 20km etter 1 1/2år fra den var ny. 100% typical km da bilen var ny ga var litt i overkant av 400km. Nå ligger 100% typical på 385km.

1. Ser ikke helt problemet. Med flere ladere, så sprer du jo bilene utover enda mere. En annen ting, hvis bare folk lærer seg til ikke å henge for lenge på laderne, så er mye gjort.

2. Mye av de "typical" km du mistet kom med SW oppdateringer. Tesla har endret beregningen for typical på rwd-biler et par ganger. Det betyr ikke at batteriet har degradert seg i så stor grad.
85D gikk andre veien, her endret typical fra ca 400km til ca 420km over natta ved en SW-oppdatering. Batteriet har selvfølgelig ikke blitt større av den grunn.

X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Øyvind.h

#7
Personlig ville jeg styrt unna X60D basert på siste tre år med S85 og S90D.

X60D blir omtrent som en S50D ville vært. X60D har i følge Tesla rundt 15% høyere forbruk enn S60D, og man kan forvente at differansen er høyere jo høyere farten blir (ditto lavere i lav hastighet). X90D er da omtrent som en S75D.

X60D påfører meg mange ladestopp i løpet av et år som jeg ellers ikke ville tatt. S90D``en er så fleksibel at jeg tar pauser når jeg ønsker pause, ikke fordi bilen må. X60D ville ofte blitt helt motsatt - dvs pauser fordi bilen må og ikke fordi jeg vil. (LES: MEG, andre kan ha helt annen bruksopplevelse av en X60D!)

Skal jeg Oslo-Gøteborg med X60D må jeg stoppe allerede etter tre kvarter på overbelastede Solli. Å kjøre direkte til Uddevalla (ca 22 mil) er helt i grenseland (dermed uaktuelt) uten å kjøre veldig sakte, og å kjøre direkte uten ladestopp slik jeg normalt ville gjort er ikke mulig (ca 29 mil).

Skal jeg til Nesbyen (ca 17 mil, mye kulde og stigning) er jeg plutselig utrygg på å komme frem, og avhengig av CHAdeMO lading på veien.

Skal jeg til Tvedestrand passerer jeg tre superchargers på veien, men jeg stopper jo normalt aldri på de plassene. De siste par gangene har jeg av spesielle grunner stoppet på Brokelandsheia, men da er jeg nesten fremme.

For to år siden, og nå i sommer, har jeg kjørt dagsetapper mellom Danmark og Norge på type 6-700km. På veier hvor de fleste kjører i 130-150km/t. På de veiene måtte jeg ladet til veldig høy SOC med X60D og fortsatt vært bekymret for rekkevidde. Med 90D``en kjører jeg gjerne oppunder 30 mil før jeg ønsker å ta pause, og erfaringen nå i sommer er at på utfartsdager (slik som jeg da gjerne treffer pga utsjekk/innsjekk leiehytte) så blir det kø.
Falkenberg var det 3 i kø når jeg gikk til Max (meg selv inkludert). Med mange X``er på vei og stabilt godt salg av S må man bare påregne økende køer i årene som kommer. Høyt energiforbruk, køer og tvungent stopp ofte vil fort gjøre en 700km tur i 120-130-sonen svært lite hensiktsmessig for oss. Da blir det ført1,5 timer kjøring, 1,5 timer pause, nye 1,5 timer kjøring, 1,5 timer pause osv. Flere superchargers kan hjelpe på køen, men man er fortsatt tvunget til mange pauser istedenfor få og lengre (eks måltid).

X60D passer godt for de som har veldig begrenset kjørebehov, men de som skal kjøre en del langtur og ønsker fleksibilitet bør prioritere batteri foran ekstrautstyr. Bilen er mye større enn S utvendig, og veier 20% mer. Jeg er redd mange ser seg blinde på pris og bagatelliserer ulempene. Og jeg kunne sagt salget av X60D var helt uvesentlig for meg, men i praksis blir jeg jo som S-eier påvirket av salg av biler som har mye større avhengighet av supercharger enn snittet av Teslaene.
S60 solgte lite da den kom. S70 selger bra, men mye skyldes nok pris.
X60D blir som en S50. S40 gikk som kjent ut av produksjon, og var utelukket fra Supercharger-nettverket. Hvorfor kan man jo spørre seg, den ville ikke hatt veldig mye kortere rekkevidde enn X60D har.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

LarryF

Takk for mange gode innspill så langt. Jeg er fortsatt usikker, men heller faktisk mot å øke fra X60D fordi grunnen til at jeg satser på Tesla i utgangspunktet er at jeg vil ha en el-bil med god rekkevidde. Turen til Danmark i sommer med e-Golf viste at det er mulig med god planlegging, men det blir mange stopp som man nok blir lei etter hvert. For ikke å synse for mye om rekkevidder har jeg sett litt på amerikanske tall og på Teslas sider, med EPA som målemetode i stedet for NEDC oppgir de X60D til 320 km, X75D til 380 km, og X90D til 411 km. Med disse EPA-tallene vil en endring fra X60D -> X75D gi 19% økt rekkevidde, mens en økning fra X75D -> X90D bare gir en 8% ytterligere økning i rekkevidden. Med NEDC-tallene blir økningen henholdsvis 18% og 17%. Med erfaring fra e-Golf kan man få inntrykk av at NEDC-tallene er litt optimistiske og at EPA-tallene er desto mer nøkterne og oppnåelige. Økningen fra X60D til X75D vil altså gi mest igjen for pengene og dermed blir kanskje X75D det beste valget med 60 km økt rekkevidde for 75000 kroner...
Men jeg kan ta feil og imøteser derfor ytterligere erfaringer og kommentarer med stor interesse.
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste

tonl

Du kan trekke mellom 16-18% av km som er oppgitt på Tesla sin side, da du vil få ca tall for typical.

Leafy

Veldig likt utgangspunkt som deg. Har en e-Golf og ønsker nå å skifte ut fossilbilen som er blitt benyttet for langturer og for trekking av hengere. Siden jeg trenger hengerfeste ble det til at jeg startet med en X75D, men har endret til X90D for nettopp å få så lang rekkevidde som mulig. Kjøre mellom SC'ene med god margin, evt. hoppe over en dersom den er opptatt. Ja, det koster endel mer, men skal man først svi av så mye penger på bil tror jeg størst mulig batteri er viktig for at jeg skal bli fornøyd med bilen. Regner med å bekrefte endelig i løpet av morgendagen...  ;)

Gled deg til prøveturen, ble positivt overrasket.  :)
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

Øyvind.h

Cookie her på forumet har nettopp avlest en 75D. Viser seg at den har 74kWh utnyttbart. Med brick protection er det da 78kWh. Et 90-batteri slik jeg har er ca 89kWh (mitt i hvert fall). Det betyr at man får ca 7kWh ekstra utnyttbart ved å gå fra 75-90.

75 fremstår med andre ord som en god deal. Da snakker jeg ikke om oppgradering fra 70 til 75, men det å gå for en ny 75. 
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Jeg har hatt både 60 og flere 85-er. I 99.99999% av tilfellene er det 0% forskjell...

satheesh.net

#13
Jeg tipper følgende rekkevidde på 60kWh:

Sommer: 250-260km
Vinter: 190-200km

Dette er "normal" (altså ikke kjøring med 20" på sommerhjul og 19" på vinteren. Disse er mine høyst uhøytidelig estimater. Jeg håper selvsagt jeg tar grundig feil og Tesla leverer nærmere oppgitt rekkevidde.

lunitiks

Hm. Ikke mye bedre enn Leafen da..  :-\  Bedre, men ikke kr 400.000,- bedre... Hvis det kun er rekkevidden man er ute etter altså
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA