Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: EPA rekkevidde

Startet av Trustno1, tirsdag 13. september 2016, klokken 15:08

« forrige - neste »

F_P

Skulle nesten ønske jeg hadde en bil uten Hifi. Har en god feeling på at det er en del enklere å oppdatere systemet i disse. I det minste mange færre kanaler å koble seg til :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Sitat fra: F_P på mandag 26. september 2016, klokken 12:25
Skulle nesten ønske jeg hadde en bil uten Hifi. Har en god feeling på at det er en del enklere å oppdatere systemet i disse. I det minste mange færre kanaler å koble seg til :)

Ja, jeg har tenkt tanken mange ganger. Nå har jeg egentlig havnet på at jeg kommer til å bruke mobilen eller en tablet som lydkilde (direkte, koblet utenom bilen) når jeg skal ha mest mulig lydkvalitet. Lyden blir for farget av EQinga som skjer i hovedenheten, som vist i grafene tidligere i tråden her. Kunne vært interessant å gjort en tilsvarende måling av signalet på biler uten lydpakken.

Uansett så er nok ikke ett høy-lavnivå adapter i Tesla veien å gå dersom man er ute etter maksimal lydkvalitet. De har uansett ett subsonic filter som fjerner de dypeste frekvensene.

Merk at jeg setter lydkvalitetskravet svært høyt, og med mindre man går i gang med en såpass omfattende ombygging som jeg har gjort her, så er bilen som kilde mer enn god nok.

Forøvrig en fordel med lydpakken er at de originale høyttalerne er av ganske god kvalitet. Foreløpig har jeg ikke sett behov for å skifte ut noen av de orginale (med unntak av sub)

lunitiks

Dørhøyttalerne i hifipakken er litt større, men ellers av samme produsent (S1NN) og byggekvalitet. Rimelig enkle greier. Men det er ikke dermed sagt at det er behov for å bytte de ut. Jeg synes selv at standardhøyttalerne er bra nok, eneste som mangler er mer trøkk i bunn. (Er neppe noen tvil om at et nytt basselement gir den umiddelbart største opplevde forskjellen ved en audiooppgradering? I alle fall blant "folk flest".)

Når audioholikeren @Trust sier at høyttalerne i utgangspunktet er bra nok tror jeg man riiiimelig trygt kan legge det til grunn :-)

Ellers så er det jo et hav av forskjell på koblingssiden når det gjelder hifi- og ikke-hifipakken. Skyldes i all hovedsak at hifipakken drar nytte av den grønne konnektoren bak Touchscreen og har en egen forsterker som de fleste lydsignalene prosesseres gjennom før de går ut til komponentene.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trustno1

#168
Grunnen til de mangler trøkk i bunnen er nok monteringen. Dører er ikke en god høyttalerkasse. Demping hjelper betraktlig, men fortsatt vil høyttalere alltid spille bedre i lukkede kammer eller riktige tunede kasser.

En sub vil definitivt gi bedre respons i bunnen, problemet er bare at lyd over 30-40hz låter ikke så bra når den kommer bakfra. Det flyter ikke så godt inn med resten av lydbildet. Under disse frekvensene så er det svært vanskelig å høre retningen på lyden, så da betyr det mindre.

Dette er grunnen til jeg satt i gang med senterkonsoll prosjektet :)

Trustno1

Dag 27&28

Fått gjort litt nå og da denne uka, vært endel annet å drive med så ikke kommet så langt jeg hadde håpet.

Iallefall, selve kassa er ferdig og i dag fikk jeg også trukket og montert den. Endel utfordrende vinkler for å få trekt den bra, men føler resultatet ble overkommelig. Er relativt fornøyd med hvordan den flyter inn i interiøret.

Uansett skal hele toppen av kassa dekkes. Fremre del kommer til å få ett vinyltrukket deksel med koppholdere, mens bakre del så blir det å montere en liten oppbevaringsboks som samtidig også skal huse sensorene som sitter i den orginale midtkonsollen.
Dekslene i fotbrønnen skal jeg gi en liten overhaling senere for å dekke litt mer.

Noen bilder her av den ferdige kassa, samt det påbegynte dekslet og oppbevaringsboksen.

Trustno1

Dag 29

Da var senterkonsollen (nesten) ferdig. Har litt småplukk igjen, men det meste er på plass. Eneste var at jeg misset litt med trekkingen, var noen vriene vinkler å få kledd skikkelig inn. Så kommer nok til å ta en ny runde etterhvert når jeg har litt bedre tid.

Alt i alt ble jeg relativt fornøyd.



lunitiks

Ble veldig fint, det der hadde jeg aldri fått til.

Ganske utrolig at hele den midtkonsollen egentlig er en høyttaler
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

F_P

Da fikk jeg tatt en titt på denne bilen, og lyttet litt.

Bare en ting å si. Fantastisk  ;D
Ikke bare spiller anlegget vanvittig langt ned i frekvens, men det spiller også helt nydelig. Detaljene i musikken gjengis på en måte som gjør et standard Ultra Hifi anlegg til noe slappe unyanserte greier i forhold. Ble så overbevist at min neste bil blir bestilt uten Ultra Hifi, også bygger jeg heller nytt.

Må legge til at lytteøvelsen ble gjort helt uten originalanlegget (forsterkerne) involvert. Blåtann direkte på DSP(?) og Spotify.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Trustno1

Sitat fra: F_P på fredag 07. oktober 2016, klokken 12:08
Da fikk jeg tatt en titt på denne bilen, og lyttet litt.

Bare en ting å si. Fantastisk  ;D
Ikke bare spiller anlegget vanvittig langt ned i frekvens, men det spiller også helt nydelig. Detaljene i musikken gjengis på en måte som gjør et standard Ultra Hifi anlegg til noe slappe unyanserte greier i forhold. Ble så overbevist at min neste bil blir bestilt uten Ultra Hifi, også bygger jeg heller nytt.

Må legge til at lytteøvelsen ble gjort helt uten originalanlegget (forsterkerne) involvert. Blåtann direkte på DSP(?) og Spotify.

Bra du likte det :)

Stemmer at jeg spilte helt utenom originalsystemet, om man ser bort fra at de originale front høyttalerne er i bruk. At jeg fortsatt bruker disse poengterer at det er ikke skifte av høyttalere som utgjør den store forskjellen i lydkvalitet.(iallefall ikke om man har premium fra før)

Streamet i fra bluetooth på mobiltelefon direkte inn i Mosconi dsp'n. Det er også koblet opp slik at man sømløst også kan spille i fra skjermen på bilen, men dette reduserer kvaliteten noe (for ett trent øre, spiller fortsatt brukbart også i fra bilen)

Den største flaskehalsen med tanke på lydkvalitet nå er bluetooth streaminga. Denne lager en liten forvrengning/digital støy i diskanten. Dette kommer jeg til å eliminere med å bruke en fiberkabel og DAC direkte fra mobil/tablet og til DSP. Neste prosjektet mitt blir å finne en god måte å integrere en tablet i midtkonsollen. Ikke helt bestemt meg om det blir en android eller windows enda.

Trustno1

En liten ny oppdatering litt på siden av prosjektet i bilen min

Jeg har siste par ukene jobbet litt sammen med F_P om ett oppgraderingskonsept der vi benytter en forenklet utgave av subkassen jeg har i min bil. Denne vil være litt mer produksjonsvennelig

Første inntrykket er at denne fungerer veldig bra, men jeg har enda ikke fått testet den med utstyret som skal brukes.

Prinsippet er mer eller mindre det samme som i min egen, men med en 10" sub isteden for 12"
Dette gjør at man kan få en 100% skjult installasjon samtidig som det låter rimelig heftig.
Tuningen vil havne på under 30hz og av det jeg har fått testet til nå er responsen veldig god ned til rundt 25hz.


Trustno1

Her er også en liten videosnutt som viser passformen i forhold til bagasjerommet

https://www.youtube.com/watch?v=r6MMgDlmGN8&feature=youtu.be

Forøvrig blir det også mulig å montere forsterkere på siden av kassen, også helt skjult. Så med dette konseptet trenger man ikke ofre noe av frunken :)

lunitiks

Nydelig. Kan bekrefte at 10" nedi en kasse der på 25-30 hz er en helt sykt bra oppgradering. Nesten litt overkill avhengig av element og amp.

Få dette i produksjon!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hyperstress

Er det mulig med en plug and play løsning der kasse (og evt forsterker) enkelt kan nappes ut når en skal på langtur og trenger bagasjeplass? Sikkert flere som er interessert da :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Trustno1

#178
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 22. oktober 2016, klokken 00:07
Er det mulig med en plug and play løsning der kasse (og evt forsterker) enkelt kan nappes ut når en skal på langtur og trenger bagasjeplass? Sikkert flere som er interessert da :)

Jepp, det var planen. Forsterker blir integrert på kassa. Man trenger da kun koble fra strøm og signal inn på forsterkeren. Så er det bare å løfte alt ut som en enhet.

Venter inn utstyr, så regner med det blir noen bilder av en komplett løsning i løpet av en uke eller to

Eip

Sitat fra: Trustno1 på fredag 21. oktober 2016, klokken 15:45
Her er også en liten videosnutt som viser passformen i forhold til bagasjerommet

https://www.youtube.com/watch?v=r6MMgDlmGN8&feature=youtu.be

Forøvrig blir det også mulig å montere forsterkere på siden av kassen, også helt skjult. Så med dette konseptet trenger man ikke ofre noe av frunken :)

Planlegger dere salg av den 10" så melder jeg meg på.
VIN: 509XX PD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA