Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis elbilparkering forsvinner - hva gjør elbilforeningen?

Startet av LMOR, tirsdag 13. september 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

ApeX

At de tar seg betalt for software oppdatering, som i grunn burde kunne gjøres OTA, er ille, men at det skal koste 2.000 er helt på trynet.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

JorgenM

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 17. september 2016, klokken 08:17
Har de satt pris på SW oppgradering nå, trodde det var en del av servicen ved service ? 2000 for et par kosmetiske ting er dyrt - det dropper jeg i fall....
Jeg betalte 2000,- i fjor ja. Var inne kun for å få oppdatert SW på eget initiativ. Litt stiv pris for å sikkert bare koble til en kabel og la oppdateringen gå sin gang selv :) Tok ca 2 timer.

Teslaen parkerer jeg bare innenfor wifi-dekning så er den ferdig oppdatert på en halvtime :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Sebass

Sitat fra: JorgenM på lørdag 17. september 2016, klokken 10:39
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 17. september 2016, klokken 08:17
Har de satt pris på SW oppgradering nå, trodde det var en del av servicen ved service ? 2000 for et par kosmetiske ting er dyrt - det dropper jeg i fall....
Jeg betalte 2000,- i fjor ja. Var inne kun for å få oppdatert SW på eget initiativ. Litt stiv pris for å sikkert bare koble til en kabel og la oppdateringen gå sin gang selv :) Tok ca 2 timer.

Teslaen parkerer jeg bare innenfor wifi-dekning så er den ferdig oppdatert på en halvtime :)

Hæ??? Hva i H. er det man betaler 5000kr for med 5 års service avtale da??? Hva koster det hvis man bruker Snapdrive, Mekonomen, eller elbilspesialister som Elbikmek? Hørt at BMW er dyre på "etterkjøp" men 2000kr er jo helt fullstendig latterlig. Har ikke betalt fakturaen for 5års avtalen, og hvis den ikke inkluderer software upgrade kommer den heller ikke til å bli betalt.
BMW i3 94Ah (2017)

knut.aulie

Sitat fra: MrBeery på lørdag 17. september 2016, klokken 08:38
Tar seg betalt for softwareoppgradering?! At det er mulig å være så bakvendt/gnien. Tesla er virkelig et friskt pust og en velsignelse for modernisering av en inngrodd bransje.
Kia har inntil seks gratis oppdateringer i året [emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk

JorgenM

Sitat fra: Sebass på lørdag 17. september 2016, klokken 10:49
Hva i H. er det man betaler 5000kr for med 5 års service avtale da?
Dette var før jeg signerte 5 års serviceavtale. Vet ikke hva prisen er MED avtale, eller om det da er gratis.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Sebass

Sitat fra: JorgenM på lørdag 17. september 2016, klokken 11:30
Sitat fra: Sebass på lørdag 17. september 2016, klokken 10:49
Hva i H. er det man betaler 5000kr for med 5 års service avtale da?
Dette var før jeg signerte 5 års serviceavtale. Vet ikke hva prisen er MED avtale, eller om det da er gratis.

Heh ok. Kjente jeg ble litt provosert! Dette må jeg sjekke med BMW! Blir litt snodig om man betaler 5000kr (som dog ikke er mye for 5 år) og så får man beskjed på hver service at det blir +2000kr +slitedeler :)
BMW i3 94Ah (2017)

bromm

Nå må dere holde hestene her da  >:(  >:( Software oppgradering er gratis, har vært gratis og vil fortsatt være gratis, så lenge at bilen er inne på et normalt servicebesøk. Så vidt jeg vet så er det kun JorgenM som har måttet betale for oppdgradering (ikke hørt om noen andre), og dette er trolig som en konsekvens av at han "maste seg til det". SW kommer i 3-4 versjoner hvert år, og det sier jo seg selv at kundene ikke kan bare "komme innom" for å få gjort dette gratis, med mindre det er kritiske ting som er rettet...

Beckern

Det er da vitterlig flere som har fått regning på sw oppdatering.
Ikke ble min oppdatert når den var på service heller.
Fakta er at de har laget et utrolig dårlig system for sw oppdateringer som tar tid og er usikkert.
Derfor er nok 2000 ganske så reelt. Sånn går det når man kjøper sw fra et hw selskap.


LMOR

Software er kun gratis hvis det retter en feil, som de fleste versjonene så langt har gjort. Verkstedet må søke Sverige for å få dekket kostnaden. Jeg har fått beskjed om å betale 2 ganger, men har da ventet til jeg finner en feilretting som jeg kan si jeg trenger. Det er for dårlig, og er slik på alle BMWer. Samme med kart, selv om det nå er blitt billigere hvis du har en ny bil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Eilbjo

Yo! Har ny versjon i3 og vil gjerne ha en ekstra kladd som kan henge på et vanlig stikk i garasje. Funker ladekladden som fulgte med forrige versjon? Eventuelt noen som kan foreslå en billig type? Har 16A kurs og klarer meg lenge med saaaktelading☺

LMOR

Ladekladden til forrige versjon fungerer fint. Får du til å sette i kontakten, så virker det  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Eilbjo

Takk for svar, LMOR, vet du om det er noen forskjell på kabelengden fra ladern og ut til bilen?

LMOR

Sitat fra: Eilbjo på onsdag 21. september 2016, klokken 22:43
Takk for svar, LMOR, vet du om det er noen forskjell på kabelengden fra ladern og ut til bilen?
Ja, det er forskjell på kladdene, men tror den gamle originale er relativt lik den nye gule originale fra kladd og til bil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Ser man på typisk kjøremønster, så er gamle I3 mer "spisset" enn ny I3.
Den er kjappere, "lettere" å kjøre, og mer energiøkonomisk, takket være 80 kilo mindre å dra på.

Vekt har vært fokus med stor F i utvikling av bilen. Overalt har man tenkt vekt. Nok styrke, men ikke mer, dyrere, men svært lette materialer benyttet, som magnesium i bakaksel-opphenget.

Alt for å pine vekt, og man lykkes. Vekten på bilen er langt under andre sammenlignbare biler. Litt kjedelig at ny batteripakke veier såpass mye mer. Batterier under utvikling nå, går faktisk motsatt vei, lettere og allikevel større kapasitet. Flytende lytt byttes ut med langt lettere "fast" materiale. Forhåpentligvis får man en vektreduksjon igjen i neste kapasitetsøkning.

Enn så lenge er "gamle" i3 beste alternativ for de av oss som stort sett bruker bilen til "småkjøring" i hverdagen...

TM

#179
Pass på at du ikke spiser mye før du skal ut å kjøre. Du er tydelig veldig følsom for vekt  ;). Du kan ikke seriøst mene at kjøreopplevelsen med 94Ah står noe tilbake for 60Ah. Vektforskjellen er vel så vidt jeg vet under 50 kg. 50 kilo plassert under bilen vil ha mindre betydning enn noen kilo mer kroppsvekt. Selv veier jeg ca 70 kg og synes 94Ah i3 oppfører seg eksemplarisk med det. Kan også leve med 0,1 sek dårligere aksellerasjon fra 0-100 ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA