Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdaterte ladestasjoner på Garmin

Startet av LarryF, fredag 16. september 2016, klokken 13:44

« forrige - neste »

Dvergen196

Sitat fra: bjoris på onsdag 27. juli 2016, klokken 22:08
Hvilken prøvekjørte du? Den nye i Oslo eller disse Amerika versjonene?

Skulle svært gjerne prøvd en ny europeisk. Noen som har hørt noe om når det kommer ny demobil i Bergen?

Går mot en forsiktig utstyrt 60X for oss om vi får solgt 70Den til grei pris, er såpass i tvil at jeg lar ikke 70Den gå veldig rimelig, men langt under dagens 75D selvsagt, da beholder jeg heller den noen år og ser hva det blir til med model 3. Er jo redd takhøyde bak blir dårlig på den også med måten Telsa lager bil på (design prioriteres) selv om denne skal komme med hengerfeste!

Mange fordeler med 60 vs 75, men du kommer ikke bort fra at 60 er lite på en så stor bil, jeg hadde aldri tatt sjansen på en 60 om ikke en hadde nødløsningen i å oppgradere, ok, det blir dyrere å gjøre i ettertid, men en får en fullverdig 75 om 60 blir en bom!

Bergen får en egen demobil i September, jeg skal prøvekjøre gang nr 2 da siden vi da kan få låne bilen uten at Tesla salgsmann må være med. Jeg vet ikke om det blir en 6 eller 7 seter de får inn, håper på 6 seter.
Model X 90D AP2 Levering 18/3-17
P85D 2015 Solgt
P85 2013 Solgt

AppleKnocker

TeslaBjørn har nylig kommet med noen interessante videoer om sin PX90DL (eller XP90DL?). Han har blant annet målt at hans X har 37% høyere forbruk enn en S70D. Bilene har ulike hjul m.m, men det er interessante tall. Jeg ville avventet flere tester fra den mannen før jeg eventuelt hadde kjøpt.

For øvrig: rekkevidde på elbil er nærmest irrelevant og meningsløst fordi det avhenger av så mange parametre. Det som betyr mer er f.eks hvor fort man kan kjøre, hvor mye HVAC man kan bruke, hvor god tilgangen på ladestasjoner er og hvor lang tid det tar å lade ;D

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bjoris

#62
37% er mye, antar det er på motorvei, han dro vel rett på Europaturné etter at han fikk bilen, så en video med 253 som toppfart;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

#63
Her er tabellen. 22" og P90D trekker nok litt opp ift x60d forbruket. Kanskje så mye som 10-15%.

Dermed er vi da på rundt 20% høyere forbruk i 100-sonen. Omtrent som forventet.

Mye bedre med slike nøyaktige tester enn best case solskinnshistorier. For de vet jeg kommer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

satheesh.net

Disse tallene er målt over en lengre strekke i 100km/t, altså ikke fra stillestående eller stopp/start, kø, etc. Det er jo der det virkelige forbruket vil vises. En jevn gange i 100km/t bruker nok mindre enn det å komme ofte opp i fart. Spesielt hvis man er litt leken med wattpedalen - men hvem er vel ikke det når man eier en Tesla? ::) :P

turfsurf

Sitat fra: bjoris på onsdag 27. juli 2016, klokken 22:08
Hvilken prøvekjørte du? Den nye i Oslo eller disse Amerika versjonene?
Ny EK registrert P90, Midnight Grey er det vel det heter?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

lunitiks

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 28. juli 2016, klokken 12:36
Disse tallene er målt over en lengre strekke i 100km/t, altså ikke fra stillestående eller stopp/start, kø, etc. Det er jo der det virkelige forbruket vil vises. En jevn gange i 100km/t bruker nok mindre enn det å komme ofte opp i fart. Spesielt hvis man er litt leken med wattpedalen - men hvem er vel ikke det når man eier en Tesla? ::) :P

Tror du kan ha mye rett i dette
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Epleskreller

Min har 224 Wh/km etter litt over 4000km. Mest 20" og langkjøring. Men også mange demoturer med Ludicrous..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

tesla007

#68
Gå for x90d plenty av rekkevidde  :)

Lurer på om det er verdt å bruke 47k på 22" felger? Går det an å kjøpe de etter levering og hva vil det koste?
Tesla model 3 15.04.16
Solgt: Model s90d
Rød model X P100DL med alt utstyr,6 ultrawhite seter og 22" black oynx. Mars 2017 :)

Epleskreller

Sitat fra: tesla007 på torsdag 28. juli 2016, klokken 17:04
Gå for x90d plenty av rekkevidde  :)

Lurer på om det er verdt å bruke 47k på 22" felger? Går det an å kjøpe de etter levering og hva vil det koste?

Teslabjørn har sine for salg for 30k+20" orginalsett. Sikkert flere som gjør det da Sig/Founder hadde 22" inkludert i prisen.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

eha

Model X blir trolig vår første elbil, og vi kommer til å bestille 90D. Hadde det eksistert en 100 kWh modell, hadde vi nok valgt den. Vi ønsker å kunne kjøre lengre strekk, hoppe over SC-er etc. samtidig som de ekstra kreftene ikke er å forakte i en såpass tung bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Leafy

Sitat fra: eha på lørdag 30. juli 2016, klokken 18:21
Model X blir trolig vår første elbil, og vi kommer til å bestille 90D. Hadde det eksistert en 100 kWh modell, hadde vi nok valgt den. Vi ønsker å kunne kjøre lengre strekk, hoppe over SC-er etc. samtidig som de ekstra kreftene ikke er å forakte i en såpass tung bil.

Godt valg, vi kom frem til samme konklusjon. Tror kanskje at 90D kommer til å ha bedre annenhåndsverdi også.  :)
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

LarryF

Som trådstarter får tenkte jeg å oppdatere på hva vi endte opp med. Jeg bestemte oss til slutt for at det måtte bli en 90D på grunn av at det er rekkevidde som i hovedsak gjør at jeg kjøper en så vidt dyr bil i utgangspunktet. Det ble tilslutt en Titanfarget 7-seter med AP, vinterpakke, hengerfeste og standard seter. VIN er 161**, så vi får håpe at det ikke er lenge til den settes i produksjon. Levering i månedsskiftet oktober/november hadde vært gromt. Takk for alle gode innspill i debatten.
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste

Leafy

Gratulerer med godt valg. Nå er det bare denne fordømte ventetiden frem til levering...  ;)
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

THE

De erfaringene som begynner å komme fra Model X eiere som har vært på tur med tilhenger tilsier at man bør ha 90kWh batteripakke på X hvis man skal kjøre så langt med tilhenger at man er avhengig av lading på SC.

Bjørn Nyland rapporterer forbruk på 450Wh/km med båttilhenger på slep(http://elbil.no/slik-gikk-teslabjorns-forste-tur-med-bathenger/). Dette er nok worst case på sommerføre i og med at han har en P90DL og 22" hjul. Nyland antyder 400Wh/km med standard 90D og 20" hjul. Det tilsvarer ca 20 mil rekkevidde med fulladet batteri. Ladet til 80-85% som er fornuftig på SC og med noen % buffer, så har man ca 60kWh (150 km) tilgjengelig. De fleste SC ligger vel innenfor den avstanden?

X60 skal sannsynligvis kunne lade til max med god hastighet på SC, og hvis det er tett opptil 60kWh utnyttbart på X60 kan man vel presse ut 12-13 mil med X60 også med fulladet bil, men det blir knapt med de avstandene SC er satt opp med.

På noen strekninger er det også ganske langt mellom SC:
SC Lillehammer- SC Dombås 154 km
SC Dombås- SC Klett 183 km
SC Aurland - SC Sandane 161 km
SC Sandane - SC Aspøya 248 km
SC Aspøya - SC Klett 150 km

Selv med X90 vil det tydeligvis være behov for fullading på SC for å komme fram til neste lader, og enkelte steder er heller ikke det nok. Jeg vet det er argumentert opp og ned i diverse tråder om at "ingen" har bruk for mer enn 60kWh batteripakke i elbiler, men for meg er det faktisk ikke aktuelt å kjøpe X med så liten batteripakke som 90kWh. I alle fall ikke når SC nettverk er så dårlig utbygd som i dag.

Andre kan helt sikkert klare seg med 60kWh. Hver enkelt må vurdere sine behov, og kjøpe batteripakke deretter. Det er tross alt mye penger å spare på å velge 60kWh i stedet for 90kWh.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA