Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av kretslopp, torsdag 15. september 2016, klokken 12:31

« forrige - neste »

kretslopp

Under ferien har bilen vår stått still i 3 uker, når vi nå kjört 20km dannes det kraftiga rykk vid lav gass og regenering.

Ibland vid högare fart så ser jeg hur energimåleren vibrerar og bilen reagerer ikke like bra på gasspedalen som normalt.

Man kan tro att det er drit i förgasaren.   ;D

Såg den gamla tråden av Helge fra 2010 der det var during i motorn. Låter som noet liknande problem for meg.
Kan det kanske vara kolen?
Hade bilen på vannservice for några månader sedan. Kolen var ikke sletna då.

Jeg har hatt lite rykkning tidigare når jeg precis startat bilen og börjar köra. Då har det hänt vid tre anledningar att bilen stannat og stoplampan lyser samt ladingsfeil lampan lyser.
Då har jeg bare startat om og kört vidare.

Elmo

Sitat fra: kretslopp på søndag 17. juli 2016, klokken 18:43
Hade bilen på vannservice for några månader sedan. Kolen var ikke sletna då.

Uansett, dobbelsjekk alle børstene !!
1) er du 100% sikker på at børstene ble sjekket ved vannservicen ??
2) når man sjekker børstene ved vannservice sjekkes vanligvis bare den nederste børsten, ikke alle 4 !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kretslopp

For ett år siden hadde jeg den på vannservice for første gangen.
I fakturaen står det så her:

Km stand 74377
Børster: 23,33mm eller 85% igjen
Kommutator: perfekt tilstand. Minimum slitasje men en del støv. Lekkasjefri motor.

På seinaste fakturaen står det så her:

Km stand 78416km

Motor har en del sot. Kommutator OK. Børster 22,6mm av minimum 14mm ok

-----------------

Med tanke på att det står børster låter det som att alla ær sjekkt opp?
Har testat lite i kveld. Skruvat bort lokket under børstarna og har sett på den nedersta børsten.
Har ingen jekk så jeg kan ikke snu på kommutatorn med hjulen på marken.
Når jeg sen testar att kjøra lite med bilen er det som om når kommutatorn står på ett spesielt sted får jeg ingen reaksjon fra bilen og sedan lyser ladingsfeil lampen. Trillar lite framover og sen fungerer det igjen, dokk veldige hakkigt.


kretslopp

Er i tvil om jeg ska prøve og kjøre på jobb imåra så jeg kan ta in den på verkstedet på kvelden så jeg kan se på børstarna og kommutatorn.

10km kjøring blir det. Men det kanskje ikke er så lurt.

Elmo

Sitat fra: kretslopp på søndag 17. juli 2016, klokken 22:08
Kommutator OK. Børster 22,6mm av minimum 14mm ok
-----------------
Med tanke på att det står børster låter det som att alla ær sjekkt opp?
Alle 4 børstene er aldri likt slitt. Derimot ofte slitt ulikt i par (to og to likt).

Sitat fra: kretslopp på søndag 17. juli 2016, klokken 22:08
Har ingen jekk så jeg kan ikke snu på kommutatorn med hjulen på marken.
Hvis du får sjekket én børste, så kan du sjekke alle. Du kan sjekke alle børstene med hjulene på marken. Børstekransen kan roteres ved å løsne to muttere.
Det er beskrevet på Elbilwiki, men den er dessverre ikke operativ akkurat nå :(

PS: hvem gjorde vannservicene ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kretslopp

Jeg såg prosedyren beskreven av deg i en tidligare tråd. Mangler en lang nok forlenger till mitt 1/4" pipesett.

Har sovet på saken og bestemt meg for att kjøra til jobb idag. Håper på lite trafikk og kommer bruka håndbrekket isteden for motorbremsing så jeg kan hålle gasspedalen på null for att minimere hakkingen.

kretslopp

4km senare. Bilen stopper etter en stunds hyling. Luktar svidd elmotor.
Ventar på tauing av kollega.

Bra beslut <klapp på skulderen> bra beslut.

Ja e int bitter.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

kretslopp

Nå har jeg demontert og inspisert motoren.
Kullbørstarna var interessant att se på då en av dem var helt ny på grunn av felaktig montasje av tidligare eier/verksted.

Kullbørsten på andra sidan er utslitt og har gått varm og smeltet fjæren.
Tror dere andre att dette beror på den børsten som ikke var montert riktig?

Kommutatorn ser likedan ut hela veien rundt. Bør vel dreies antar jeg?


elektrolux

Bare hyggelig å kunne hjelpe. Dreiejobben er jo kosebiten i alt dette her, så blir ikke bedre enn dette når kunden kommer inn med ferdig demontert rotor.

Var redd IGBT hadde fått seg en smekk, så godt å høre at det ikke var tilfelle. Ellers interresant med planetgiret. Tipper det er forklaringen på flere girkassehavari.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA