Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis elbilparkering forsvinner - hva gjør elbilforeningen?

Startet av LMOR, tirsdag 13. september 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

Zuexi

Ser på BMW sine sider at man må har muligheten til å konfigurere i3 på like linje med andre BMW modeller. Kan ikke se at 4U9 står listet der heller. Alarm derimot står der, men må krysses av til kr. 0,-

epsilone6

Er det helt like Ecopia sommerdekk på nye i3? Mener å huske at det var nevnt noe om optimerte dekk i en pressemelding for en stund siden

TM

Sitat fra: Zuexi på onsdag 10. august 2016, klokken 14:48
Ser på BMW sine sider at man må har muligheten til å konfigurere i3 på like linje med andre BMW modeller. Kan ikke se at 4U9 står listet der heller. Alarm derimot står der, men må krysses av til kr. 0,-
Nei, det er en godt bevart hemmelighet. Du må bare si fra til selger hvis du vil ha 4U9  ;)

LMOR

Har og hadde sjeldent problemer med de gamle bilene på ConnectedDrive, men den krasjer på den nye...
Web viser riktig farge på bilen, blå, mens appen viser hvit...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#79
Ser så langt ut til at Max kapasitet er lagt til 30 mot 20 på den gamle.
Fargene på klassisk modus på kartet og noen av menyvalgene er anderledes. Usikker på hvorfor, trodde min gamle hadde siste SW.
Ser at service menyen har noen nye valg inkl. det TM viste til.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Første meget lovende måling!

Halen på ladekurven tar nå bare 10min med standardkladd, den tok 40 min på den gamle. Antar det har noe med at det er et større buffer på den nye.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Kupevarming startet 12min før avreise. Batteriene ble ikke varmet, sikkert siden de var over 10 grader. Var 20 i går etter å ha stått inne og vært i bruk. Stod på 13 nå, så det ser ikke ut til at de varmes til 20 grader.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

KnutOL

@LMOR

Hva bruker du for å logge ladestrømmen din og for å lage grafen?

LMOR

https://engage.efergy.com

Kjøpte mitt på Clas Ohlson, inkl en hub som gjør at jeg kan lese det av fra hvor som helst.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Etter 10mil i 12 grader og regn og en hurtiglading, er batteriet på +22. Vet ikke om det er likt den gamle, men bra er det :-)

Bra er også hurtigladetesten som jeg må regne litt på først.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

En test jeg har ventet på i mange måneder ble en suksess.

Jeg ladet med gjennomsnitt på 40kW fra 75% til 90%!

For meg betyr det i praksis at den optimale distansen mellom ladingen er økt fra ca 95km til 185km!
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

turfsurf

Akkurat dette er viktig på litt lengre turer, viktigere en forskjellen i batterikapasitet.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

sfinxern

Sitat fra: LMOR på fredag 12. august 2016, klokken 11:50
En test jeg har ventet på i mange måneder ble en suksess.

Jeg ladet med gjennomsnitt på 40kW fra 75% til 90%!

For meg betyr det i praksis at den optimale distansen mellom ladingen er økt fra ca 95km til 185km!

Jeg tillater meg å stille dumme spørsmål som ny på elbil.

Hva betyr dette i praksis? Jeg forstår at du kan lade raskere på toppnivå, der 60ah bremset ladingen fra 70%(?), så vil du kunne fortsette opp mot 90% på 94ah?

Betyr det at du kan kjøre ned batteriet til f.eks 10% og så i stedet for å lade maks 80% på 20-30min, så kan du lade opp til 90% på noen minutter ekstra?

Hvordan vil det forandre kjøremønsteret i praksis? Vil det si at de som kjører 60ah ofte tømmer batteriet mest mulig før hurtiglading, for å toppe til 80% for å få kjørt en grei distanse igjen før neste lading?
Mens på 94ah så har du ikke så stor avhengihet og kan egentlig hurtiglade "når du vil" for å få nesten toppet batteri?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

Er ikke så dumt spørsmål, og vi er sikkert forskjellige.

For meg er det viktig å ikke kaste bort tid og penger på unødvendig lading, og det er viktig å ha minst 15, helst 20km i margin, spesielt hvis du skal over et fjell, eller det er risiko for stopp osv.

Den optimale bruken av den gamle så derfor mellom 15% og 75%, mens den på den nye ligger mellom 10% og 90%.

Dermed blir den praktiske rekkevidden på lengre turer nærmere 100% lengre enn 50%.

Jeg var ikke forberedt på dette når jeg kjøpte den første, og dette er hovedgrunnen til at jeg byttet bil. Så jeg er nå godt fornøyd med at antagelsen stemte.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Batteritralla

Sitat fra: LMOR på fredag 12. august 2016, klokken 14:52
Er ikke så dumt spørsmål, og vi er sikkert forskjellige.

For meg er det viktig å ikke kaste bort tid og penger på unødvendig lading, og det er viktig å ha minst 15, helst 20km i margin, spesielt hvis du skal over et fjell, eller det er risiko for stopp osv.

Den optimale bruken av den gamle så derfor mellom 15% og 75%, mens den på den nye ligger mellom 10% og 90%.

Dermed blir den praktiske rekkevidden på lengre turer nærmere 100% lengre enn 50%.

Jeg var ikke forberedt på dette når jeg kjøpte den første, og dette er hovedgrunnen til at jeg byttet bil. Så jeg er nå godt fornøyd med at antagelsen stemte.

Meget godt poeng  :D
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA