Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis elbilparkering forsvinner - hva gjør elbilforeningen?

Startet av LMOR, tirsdag 13. september 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

LMOR

Enig i at gamle i3 er like bra som den nye for småkjøring. Men denne tråden handler om praktiske og ikke teoretiske forskjeller.
Det er ingen praktisk forskjell i kjøreopplevelse mellom de 2 bilene.
Noen rapporterer at de merker at det er det. Men min gamle i3 ble aldri så "god" som den jeg prøvekjørte...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Tja, jeg merker godt på det meste at jeg har med meg en passasjer, selv om vedkommen ikke veier stort mer enn 50 kg.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: moonbuggy på søndag 25. september 2016, klokken 00:41
Ser man på typisk kjøremønster, så er gamle I3 mer "spisset" enn ny I3.
Den er kjappere, "lettere" å kjøre, og mer energiøkonomisk, takket være 80 kilo mindre å dra på.

Vekt har vært fokus med stor F i utvikling av bilen. Overalt har man tenkt vekt. Nok styrke, men ikke mer, dyrere, men svært lette materialer benyttet, som magnesium i bakaksel-opphenget.

Alt for å pine vekt, og man lykkes. Vekten på bilen er langt under andre sammenlignbare biler. Litt kjedelig at ny batteripakke veier såpass mye mer. Batterier under utvikling nå, går faktisk motsatt vei, lettere og allikevel større kapasitet. Flytende lytt byttes ut med langt lettere "fast" materiale. Forhåpentligvis får man en vektreduksjon igjen i neste kapasitetsøkning.

Enn så lenge er "gamle" i3 beste alternativ for de av oss som stort sett bruker bilen til "småkjøring" i hverdagen...

Magnesium i bakhjulsopphenget ? Jeg har sjekket med magnet og de var magnetiske - magnesium er vel ikke magnetisk. Det er ikke høyt mangan innhold du mener for høy styrke/vekt forhold ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. september 2016, klokken 08:57
Tja, jeg merker godt på det meste at jeg har med meg en passasjer, selv om vedkommen ikke veier stort mer enn 50 kg.....
Som TM skriver er det stor forskjell på 50kg nede i batteriene og 70kg høyt i bilen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

#184
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. september 2016, klokken 09:07
Magnesium i bakhjulsopphenget ? Jeg har sjekket med magnet og de var magnetiske - magnesium er vel ikke magnetisk. Det er ikke høyt mangan innhold du mener for høy styrke/vekt forhold ?
Litt unøyaktig. Kanskje ikke selve bakhjulsopphenget, men bærestrukturen for denne. Munro rapporten gjorde et nummer av dette (og viste det i TV intervjuet - se youtube), som genialt. 1. gang han så støpt magnesium med denne kompleksiteten. Også hele bærefundamentet for instrumentene er av magnesium.

moonbuggy

Sitat fra: TM på søndag 25. september 2016, klokken 07:33
Pass på at du ikke spiser mye før du skal ut å kjøre. Du er tydelig veldig følsom for vekt  ;). Du kan ikke seriøst mene at kjøreopplevelsen med 94Ah står noe tilbake for 60Ah. Vektforskjellen er vel så vidt jeg vet under 50 kg. 50 kilo plassert under bilen vil ha mindre betydning enn noen kilo mer kroppsvekt. Selv veier jeg ca 70 kg og synes 94Ah i3 oppfører seg eksemplarisk med det. Kan også leve med 0,1 sek dårligere aksellerasjon fra 0-100 ;D

Ifølge denne artikkelen http://cleantechnica.com/2016/09/19/comparing-2014-bmw-i3-rex-60ah-vs-2017-i3-rex-94ah/
The only negative I've found is that the new battery is heavier, and adds 170 lbs to the curb weight (3,064 lbs to 3,234 lbs). This does affect performance a bit. The car doesn't feel quite as responsive as my 2014 does
Vektøkningen skyldes vel både batteri og lader. (Dette var en Rex, men endringene på Rex er de samme som BEV, så vektøkningen skulle være lik.

LMOR

#186
Min bil veier i hvert fall akkurat 50kg mer enn den gamle. Står også i vognkortet.
Hva en "føler" er en ting, men hvis en faktisk kjenner en endring på 1,4% (i akselerasjon), så er en rimelig god. Skulle gjerne gjort en blindtest ift om den personen klarer å gjette hvilken bilen han sitter i mer enn 50% riktig :D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MrBeery

Kan vel like gjerne være software som spiller inn. Hadde vært morsomt å se hvor raskt i3 klarer 0-100 med software optimalisert for det (den holder jo rimelig mye igjen i starten).

Som LMOR sier, hadde vært rimelig interessant med en blindtest. Tviler på at noen hadde merket det. Jeg merker iallfall ingen forskjell når jeg har med meg en passasjer på 70 kg.

epsilone6

Sitat fra: moonbuggy på søndag 25. september 2016, klokken 13:16
Sitat fra: TM på søndag 25. september 2016, klokken 07:33
Pass på at du ikke spiser mye før du skal ut å kjøre. Du er tydelig veldig følsom for vekt  ;). Du kan ikke seriøst mene at kjøreopplevelsen med 94Ah står noe tilbake for 60Ah. Vektforskjellen er vel så vidt jeg vet under 50 kg. 50 kilo plassert under bilen vil ha mindre betydning enn noen kilo mer kroppsvekt. Selv veier jeg ca 70 kg og synes 94Ah i3 oppfører seg eksemplarisk med det. Kan også leve med 0,1 sek dårligere aksellerasjon fra 0-100 ;D

Ifølge denne artikkelen http://cleantechnica.com/2016/09/19/comparing-2014-bmw-i3-rex-60ah-vs-2017-i3-rex-94ah/
The only negative I've found is that the new battery is heavier, and adds 170 lbs to the curb weight (3,064 lbs to 3,234 lbs). This does affect performance a bit. The car doesn't feel quite as responsive as my 2014 does
Vektøkningen skyldes vel både batteri og lader. (Dette var en Rex, men endringene på Rex er de samme som BEV, så vektøkningen skulle være lik.

Dette er den amerikanske versjonen, både høyere vekt og lavere utnyttbar batterikapasitet skiller den fra den vi har i Europa. Hvorfor må du ikke spørre meg om  :P

JorgenM

Hysj hysj :)

Dette skal selvsagt melkes maksimalt når vi med 60Ah skal beskrive bilene på Finn  ;D
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

rover

Som ny eier av 94ah og gml eier av 60ah versjonen merker jeg ikke mye forskjell bortsett fra rekkevidde og det av utstyr som er endret. Bittelitt økt forbruk de første ukene, men det opplevde jeg med den forrige også. At det sank litt etter en stund. Men en ting som irriterer meg litt er at håndboka tidligere kom i en "fin skinnperm". Nå er det ingenting. Bare boka. Ingenting å legge skademelding og vognkort osv i. Er det bare meg eller er det flere? Samme gjelder også refleksvesten. Den kom i den gamle bilen med samme innpakning som førstehjelpssettet, men nå bare i en plastinnpakning for engangsbruk. Har flere opplevd dette eller skal jeg ta en "god prat" med min selger? Fikk blomst ved henting av den gamle men ikke på den nye... >:( Men kaffekopp fikk jeg begge ganger. ;)

klilleng

#191
Det tror jeg er forhandleravhengig. Jeg handlet hos Bavaria på Økern/Hasle, og fikk både skinnomslag (merket Bavaria), refleksvest med eget trekk og en flaske vin ved henting. :-)

Edit: Når det er sagt så er jeg ofte overrasket over hvor "slappe" selgere - inkludert bilselgere - kan være i forhold til det å følge opp og gi en god totalopplevelse. Stort forbedringspotensial hos mange.

Rayray

Flaske vin ved henting av bil har jeg aldri opplevd..


rover

Takk for svar.
Skal ikke kimse av de små tingene. Det gjør ofte salget. Godt mulig dette er forhandlerstyrt ja. For jeg har byttet forhandler i perioden til en som var 20 mil nærmere... Sist ville ikke den nærmest gi meg en kaffekopp. Noen vil sikkert påstå at den 20 milsturen ikke var verdt det. Nå valgte jeg altså den nærmeste og gikk da glipp av disse småtingene.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA