Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppdaterte ladestasjoner på Garmin

Startet av LarryF, fredag 16. september 2016, klokken 13:44

« forrige - neste »

Epleskreller

Jeg ville ikke valgt X60 om det ikke var en lokalbil, ville jeg heller tatt en eldre Model S. Turkjøring med så liten pakke blir bare slitsomt, men det er sikkert mulig for den med god tid :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

LarryF

I en tråd under Model S (http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18689.225.html) blir en ny 90 pakke målt til ca 85 + 4 kWh. Jeg antar at batteripakkene til S og X er relativt like og at vi derfor kan anta ca 85 kWh tilgjengelig for X90D med et snittbruk på 220 Wh/km skulle det gi en rekkevidde på 390 km som ikke er så ille. Hvis 60 pakken har 60 kWh tilgjengelig gir det en rekkevidde på 270 km, noe som i mine øyne blir litt for lite. Selv om de 100 km+ koster 150000 så begynner jeg å lure på om de ikke er verdt det siden god rekkevidde er en av grunnene til å velge Tesla.
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste

Bjoris

#32
75 er målt til 74+4 så dermed er det bare 11 kWh og ikke 15 mann får ekstra.

Mtp at en betaler 87.000 for 15 kWh, men bare får 11 så kan en jo diskutere om det ikke er littegrann lureri, den gemene hop tror nok de får 15 kWh mer. Jeg blir ikke forundret om 60 viser seg å ha minst 60 tilgjengelig, kanskje mer. Tesla ønsker ikke dårlig rykte for rekkevidden. Jeg syns det er veldig vanskelig å velge sålenge det ikke er gjort målinger av 60 batteriet...

75 høres veldig lovende ut og jeg heller litt mot å hoste opp de siste 77.000 for en 75X, men ikke om 60en feks viser seg å ha 63-64 kWh å bruke, som det nå kan synes som hvis en skal tro på rekkeviddeberegninger oppgitt av Tesla, 60 og 75 er identiske biler og må ha samme forbruk, deler en rekkevidden 60en er oppgitt og bruker forbruk pr km så er forskjellen 10,5 kWh og med 75 som gir 74 du kan bruke så kan en ha en liten pekepinn på at 60en har en del mer enn 60 tilgjengelig, 63,5 KWh for å være nøyaktig... Men det er jo godt mulig at Telsa sin oppgitte rekkevidde ikke er så nøyaktig?

Pt ser både 60 og 75 ut som kupp ifht 90, Tesla tar også 10.00 mer for 90 vs 75 enn 75 vs 60!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

#33
At ett batteri overleverer gjør vel ikke et annet som såvidt undeleverer til lureri? Og hvorfor ser du alltid bort fra at 90'en gir vesentlig bedre ytelser, samt bedre hastighet på supercharger? Jeg forstår at ladehastighet og ytelse ikke er viktig for deg, men det kan da være viktig for andre 90-kjøpere :)

75 virker for meg som det mest fornuftige kompromisset mtp rekkevidde og pris. For de som ikke har råd til 90 eller bruk for mer rekkevidde/ytelse/Superchager hastighet.

Forøvrig sier Teslas nettside at man får 62km ekstra rekkevidde ved å gå fra 60 til 75, og 72km ekstra rekkevidde ved å gå fra 75 til 90.
Med andre ord tror jeg ikke Teslas tall er helt nøyaktige :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjoris

#34
Neida, enig jeg glemmer fort poenget med at det er mer ytelse i 90 og raskere lading, det har selvsagt en verdi som for noen er stor og for andre liten.

Tror også at oppgitte tall fra Tesla skal tas med en klype salt, tilgjengelig kWh til bruk burde egentlig vært info alle produsenter var pliktig å oppgi, da dette er svært interessant når kWhene koster mange mange tusen pr stk og skiltene på bilene lett gir feil inntrykk.

Men, men det blir egentlig rekkevidden (og ytelsen selvsagt) som er interessant, om en kan stole på at den er riktig oppgitt da. At det blir dyrere og dyrere pr km på slutten av rekkevidden er vel også naturlig så jeg skal slutte å disse den største pakken, hadde selvsagt valgt den om money ikke var en issue:)




I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

zoom


Pokker,hadde vert mye enklere å bestemt seg for en X60D om den hadde vert levert
med software begrenset 90kwh batteri dvs ikke hatt 75kwh batteriet på X i det hele tatt.
Lov å drømme litt... ::)

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

hma

#37
Dette med det nye 60-batteriet v.s. 75 og 90 er enkelt, om man har kjørt noen titusen kilometer med S85 (eller S60).

For min del kan jeg telle på en hånd de gangene jeg har ladet utenfor "daily". I daglig bruk lader jeg til 70-80%, mens jeg på langtur lader kun til ca 60% (beregner ~50-60km margin til neste SC).
80% på en S85 tilsvarer ca 60kWh. Et nytt 60-batteri kan lades til 100% hver dag, uten risiko, nettopp fordi batteriet i virkeligheten er 75kWh.

De få gangene jeg har ladet til "trip" (90-100%) var f.eks. sommeren 2014, før SC-nettverket var bygget i Nord-Norge. Har også kjørt Trondheim-Frøya-Trondheim om vinteren, hvilket krever fullading ved start. Skulle jeg gjort samme tur om vinteren med et nytt 60-batteri, ville jeg trolig stoppet på Orkanger og Chademo-ladet 10-15 minutter. Null problem og definitivt verdt prisdifferansen (opp til 75 eller 90).

Med tanke på at det bygges mange Chademo-ladere rundt omkring og at SC-nettverket blir stadig mer finmasket, så tror jeg 60-batteriet i kombinasjon med Chademo-adapter er helt genialt for veldig mange.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Kavorka

Jeg er litt ambivalent ift batteristørrelse. På den ene siden har man idag et mye bedre ladenettverk enn før. Samtidig har jeg satt pris på å alltid ha marginer og unngå rekkeviddeangsten. Tror de fleste kan klare seg fint med minste batteripakke, men dersom man kan avse noen ekstra kNOK kan man redusere ladestopp og planlegging de gangene man skal på ordentlig.

Ser vi fremover blir det vel ikke færre superladere heller, det skal tross alt komme en model 3 også :)

Øyvind.h

Sitat fra: hma på tirsdag 26. juli 2016, klokken 10:53
Dette med det nye 60-batteriet v.s. 75 og 90 er enkelt, om man har kjørt noen titusen kilometer med S85 (eller S60).

Tydeligvis ikke :) Etter tre år med Tesla og langturer i S85 S70D og S90D (noen titalls tusen km) er jeg helt klar på at jeg ikke ville kjøpt X60D.

For meg er naturligvis bedre ytelser og bedre ladehastighet på Supercharger viktige poeng ift kjøp av 90, men fleksibiliteten og rekkevidden jeg får med 90 ville forsvunnet med X60. Jeg ønsker ikke å måtte stoppe etter kort tid på langtur, jeg ønsker fleksibilitet til å hoppe over superchargere (spesielt høyt belastede) og jeg ønsker få og lange pauser (dvs maks utnyttelse av ladetid).

Jeg ankommer gjerne en supercharger med veldig lav soc, men lader alltid godt opp hjemme. Eks Oslo-Alvdal ankommer jeg med rundt 12-13% etter ca 31 mil og brukt ca 65-70kWh.
Eller "Trondheim"-Elverum hvor jeg bruker 55-60kWh.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

zoom

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. juli 2016, klokken 20:21
Forøvrig sier Teslas nettside at man får 62km ekstra rekkevidde ved å gå fra 60 til 75, og 72km ekstra rekkevidde ved å gå fra 75 til 90.
Med andre ord tror jeg ikke Teslas tall er helt nøyaktige :)

Om man går inn i det amerikanske designstudio så brukes det andre forholdstall når det gjelder rekkevidde.

X60D  -200miles
X75D  -237miles
X90D  -257miles

Kan virke som det Norske estimatet for rekkevidde på X60D er noe optimistisk.

hma

#41
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. juli 2016, klokken 12:20
Sitat fra: hma på tirsdag 26. juli 2016, klokken 10:53
Dette med det nye 60-batteriet v.s. 75 og 90 er enkelt, om man har kjørt noen titusen kilometer med S85 (eller S60).
Tydeligvis ikke
Jeg mener ikke at det opplagte valget for alle er 60-batteriet, men jeg mener at valget er enkelt, i all tydelighet for deg, og for alle andre som har tilbakelagt noen tusen km i en av de andre modellene :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

turfsurf

Sitat fra: yolo på tirsdag 26. juli 2016, klokken 12:56
Om man går inn i det amerikanske designstudio så brukes det andre forholdstall når det gjelder rekkevidde.

X60D  -200miles
X75D  -237miles
X90D  -257miles

Kan virke som det Norske estimatet for rekkevidde på X60D er noe optimistisk.

Hva med forskjellen på 75 & 90. Litt over 3 mil på 15kWh ?
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

hma

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. juli 2016, klokken 15:01
Hva med forskjellen på 75 & 90. Litt over 3 mil på 15kWh ?

15kWh med et forbruk på 150Wh/km, ca 100km (sommer)
15kWh med et forbruk på 190Wh/km, ca 79km (blandet)
15kWh med et forbruk på 230Wh/km, ca 65km (vinter)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

zoom


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA