Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt Leaf - Hva er viktigt å sjekke/se etter?

Startet av Mippen, torsdag 15. september 2016, klokken 21:38

« forrige - neste »

Mippen

#30
Hvis vi går tilbake på saken om dyrere bompenger på Askøy. Det er slik på Askøy at alle personbiler som kjører gjennom autopass må betale, men det er et tak på rundt 600 kroner i mnd. på personbiler. De som kjører lite betaler på en måte mer enn de som kjører svært mye. Hvorfor sier de ikke noe om det? Hvis bompenger skal fungere slik at de som bruker den skal betale, hvorfor må de som bruker veien minst betale mest? Selv har jeg en fossil til bil nr2. Kjører den svært lite. Kanskje 5-6000 kilometer i året. Det skal ikke mye til før jeg kommer opp i rundt 600 kroner i mnd. i bompenger.
Fremtiden er elektrisk.

elektrolux

Enig, og det er jo nettopp det jeg sier nederst på 1 side i denne tråden.

I stedet for å gi storbrukerne gratis passeringer burde prisen vært doblet ved overforbruk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

#32
Sitat fra: elektrolux på fredag 29. juli 2016, klokken 17:30
Enig, og det er jo nettopp det jeg sier nederst på 1 side i denne tråden.

I stedet for å gi storbrukerne gratis passeringer burde prisen vært doblet ved overforbruk.

De kunne i det minste ha fjernet taket på bompengene.

Rart at det blir dyrere og dyrere for oss som kjörer lite, men for de som kjörer mye blir det billigere. Hadde det ikke vaert for at jeg trenger en bil som kan kjöre henger hadde jeg byttet ut fossilen med en elbil for lengst. Kan naturligvis kjöpe TMX med hengerfeste, men jeg liker ikke TMX så godt som bilen jeg har nå, også koster det en god del å oppgradere. Syns ikke det er verdt pengene bare for et hengerfeste. Da beholder jeg i stedet Min TMS og en fossil til jeg får min TM3, eller til den dagen jeg eventuelt får lyst på en annen elbil med Hengerfeste. Kanskje en TMX - får se. Ikke nå.... Bilen min er knapt et år så...
Fremtiden er elektrisk.

sølv-pilen

Egentlig ikke så rart at dette kommer nå, tror tapet kommer fra andre hold, med tanke på den eksplosjonen vi har fått av denne typen kjøretøy langs det norske vegnettet.. Her får jo bomselskapene minst 50% tap for hver eneste passering.

http://www.dinside.no/935119/disse-faar-billigere-bompasseringer
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Prudi

Sitat fra: Mippen på fredag 29. juli 2016, klokken 16:59
Hvis vi går tilbake på saken om dyrere bompenger på Askøy. Det er slik på Askøy at alle personbiler som kjører gjennom autopass må betale, men det er et tak på rundt 600 kroner i mnd. på personbiler. De som kjører lite betaler på en måte mer enn de som kjører svært mye. Hvorfor sier de ikke noe om det? Hvis bompenger skal fungere slik at de som bruker den skal betale, hvorfor må de som bruker veien minst betale mest? Selv har jeg en fossil til bil nr2. Kjører den svært lite. Kanskje 5-6000 kilometer i året. Det skal ikke mye til før jeg kommer opp i rundt 600 kroner i mnd. i bompenger.

Enig i at det virker merkelig med dette taket. Samtidig er hele bomringen merkelig i utforming, plassering etc. Jeg passerer samme bomringen hver eneste dag. Skal ungene på skolen passerer jeg ringen. Skal de på senteret passerer jeg ringen. Håndballtrening, fotballtrening. Listen er endeløs. Samtidig får jeg ikke EN ENESTE kilometer ny vei på de strekningene jeg kjører 90% av tiden.

At jeg da skulle bli belastet enda mere for å kjøre gjennom denne hersens bomringen synes ikke jeg er noe fornutig. Samtidig kan Hetlevikerne som tross alt får ny vei kjøre tilsvarende strekinger uten å betale et øre i bompenger.

Hele bompengeordningen på Askøy er full av feil.

Amoss

Sitat fra: Prudi på fredag 05. august 2016, klokken 07:14
Hele bompengeordningen på Askøy er full av feil.

Korrigering:
Hele bompengeordningen er full av feil - uansett hvor de står.

Ja, den slår feil ut ved å belaste passeringer av enkeltpunkter, steder noen har hyppig behov for å passere og andre overhode ikke. Slik er det overalt hvor disse "bommene" står.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

GOLF-raider

#36
E-39   Orkanger > Øysand:
Elbil-økning i bomstasjonene på E-39 ga milliontap:
http://www.avisa-st.no/nyheter/2016/06/15/Elbil-%C3%B8kning-i-bomstasjonen-ga-milliontap-12892337.ece
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Trekkoppbil

Kan man ikke heller øke bompengene på grunn av:
-Fotgjengere som ikke betaler.
-Syklister som ikke betaler.
-Mopedister som ikke betaler.
-Busspassasjerer som ikke betaler.
-Togpassasjerer som ikke betaler.
-Båtpassasjerer som ikke betaler.
-Ansatte som tar hjemmekontor.
-Ansatte som er sjukmeldt.
-Ansatte som er gått av med AFP, eller annen pensjon.
-Bilister som er omkommet.
-Kompiskjøring.
-16. og 17-åringer ikke får kjøre bil i Norge.
-Asylsøkere som har fått avslag og som er utsendt fra landet.
-Fyllekjørere som har mista lappen.
Men først og fremst pga kollektivtrafikken som får enorme subsidier, så de spiser samferdelsesbudsjettet.

F.eks strekningen Asker - Oslo:
Tar man båt, blir man subsidert med 70-80 kr hver vei, eller 150-160 tur retur, og båtene forurenser enormt.
Kjører man el-bil blir man subsidiert med omtrent null, og man kjører på E18 som var nedbetalt med Kjellstadbommen i 2001.

Rio

For det første er det jo mer synlig med bompenger.

For det andre så ligger Norge ganske så "midt på treet" i Europa hva angår skatt. Vi har ikke høy skatt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

GOLF-raider

#39
En professor i samfunnsøkonomi ved NTNU skriver i Adresseavisa den 16 august om at:
Subsidier til elbiler er feilslått klimapolitikk:
http://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2016/08/15/Subsidier-til-elbiler-er-feilsl%C3%A5tt-klimapolitikk-13184947.ece
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Leif Nilsen

Og her forsetter elbil saken i adressa, nå om gratis parkeriacebook ng, ikke rart at de fleste som svarer imot elbiler i facebook har fossilbiler,
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2016/08/17/%C2%ABElbilistene-kan-ikke-f%C3%A5-b%C3%A5de-i-pose-og-sekk%C2%BB-13194171.ece

GOLF-raider

#41
«Bomvegselskapet E-39  Orkanger > Øysand» går så det griner
til tross for at noen EL-bilister kjører gratis i bomstasjonene til og
fra Trondhjem hver dag.   Planen var deadline høsten i 2017;
men nå går nedbetalinga så bra at vi kan regne med å kjøre strekningen
grattis med alle slags kjøretøy fra og med påsken i 2017:
http://www.avisa-st.no/nyheter/2016/06/13/Bomstasjonene-p%C3%A5-E39-skal-ned-innen...-12884116.ece
Dette må jo åpenbart være ei sur kattepine for nokon høyt der oppe i systemet;
at denne fiks ferdige og lukurative pengemaskina forsvinner uten sverdslag ? ? ? ?
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA