Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Fra når tror du P100D kan bestilles?

Startet av ChrML, torsdag 15. september 2016, klokken 17:36

« forrige - neste »

ChrML

Hei,

Har siden bilen var ny (2014) vært sånn at ladeporten ikke vil åpne seg med app, skjerm eller nøkkel uten å få litt hjelp (trykke inn på yttersiden). Jeg synes det er veldig teit, spesielt hvis jeg har lånt bort bilen og må prøve å forklare over tlf hvordan man gjør det..

Tok det opp med Tesla på første service, de logget at problemet var sett på og fikset. 1 uke senere etter vask samme problem.

Ringer inn for ny time og de finner ingen feil. Unnskylder det med at det bare er en magnet og en fjær.

Juridiske meg tenker at jeg mangler en funksjon (automatisk åpning av ladeport) jeg har betalt for som løsningen Tesla har valgt ikke oppfyller. Frister å hisse meg litt opp over det, men får tenke litt mer praktisk og komme med forslag til løsning.

Har dere andre fått en løsning på dette?
Har nyere Tesla en bedre løsning som kan ettermonteres på min?

ChrML

Takker. Da prøver jeg det i morgen.

Rart at Tesla verkstedet har klart å stuke så lenge for å ikke finne ut det...

lunitiks

Sjekk magnet/metall for irr og puss vekk med klut. Spray litt WD40 på kluten og smør på.

Funket for meg, som også har vært på grensen til eksplosiv mot Tesla for at ladeluka ikke ville åpne seg
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ChrML

Jeg hadde en rull 3m dobbeltsidig tape. Klippet det til en runding, fant noe tynn blank stiv plast fra en 5pk med malingspensler som jeg festet til tapen. Tapet så denne "spaceren" til magneten på bilen (ikke dekslet).

Det funket bra, om på grensa til å være litt for tykk. Den ble 1mm tykk, kunne nok vært 0.5mm.

Nå er magnet litt svakere, og dekslet åpner hver gang.

Hadde jeg vært Tesla hadde jeg kjøpt inn en 100pk møbelknotter og montert den på magneten til alle med dette problemet... For dumt at noe så simpelt, billig og essensielt skal ødelegge opplevelsen med en bil til over en halv mill :).

BMW850

Har en løsning men den er litt dyr. Bygg garasje. Aldri opplevd noen problemer etter det ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

#5
Eldste bilen vår har aldri hatt problemer med dette, men den nyeste hadde en luke som var vrang fra første stund. Første gangen etter utlevering måtte luka bendes opp. Skjedde to av tre ganger. Meldte det inn, og etter noen måneder ble det verkstedbesøk for å ordne det sammen med de andre feilene bilen ble utlevert med. Prøvde med tape, rengjøring og diverse triks uten resultat. I perioden fra timebestilling til dagen kom skjedde det sjeldnere, og verkstedet fant intet galt. Det funket naturligvis fint akkurat den dagen. Når bilen atter kom på eget tun mislyktes første åpning...

Siden da ble det lengre og lengre mellom hver gang luka ikke ville opp. Og når skjer det aldri. Mulig magneten på min bil var såpass kraftig at de sedvanlige triksene ikke funket, men at den med tiden er blitt såpass svekket at det virker?

rsomby

Har 85D loaner med dette problemet. Måtte fikle med et kort for å få ladet nå. EL91.. så den er ganske ny :-(

ChrML

#7
Til dere som fikler med kort / bender osv.. Det er ikke nødvendig. Bare ta 2 fingre og press hardt helt i bakenden av lokket mens du åpner det med nøkkel eller knappen på ladekabelen. Så lenge det er et klikk der åpner den seg med litt hjelp.

Bilen min står i garasje. Samme problem vinter som sommer, men det er løst nå med møbelknott løsningen :).

Virker som magneten rett og slett er for kraftig.

Muffinman

#8
Funket ikke på min mens problemet varte. Men det ordnet seg altså selv etterhvert. Men kan være lurt å ikke trykke så alt for hardt, for "hengslene" er bare to spinkle stifter som går ut i hvert sitt hull.

Ikke den beste konstruksjonen denne luka.

nortrahof

Det som oftest er årsaken til at ladedekslet ikke vil åpne seg, er fett og annen "dritt" på både magnet og lokk der magneten treffer. Passer man på å holde både magneten og lokket rent så danner det seg ikke belegg.
Belegget - og særlig fett, gjør at det danner seg en sugekopp som holder lokket fast selv om magneten slipper.
Det er originalt to små spor mellom magnetpolene som ofte dekkes av skitt.

Jeg bruker å tørke bort skiten både på magneten og lokket hver gang jeg lader.
Hadde ofte problemer med dette da bilen var ny - men etter jeg endret "laderutiner" og lot fingeren tørke vekk skiten, har jeg ikke opplevd dette igjen.

Funksjonen til magnetlåsen er at det er en permanentmagnet som er omviklet med en elektromagnet. Når elektromagneten aktiveres, svekkes feltet fra permanentmagneten slik at den slipper.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA