Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EPA rekkevidde

Startet av Trustno1, tirsdag 13. september 2016, klokken 15:08

« forrige - neste »

DaTwister

Ok. Det var i allefall en grå/grå-sort jeg hentet ut ifra på høyre siden. Den fant jeg ikke igjen i noen av kontaktene så jeg kunne se. Så jeg splittet den bunten som gikk til døra, og hentet ut der.

Trustno1

Sitat fra: DaTwister på tirsdag 06. september 2016, klokken 23:44
Ok. Det var i allefall en grå/grå-sort jeg hentet ut ifra på høyre siden. Den fant jeg ikke igjen i noen av kontaktene så jeg kunne se. Så jeg splittet den bunten som gikk til døra, og hentet ut der.

Jeg kommer antageligvis til å gjøre litt mer jobb med demping på bilen til helga. Skal prøve å huske å vippe av dekslet der igjen og ta ett bilde av hvilke kabler jeg koblet meg til

lunitiks

#137
Sitat fra: DaTwister på tirsdag 06. september 2016, klokken 23:31
Gjorde ferdig sub install i min bil idag.. Det var andre boller for å si det mildt!
En annen erfaring jeg gjorde, var den grå kontakten som har vært diskutert. Den var helt død. Det var ikke noe signal på den hos  meg. Dette til tross for dette bilde hos Teslatap, som skal illustrere hvor jeg skal koble meg på for å få lyd fra høyre front høyttaler. Men til forskjell fra bilde, så er jo ikke min koblet til noe videre, som det er på bilde. Litt snodig, da bilde skulle være fra en bil uten hifi pakke, og uten tesla sin spesial plugg på venstresiden, akkurat som min.

Det der bildet er positivt uriktig. Det vil si, han peker på feil ledninger, og bildet er av en bil med Premium audio!! Han har fått pepper for det på det amerikanske forumet. Den grå konnektoren med blå ledninger i ene enden er død på biler med standard audio, se tidligere poster.


Lydsignalet til høyre (passasjerside) fremdør går på grå og grå/sort. På ikke-premiumbiler terminerer de grå ledningene i en svær, sort klump med en lys hendel/spak på, og fortsetter ut derfra som brun + brun/sort. (Se mine påtegninger på bildet under; NB bildet er som sagt av en premiumbil, derfor er ledningene grå på begge sider av konnektoren.)

På venstre (førerside) fremdør er lydsignalet i hvit og hvit/sort kabling til en liten, hvit konnektor.

Tweeterne foran går på beige og beige/sort.

EDIT: På ikke-facelift biler, vel og merke! (Usikker på om fargene ble endret allerede på ikke-faceliftbiler etter september 2015, da skal de ha skjedd en del ting med ledningsnettet. Må kontrollere.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Her er det jo stor mulighet til å lage en mellomkabel med de man vi ha ferdig tatt ut! 1:1 kabel med samme pluggene som er der, hvor man har to ledere i de interessante og tar de ut til en egen plugg.

Trustno1

#139
Dag 19

Liten ny oppdatering.

I dag tok jeg en god runde med demping i bagasjeluka, noe som var på høy tid. Dette har vært en stor kilde til ulyder. Jeg la ett lag med alubutyl, så ett lag med wave inni luka. Deretter var det ett lag med multi på plastdekslet, samt ett lag med poly.

Noe av det som lagde mest ulyder var dekslet over høyttalerne i bakluka. Siden jeg uansett ikke benytter disse høyttalerne bestemte jeg meg for å skru de ut og fylle hele tomrommet bak dekslet med demping.
Bakluka har nå blitt betraktelig bedre med tanke på ulyder.

Fant også ut at den irriterende pipelyden når man lukker bakluka kommer fra en liten boks i mellom høyttalerne. Benyttet muligheten til å koble fra denne permanent også :)

Jeg har også tatt en ny runde på høyre fremdør som jeg har store problemer med å bli kvitt ulydene på. Jeg har lagt så mye butyl jeg fikk til på utsiden av innerblekket, samt løsnet på vindusheisermotoren og lagt litt matter bak den også (den resonerte i mot metallet og lagde myyye ulyder).
Det har hjulpet noe, men er fortsatt ikke fornøyd med dørene. Det er utrolig vanskelig å bli kvitt alle lydene her.

Ellers kan jeg nevne at jeg har fått handlet meg en skikkelig målemicrofon samt ett godt lydkort som jeg tenkte å bruke sammen med REW (Room Eq Wizard) for å få gjort skikkelige målinger og justere etter. Har ikke hatt tid til å sette meg ned med dette enda, men mulig det blir en ny runde med justering i løpet av helga :)
Har såvidt fått testet mikrofonen med RTA'n i REW og funnet ut at dette ser ut til å fungere vesentlig bedre enn mobilappen jeg har benyttet til måling tidligere.

F_P

Det må jeg si du :)
Pass på så du ikke får plastdekselet i bakhodet når det faller ned  ;D
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

#141
Ok, en kjapp økt i bilen ga meg definitivt bevis på at subwoofersignal ligger ferdig trukket fra kupé til trunk i bilen min, uten premium audio. Stemmer på en prikk med Teslas Circuit Diagrams.

Bilde 1: Trunk, høyre side (passasjerside), bak teppet, ved lyspakkelampa: Blå+blå/sortstripet ledninger til en sort "Molex"-plugg.

Bilde 2: Kupé, passasjerside, demonter terskellist, og du finner signalkablene i en bunt med andre ledninger.

Bilde 3: Signalkablene leder frem til den tidligere omtalte, "døde"/"blinde", grå konnektoren. (På premiumbiler er denne konnektoren koblet til forsterkeren bak/under ratt. På ikke-premium er hele konnektoren uten funksjon.)

Konklusjon: I prinsippet unødvendig å trekke subwoofersignal fra kupé til trunk. Dvs hvis du ikke har behov for å ha forsterkeren bak i trunken
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

#142
Dag 20

Har fått gjort litt mer justeringer i løpet av helgen. Har blant annet fått gjort bedre målinger på signalene som kommer ut av bilen. Her kan man tydelig se EQ grafene Tesla har benyttet.
Bilde 1 viser alle kanalene summert, mens bilde 2-4 viser diskant, mellomtone og basskanalene separat. Jeg har ikke fått målt subwooferutgangen separat enda da denne ikke er tilkoblet dsp'n, men jeg mistenker at den benytter lignende filter som dørhøyttalerne fremme.

Bilde 5 viser signalet etter jeg har kompensert dette med inngangs EQ i dsp'n for å få ett mest mulig flatt signal. Dette signalet vil så videre behandles i hver enkelt utgangskanal for å bli tilpasset akustikken i det nye oppsettet mitt (kommer til å poste bilder av dette senere)


F_P

X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Sitat fra: F_P på mandag 12. september 2016, klokken 12:20
Du glemte bilde 5 ;)

Det har du helt rett i :)

Redigerte forrige post med bildet nå.
Forøvrig, den grønne linja på bilde 5 viser inputsignalet direkte streamet i fra bluetooth til dsp som referanse

lunitiks

#145
@Trustno1: Kan du poste noen bilder av ledningene du hooket inn på på passasjersiden? Kanskje du t.o.m. har før/etter-bilder? :)

Jeg stusser forøvrig litt på denne hvite pluggen som ikke er koblet til noe... Den har 1 mørkegrønn og 1 sort ledning inn, og jeg finner ikke dette igjen kretsdiagrammene. Er den koblet til noe hos deg? Ser nesten ut som at den kommer fra døra!


EDIT: Fant ut av det. Det er en reservekontakt for puddle light (lys under døra) passasjerside  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

DaTwister

Den lille hvite fant jeg på fører siden. Målte ikke om det var noe i den. Men det var mye kabler av ulik type på fører siden, som ikke var koblet til noe.

lunitiks

#147
Sitat fra: DaTwister på tirsdag 13. september 2016, klokken 19:13
Den lille hvite fant jeg på fører siden. Målte ikke om det var noe i den. Men det var mye kabler av ulik type på fører siden, som ikke var koblet til noe.

@DaTwister ut fra bildet ditt ser det ut som den hvite er på passasjersiden... Den er i alle fall på passasjersiden på min bil.

På førersiden fant jeg kun 1 konnektor uten tilkoblinger; se bilder under. Denne grå saken har minst 1 brun og 1 hvit+brun ledning inn (+ noen andre jeg ikke fikk ordentlig bilde av, ser ut som en sort og en hvit+?). Har ikke lyktes i å finne denne saken i kretsdiagrammene
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 13. september 2016, klokken 10:29
@Trustno1: Kan du poste noen bilder av ledningene du hooket inn på på passasjersiden? Kanskje du t.o.m. har før/etter-bilder? :)

Jeg stusser forøvrig litt på denne hvite pluggen som ikke er koblet til noe... Den har 1 mørkegrønn og 1 sort ledning inn, og jeg finner ikke dette igjen kretsdiagrammene. Er den koblet til noe hos deg? Ser nesten ut som at den kommer fra døra!

Som tidligere nevnt glemte jeg å ta bilder når jeg holdt på her, men jeg vippet av dekslet i dag og knipset ett bilde. Den blå kabelen med rød krympestrømpe kommer i fra forsterkeren min, og går ned i pluggen. Dette er kabelen ut til døra.

Den blanke kabelen  med sort krympestrømpe er signal ut til DSP. Den er koblet inn på det grå/sortgrå kabelparet som ligger lengst inn mot kupeen, på høyre side av pluggen når man ser mot døra. Dette er kabelen som kommer i fra original forsterker.

Den hvite pluggen er som dere ser heller ikke tilkoblet hos meg (med lydpakke)

DaTwister

Du har helt rett :) Den er på passasjer siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA