Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gratis elbilparkering forsvinner - hva gjør elbilforeningen?

Startet av LMOR, tirsdag 13. september 2016, klokken 20:00

« forrige - neste »

Ragnar79

Sitat fra: nime01 på søndag 24. juli 2016, klokken 21:25
Enda et dumt spørsmål kanskje, men kan man velge interiør på Charged Edition, eller er dette låst til kjipeste utgave?

Charged edition; da kan man oppgradere til hva man vil. Loft, Lodge eller Suite om man ønsker, se prisliste.
Fully charged edition; ikke mulighet å endre, da må man ha Suite (skinn).
BMW i3 Protonic Blue

LMOR

Vi må tilbake til temaet i tråden. Det er hva som er de praktiske  (ikke åpenbare) forskjellene på den nye (94Ah) og den gamle (60Ah). Andre spørsmål er det andre tråder til, og noe kan godt starte en tråd om hva som burde vært med / bør være med på 2018 modellen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rayray

#17
Noen som vet hvilke vinterdekk som leveres? Sett at nokian har laget noen hakka dekk til i3.... Mener at jeg har sett de med noe annet, men tar kanskje feil?

stein84

Spent på om køassistenten fortsatt er gps-basert... Er jo helt idiotisk om den kun skal fungere på veier som er merket motorvei! Eller har jeg gått glipp av noe? Ble faktisk skikkelig skuffa da jeg ikke fikk den til å funke på demo-bilen... >:(

TM

Sitat fra: Rayray på mandag 25. juli 2016, klokken 22:30
Noen som vet hvilke vinterdekk som leveres? Sett at nokian har laget noen hakka dekk til i3.... Mener at jeg har sett de med noe annet, men tar kanskje feil?
Har ikke hørt noe annet enn at det fortsatt er Bridgestone Blizzak. Visstnok helt ok dekk, men ville nok valgt Nokian hvis jeg kunne valgt selv. Fant en test her:
http://www.bmwblog.com/2015/04/04/bmw-i3-winter-tires-review-bridgestone-blizzak-lm-500-vs-nokian-hakkapelitta-r2/

Ingeniøren

Sitat fra: stein84 på mandag 25. juli 2016, klokken 22:52
Spent på om køassistenten fortsatt er gps-basert... Er jo helt idiotisk om den kun skal fungere på veier som er merket motorvei! Eller har jeg gått glipp av noe? Ble faktisk skikkelig skuffa da jeg ikke fikk den til å funke på demo-bilen... >:(

Man er avhengig av skikkelig merking på begge sider vil jeg tro, fortsatt, om modellen er oppgradert med nytt batteri.... Den adaptive cruise kontrollen gjør vel nesten samme nytten.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 26. juli 2016, klokken 08:40
Sitat fra: stein84 på mandag 25. juli 2016, klokken 22:52
Spent på om køassistenten fortsatt er gps-basert... Er jo helt idiotisk om den kun skal fungere på veier som er merket motorvei! Eller har jeg gått glipp av noe? Ble faktisk skikkelig skuffa da jeg ikke fikk den til å funke på demo-bilen... >:(

Man er avhengig av skikkelig merking på begge sider vil jeg tro, fortsatt, om modellen er oppgradert med nytt batteri.... Den adaptive cruise kontrollen gjør vel nesten samme nytten.
Den trenger oppdaterte kart med høyoppløsning, ikke bare grove streker. Det blir nok flere veier etter hvert, men i Norge er det stort sett bare motorveier foreløpig.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

john

Vil tro den er så restriktiv fordi BMW bruker belte og bukseseler.
På "motorvei" oppstår det færre varianter av situasjoner, og det er lettere å ta høyde for scenarier som kan oppstå.
Uten den restriksjonen har man i prinsippet en autopilot. Er ikke sikker på om BMW er helt komfortable med det enda

Rayray

Sitat fra: TM på tirsdag 26. juli 2016, klokken 06:54
Sitat fra: Rayray på mandag 25. juli 2016, klokken 22:30
Noen som vet hvilke vinterdekk som leveres? Sett at nokian har laget noen hakka dekk til i3.... Mener at jeg har sett de med noe annet, men tar kanskje feil?
Har ikke hørt noe annet enn at det fortsatt er Bridgestone Blizzak. Visstnok helt ok dekk, men ville nok valgt Nokian hvis jeg kunne valgt selv. Fant en test her:
http://www.bmwblog.com/2015/04/04/bmw-i3-winter-tires-review-bridgestone-blizzak-lm-500-vs-nokian-hakkapelitta-r2/

Får sjekke med sjappa... Kjører mye motorvei med ukespendling, men oppholder meg i Hamar distriktet i ukedagene og ofte til fjells i helga, så bilen må være best mulig skodd for skikkelig vinter....

Ingeniøren

Sitat fra: Rayray på tirsdag 26. juli 2016, klokken 22:32
Sitat fra: TM på tirsdag 26. juli 2016, klokken 06:54
Sitat fra: Rayray på mandag 25. juli 2016, klokken 22:30
Noen som vet hvilke vinterdekk som leveres? Sett at nokian har laget noen hakka dekk til i3.... Mener at jeg har sett de med noe annet, men tar kanskje feil?
Har ikke hørt noe annet enn at det fortsatt er Bridgestone Blizzak. Visstnok helt ok dekk, men ville nok valgt Nokian hvis jeg kunne valgt selv. Fant en test her:
http://www.bmwblog.com/2015/04/04/bmw-i3-winter-tires-review-bridgestone-blizzak-lm-500-vs-nokian-hakkapelitta-r2/

Får sjekke med sjappa... Kjører mye motorvei med ukespendling, men oppholder meg i Hamar distriktet i ukedagene og ofte til fjells i helga, så bilen må være best mulig skodd for skikkelig vinter....

Bor i et snø-høl på ca 300 m og ingen problem med de dekke som leveres med bilen. Bilen er helt grei på skikkelig vinterføre, men den er lett og ingen 4 hjulstrekker traktor ala Subaru'n jeg hadde før.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon

Sitat fra: LMOR på onsdag 27. juli 2016, klokken 08:30
Nå ligger delene som brukes i den nye i3 ute;

og ift varmetråder for oppvarming av batteriene, så er de identiske med dagens:

http://www.etk.cc/bmw/en/parts/info/Radiator%2C+high-voltage+accumulator/61277629407


Hm, ser ikke noen varmetråder?

Dumt kanskje, men det er ikke denne som varmer væsken rundt batteriet?

http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectGroup/58176/64_1957/64219363105

LMOR

Det trodde jeg også først, men varmetrådene ligger inni/under gitteret.

Her ser du begge:
http://www.etk.cc/bmw/EN/search/selectCar/I01/MCV/BMW+i3+94Ah/ECE/61/61_3167/

Den uten varmetråder koster 100 dollar mindre.


Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Kanon


LMOR

Det var det som stod i markedsmateriellet, og vi må ikke starte denne diskusjonen igjen. Som du ser på bildet, er det også en temperatursensor. Denne har vi målt til å ligge mellom -10 grader (går sikkert lavere også) og nesten +40. Som han formulerer seg, så er det ikke fakta, men basert på den han tror. Mange har sjekket dette i mange land, inkludert i en kommentar på siden du refererer til. Alle er enige om at fakta er at det forvarmes til +10.

Men selv om det ikke er endret noe, så er det altså ingenting i veien for å varme til +20 med den hardware som er der. Den står bare på en halvtime av de 3 timene en har til rådighet.

Så hvis BMW velger å ikke gjøre det, så kan det være de anser det å belaste batteriet for mye.

Og til slutt, oppvarming fra 10 til 20 grader påvirker forbruket minimalt, så vi trenger det kun i de tilfellene vi skal hurtiglade raskt. Men det går betydelig raskere allerede på +10 i forhold til 0 grader eller lavere.

Jeg har i mange tilfeller kommet opp i over 30 grader på vinteren, så det å varme til 20 grader vil på slike turer føre til at bilen må bruke strøm på å kjøle batteriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA