Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis elbilparkering forsvinner - hva gjør elbilforeningen?

Startet av LMOR, tirsdag 13. september 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

LMOR

En negativ praktisk forskjell er at AC mode3 ladekabelen som følger med tar mer plass foran. Får håper jeg får plass til både den, standard kladd, skjøteledning og vindusspylerveske.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

#31
Jeg hadde hørt at man nå kunne null-stille rekkevidde-beregningen. Dette kan være nyttig før en lengre tur dersom man har avsluttet kjøringen dagen før med unormalt forbruk. Jeg fikk estimert rekkevidde i dag på bare 14 mil ved 8 grader, noe som skyldes at siste tur hadde en stigning på 700 meter over 32 km. Etter nullstilling av rekkevidden viste den 19,9 mil (8 grader C uten forvarming) som er mer som forventet. Er dette ny funksjonalitet på 2017 modellen ?

sfinxern

Interessant å se hva rekkeviddeberegningen blir hvis du får nullstilt dette.

Kan den vise tett oppunder 300km hvis du har kjørt pent turen før?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

Du er i service menyen nå? Usikker på om dette valget har vært der før. Litt rart at det står "test" under? Hva het menyen?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: sfinxern på lørdag 06. august 2016, klokken 14:55
Interessant å se hva rekkeviddeberegningen blir hvis du får nullstilt dette.

Kan den vise tett oppunder 300km hvis du har kjørt pent turen før?
Man kan sikkert klare å se 300 km hvis du avslutter siste tur med en lang nedoverbakke  :). Noe av poenget med å nullstille er vel å se bort fra tidligere kjøring. Da vil vel rekkevidden i utgangspunktet bare beregnes ut i fra batteritemperatur antar jeg. Hvis du sette men destinasjon i navigasjonen og dette ligger på lavere høyde over havet enn utgangspunktet, så bør estimert rekkevidde øke tilsvarende. Men jeg er amatør på dette området. Tipper at LMOR som har sturdert dette temaet i årevis  ;) vil kommentere dette.

Siste....denne kom akkurat når LMOR skrev sitt innlegg

TM

#35
Sitat fra: LMOR på lørdag 06. august 2016, klokken 15:00
Du er i service menyen nå? Usikker på om dette valget har vært der før. Litt rart at det står "test" under? Hva het menyen?
Det er den menyen som kommer opp når jeg holder trip-teller knappen inne 10 sekunder og start- stopp knappen samtidig.

02jan

#36
Har du aktivert GPS posisjoneringen i bilen ? Min 60ah, viste bare 10 mil rekkevidde på 100%. GPS var deaktiveres etter 2  servicen nylig,  etter at jeg hadde kjørt opp til sjusjøen (900moh) med snittforbruk på 1.2.

Kjørte 16,7 mil før lading på tilbaketuren via Lillehammer.

Antar den ikke viste hvor bilen var, men bilen tenkte at den brukte mye batteri opp lia de siste 4 milene fra Moelv.
Nå som jeg kjører mye på 1.1 og den vet posisjon , så viser den ofte 16-17 mil ved 100%.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

TM

Sitat fra: 02jan på lørdag 06. august 2016, klokken 15:08
Har du aktivert GPS posisjoneringen i bilen ?
Ja, det har jeg. Nå glemte jeg å sette destinasjon tilbake til Asker igjen.
Når jeg gjorde det etter reset, så fikk jeg bare 6 km ekstra rekkevidde. Men 199 km på 98% er jeg fornøyd med ved 8 grader.

Beregningen kan vel umulig være så nøyaktig at den vet at jeg får alle nedoverbakkene i starten ? Da er jo batteriet fullt, så jeg får ikke regenerert energi til batteriet. Ideellt burde det jo være helt flatt helt til det det gjenstår noen få mil  ;)
Det kan vel også ha betydning at jeg først aktiverte GPS informasjon når jeg kom fram til hytta. Der er den parkert på en privat vei. Men den henter vel høyde fra GPS ?

sfinxern

Sitat fra: TM på lørdag 06. august 2016, klokken 15:25
Når jeg gjorde det etter reset, så fikk jeg bare 6 km ekstra rekkevidde. Men 199 km på 98% er jeg fornøyd med ved 8 grader.

Hva tror du estimert rekkevidde vil være ved f.eks 20 grader og 100%?
Får vel sikkert erfart dette snart, er jo gode temperaturer enda:).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

TM

Mener at den sto på ca 240 km da jeg hentet bilen. Tviler på at den vil være høyere med mindre siste tur har et veldig lavt forbruk.

LMOR

Du må legge inn en destinasjon for å få bedre estimat på nedover eller oppoverbakker. Men den sliter med estimatene i høyden, men kommer seg fort når du begynner å kjøre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Jeg har forlengst gitt opp estimatet i min bil. Konsekvent har jeg 170km pluss på min kjøring p.t. Estimatet ligger allikevel "spikret" på 129km +- ved 100%. Hos meg ser det ut som snittet av alle bilene bestemmer rekkevidde-estimatet. Forhåpentligvis kurerer ny SW dette, men det haster ikke. Mest betyr rekkevidden jeg tross alt oppnår.

TM

#42
Litt OT, men :-)
Jeg bryr meg egentlig aldri noe om hvilken rekkevidde bilen oppgir før jeg starter. Det interessante er å se utviklingen underveis på forholdet mellom avstand til destinasjon og restrekkevidde. Da synes jeg beregningen virker langt mer forutsigbar enn for andre elbiler jeg har hatt (eks Zoe og Leaf)

Men tilbake til temaer...Denne muligheten for å slette historikke som ligger til grunn for rekkeviddeberegningen kan sikkert være nyttig. Og den er vel ny på 2017 modellen ?
Om ikke annet er den nyttig for forhandlere :-) Demobilene blir jo gjerne kjørt litt offensivt, og da vil rekkevidden som vises kunne gi feil inntrykk av hva som en erfaren elbil-sjåfør vil oppnå.

TM

#43
Sender litt informasjon om den nye ladekabelen for Schuko kontakt.
Den ser ut til å være et kupp....den heter iallefall "kupp"  ;)
Den har kapslingsgrad IP55. Det betyr:

-Beskytter mot støv som kan skade produkt/innmat.
-Spyling (fra slange/dyse) mot kapsling fra alle kanter skal ikke ha skadelig virkning

Den er merket 10A, så den lader nok litt saktere enn den gamle (12A)

Ser ut til at kabelen har en god beskyttelse mot mekanisk skade der den går inn i ladekladden.
Kabelen er 1,3 m fra Schuke til Kladd, 3,5 meter fra kladd til Type 2 pistol.

Den leveres ikke med det fine etuiet som er vist på illustrasjonen. Det ville kanskje tatt for mye plass i frunken.

Totalt sett er det nok en bedre løsning enne den gamle. Den virker påfallende lik den fra VW, men har hardplast utførelse og ikke gummiert slik som VW.

Beklager at det siste bildet kommer opp ned. Selv om jeg roterer den 180 grader på ipad'en, så blir det feil når det importeres  ??? Men klikk på vedlegget, så blir det riktig likevel.

Siste: Rettet lengde på kabel


pberg

Fikk akkurat en slik i erstatning for den gamle, og ledningen fra stikk til kladd er ikke 1.8m. Den blir hengende etter ledningen på stikkontakter som er ca 1.5m over bakken.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA