Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av KrW, tirsdag 13. september 2016, klokken 13:31

« forrige - neste »

KrW

Superladerne er jo inkludert i prisen hos Tesla, men hva koster egentlig en tur sørover f.eks. til den franske rivieraen? Hvor overnatter man på turen nedover og hva koster det? Mat er vel gjerne billigere enn hjemme i Norge når man reiser sør for Danmark, men man må jo sove et sted  ;)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Tuxedo

I Danmark koster det penger over broene og ferger, Tyskland er vel gratis (ingen bompenger), i Sveits betaler man en engangsavgift når man kjører inn i landet, mens i Frankrike, Spania og Italia er bompenger utbredt på motorveiene. Regn med et par tusenlapper totalt der i verste fall. Man overnatter på...overnattingssteder ;)?  Kan anbefale booking.com, som også fungerer i siste liten.  Dvs at man kan ta den opp på telefonen/tableten når man gir seg for ettermiddagen/kvelden, og få forslag til overnattingsteder i nærheten.  Men selv brukt hjemme vil den gi deg et inntrykk av prisnivået på overnatting nedover i Europa.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

kvkleppe

Hadde akkurat en slik tur nedover til Nice, nærmere bestemt Frejús/Saint Aygulf.
Fantastisk tur med null problem ang lading ect.
Fikk wattet på med ca 5500km.

Total kostnad for bompenger og diverse parkering: 1600,-
4 hotellovernattinger med pris på 1000-1300kr natten.
(Kjørte samme strekning i påsken også i ett strekk. Fikk slappet av mens vi ladet, men det er ikke å anbefale)

Utrulig mange bompasseringer i frankrike og vi kjørte endel der nede til feks Monaco.
Det koster å kjøre i østerrike og sveits, men siden de ikke tok kort og jeg ikke hadde cash så kjørte jeg bare på...

Delte opp turen i 3 med 2 hotellovernattinger.

Nedover:
Dag 1:
- Fergen fra Larvik til Hirtshals. (ankomst Hirtshals kl 11:45)
- Hotell i Hannover (Ankomst ca 22 på kvelden) Stoppet for middag i Hamburg.

Dag 2:
- Kjørte gjennom hele tyskland med neste overnatting i Maienfeld, Sweits. (Ankomst ca 20 på kvelden)

Dag 3:
- Via Italia med neste stopp leiligheten i Saint Aygulf. Ankomst ca kl 18:00

Hjemveien:
Dag 1:
- Kjørte via Marseille med hotell stopp i Dijon

Dag 2:
- Via Luxemburg og hotell i Hannover (samme som sist)

Dag 3:
- Fergen fra Hirtshals (22:15) til Larvik.

Monaco:

aness

Sitat fra: kvkleppe på fredag 15. juli 2016, klokken 10:17
Det koster å kjøre i østerrike og sveits, men siden de ikke tok kort og jeg ikke hadde cash så kjørte jeg bare på...

Det er lov å ha flaks, min erfaring er at vignettene kan kjøpes på bensinstasjoner, og de tar kort.

nagela

Sitat fra: aness på fredag 15. juli 2016, klokken 11:07

Det er lov å ha flaks, min erfaring er at vignettene kan kjøpes på bensinstasjoner, og de tar kort.

Kjøpte selv vignettene på bensinstasjon rett før grensen (i Tyskland) for 2 uker siden, men også der var kravet for dette "kun kontant".
Så tydeligvis noe i regelverket om at dette går på eget "kontantregnskap".
Siden de hadde minibank ca 2m fra kassen var det ikke stort problem, bare å ta ut og så betale i kassen med cash.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

kvkleppe

Sitat fra: nagela på fredag 15. juli 2016, klokken 11:53
Sitat fra: aness på fredag 15. juli 2016, klokken 11:07

Kjøpte selv vignettene på bensinstasjon rett før grensen (i Tyskland) for 2 uker siden, men også der var kravet for dette "kun kontant".
Så tydeligvis noe i regelverket om at dette går på eget "kontantregnskap".
Siden de hadde minibank ca 2m fra kassen var det ikke stort problem, bare å ta ut og så betale i kassen med cash.

Sant, men jeg "kom på det" når jeg var på grensen, og der var det ingen minibank :( Uansett, kjøp det på bensinstasjon før grensa så slipper man å kjøre med hjerte i halsen.

petersv

Arath

Rett før grensen til Østerrike (Salzburg) får du kjøpt autobahn vignetten som gjelder i 10 dager. Her betalte jeg hvertfall med kort og kjøpte for både Østerrike og slovenia. I slovenia gjelder det for 7 dager og du passerer bomstasjoner som kan ha kontroll.

I tillegg er det bomstasjoner i Østerrike for ett par tunneler.

E_S

Har reist gjennom Europa minst ti ganger og aldri opplevd at vignette ikke kan betales med kort i likhet med alle andre varer på bensinstasjonen..

Ellers er jo kostnaden veldig avhengig av hvordan man bor/parkerer når man overnatter. Liker man hoteller med bra standard blir det selvfølgelig MYE dyrere enn om man er litt Onkel Skrue som meg og bor på billige hosteler med gateparkering. ;) Kjørt ned til Kroatia nå med to overnattinger til 500,- pr. natt for to personer og gratis parkering. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Joachim@sancon.no

Vi kjøpte vignette i Tyskland før innkjøring i Østerrike på vei til kroatia. Vi var ikke klar over at man måtte ha vignette også til Slovenia. Trodde det bare var lastebiler som betalte bompenger der.

På vei hjem så ble vi stoppa i kontroll på grensen til Østerrike (alle ble kontrollert), og vips var det €300 I bot. postitivt at boten ble redusert til €150 ved betaling med kort/cash.

Nå vet vi til neste år ihvertfall.

Ellers så var vår erfaring at autobahn i øst Tyskland (via Berlin) hadde litt store avstander mellom SC. Ble litt lange lade pauser og litt for lange strekk.

KrW

Flott med tilbakemeldinger fra de som har kjørt nedover. Var selv på Europabiltur med familien som passasjer for nesten 20 år siden. Husker vi blant annet leide oss inn på billig hotell som Formula 1 kjeden. Finner man billige hoteller/overnattingssteder til en familie på 4 på biltur i Europa nå? Gjerne type 50euro.

Og finner man andre fine strandferieplasser som ikke er så langt unna som Nice? Når man starter fra Trondheim, så tar det jo litt tid bare å komme til båten i Larvik. Om man reiser litt østover i Europa er det sikkert veldig billig både å spise og bo tenker jeg.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Tuxedo

Hele Jylland i Danmark er jo stort sett en eneste lang strand, og vil du kjøre litt lengre og leve enda litt billigere så er Tyskland/Polen øst for Rostock full av idylliske plasser langs havet.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

OlaM

Billige hotell er det masse av. Ibis budget, F1, etc. Her er noen kjeder:

http://www.accorhotels.com/

http://www.hotelf1.com/

Ellers er jo http://www.booking.com/ eller http://www.hotels.com/ gode sider som har mange mindre kjeder og uavhengige overnattingssteder. Der finner du ofte hotell til lave priser som er litt hyggeligere enn å sitte på cella på Hotel F1...

Joachim@sancon.no

Sitat fra: OlaM på søndag 17. juli 2016, klokken 00:42
Billige hotell er det masse av. Ibis budget, F1, etc. Her er noen kjeder:

http://www.accorhotels.com/

http://www.hotelf1.com/

Ellers er jo http://www.booking.com/ eller http://www.hotels.com/ gode sider som har mange mindre kjeder og uavhengige overnattingssteder. Der finner du ofte hotell til lave priser som er litt hyggeligere enn å sitte på cella på Hotel F1...

Min erfaring er at accor ikke har familierom, og at man da må ha 2 dobbelt rom om man er familie på 4. Ellers fungerte det greit å bruke booking.com og bare søke på,hva som er i nærheten. Mange hoteller stenger innsjekk/resepsjon kl 22. Så greit å ta kvelden før den tid om man er på en transport etappe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA