Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EPA rekkevidde

Startet av Trustno1, tirsdag 13. september 2016, klokken 15:08

« forrige - neste »

lunitiks

#150
Ok, jeg fant den mystiske lille hvite konnektoren i kretsdiagrammene nå -- den har ingenting med lyd å gjøre. Konnektoren heter X338 (passasjerside), og er en type amp 178602-1:

Konnektoren leder til Door Control Module, og gjelder "LampPuddle_RF", altså lys under passasjerdør. Den er spleiset på samme ledning som leder til den lille sorte konnektoren til lyspæra. Så den hvite er tydeligvis en reserve. Det er likevel en forskjell, ved at den hvite har 0.5 mm2 ledninger mens den sorte har 0.35 mm2.

Tilsvarende, hvit konnektor skal finnes på førersiden.

Case closed.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

@lunitiks
Dvs at denne pluggen gir 12v når døren åpnes/Lyset under døra går på om jeg forsto det riktig?

lunitiks

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 14. september 2016, klokken 13:19
@lunitiks
Dvs at denne pluggen gir 12v når døren åpnes/Lyset under døra går på om jeg forsto det riktig?

Ja det tror jeg kan være riktig, ettersom den hvite pluggen (X338) er spleiset (Z57) på samme grønne ledning som går til lyset (X343). Se utsnitt fra kretsdiagrammet under med mine påtegninger og fargelegginger. Har ikke måleutstyr, så fint om noen gidder å sjekke dette
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Dag 21

Tilbake til litt nye byggebilder. Satt i gang ett nytt prosjekt, litt usikker på hvordan dette tar i veg enda da jeg ikke har laget noen tegning. Men har en viss ide på hvordan det skal bli til slutt :)


lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

cra

For å sitere en kjent Tesla-sjåfør: Shyyiiiiiitttt!!  :o :o 8)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trustno1

#156
Dag 22

Har blitt litt diverse kapping, måling, fundering klipping av maler osv i dag. Begynner å ta litt form.

For de som skulle lure på hensikten med denne siden jeg har laget en sub bak, så er det flere årsaker:

- Jeg ønsker å løfte lydbildet fremover i bilen. Jeg vil prøve å få mest mulig av frekvensspekteret til å samles i senter av lydbildet.
- Midbassen vil låte betydelig bedre når den er montert i en skikkelig kasse.
- Dette gjør også at jeg kan dele av høyttalerne i dørene vesentlig høyere for å unngå resonanser og blåselyder. (Dører er ikke en spesielt godt egnet høyttalerkasse samme hvor mye demping man dytter inn)


Antar at kassen blir rundt 35 liter.
Jeg sikter inn på en tuning på omtrentlig 35-38hz. Dvs at denne kassen skal ta av seg området fra ca 35hz til rundt 80-120hz(alt ettersom hvor høyt opp dette elementet låter bra, må testes). Sub bak vil ta seg av frekvensene fra rundt 17-35hz. Disse frekvensene er så dype at det uansett er vanskelig og retningsbestemme de.

Forøvrig, om noen har tips til hvor man får kjøpt carbon wrap og vinyl/skinn som mest mulig lik orginalinteriøret, taes det i mot med takk :)



lunitiks

#157
Skrev tidlig i denne tråden at subben og installasjonen i frunken din var noe av det råeste jeg har sett. Dette tar imidlertid kaka med god margin.

Spørsmålet som sikkert mange med meg lurer på: Hva har du tenkt om vibrasjoner i CID med bakenforliggende elektronikk? Innfestingen av plastpaneler regner jeg med du evt kan stramme opp med filtteip på metallklipsene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Vibrasjoner fra elementet fordeler seg relativt likt utover hele kupeen. At elementet står nære skjermen betyr svært lite.
Skjermen er montert støtt som fjell i metallbraketter, så det er ikke mye bevegelse å spore her. Uansett er vibrasjoner, bevegelse og g-krefter fra kjøring vesentlig større påkjenning enn hva systemet her er.

lunitiks

Hvilken remote er det du har montert på rattet?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på lørdag 17. september 2016, klokken 17:48
Hvilken remote er det du har montert på rattet?
http://www.coolstuff.no/Satechi-Medieknapp-for-Blatann

Tester en alternativ måte å styre lyden på for å unngå og ta lyden igjennom skjermen

Trustno1

Dag 23

Blitt litt arbeid med porten, laget en nedsenkning der koppholderen skal være og fått tilpasset litt mer rundt elementet.

Blir desverre en litt travel uke, så blir nok ikke så mye jeg får gjort nå før neste helg igjen.

Trustno1

#162
Dag 24,25&26

Da var det duket for en ny liten oppdatering. Har ikke lagt ut noen flere bilder på en stund da det stort sett har blitt mye arbeid med smådetaljer som ikke er så spesielt spennende.

Har blitt mye tilpassing, sparkling, sliping og pussing. Samt jeg har også jobbet mye med innfesting og braketter.

Har nå fått testet lyden i kassa og jeg må si jeg ble svært positivt overrasket. Lyden ble løftet mange hakk.  Dette er faktisk noe av det mer heftige jeg har hørt innen bilstereo, selv om det gjenstår endel justering av lyden for at det skal fungere korrekt.

Per nå så er kassa mer eller mindre ferdig, men det gjenstår å få trukket den, samt laget en oppbevaringsboks som skal også fungere som armhviler. Denne vil bli ca 8cm høy, da blir høyden omtrent som det originale armlenet.



F_P

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Sitat fra: F_P på mandag 26. september 2016, klokken 08:59
Har du kassert luftventilene til baksetet?

Ja, jeg blendet av lufterøret i gulvet under kassa. Jeg vurderte en stund å integrere ventilene i kassa, men fant ut at det ble for mye arbeid, samt det ville stjele en god del av kassevolumet.

Dessuten er det svært sjelden jeg har folk i baksetet og det er jo fortsatt luft under setene. Jeg har også vinterpakken med varme i baksetene om nødvendig. Så det fikk bli ett akseptabelt kompromiss :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA