Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gjøre klart elektrisk til elbil i garasje

Startet av JorgenM, tirsdag 13. september 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

JorgenM

Siste rykter sier vel 60kWh, kanskje en versjon med 90kWh.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

haggen

Linken på side 4 : http://www.bmwroswell.com/blog/2016/8/16/the-new-2018-bmw-3-series-to-feature-all-electric-version/
er ikke dette offisiell informasjon?

Er det noen som vet hva som er mulig i CLAR teknologien egentlig? Ser blant annet at dem sier at det er en modulær arkitektur. Da tenker jeg at det er mulig at bilene settes sammen av ulike moduler avhengig av drivlinje, og dette vil muliggjøre større areal og volum til batterier. Regner også med at det må være snakk om de nye lave cellene til Samsung det er snakk om ( de er antagelig bygget for CLAR) og dem er minst 120ah slik jeg har forstått det. Men selv med de cellene blir vel vekten på  ett 90 kWh batteri veldig høy, >800 kg?
Ellers så har jo Bosh annonsert solid state innen 2020 som antagelig vil gi vekt og pris rundt halvparten av dagens batterier, og det er kjent at bode Toyota, VW og også Samsung Sdi jobber med det samme.
http://cleantechnica.com/2015/09/21/bosch-solid-state-lithium-ion-batteries-could-hit-ev-market-within-5-years/
Det ville forundre meg om dette er klart i 2018 selv om det ville være utrolig bra om dem ble det. Om det er hold i at bilen skal komme i 2018 med 90 kWh batteri så må det kanskje være solid state batterier det er snakk om.

Realistisk så tror jeg det er en 60 kWh versjon  som kommer i 2018, mens en 90 kWh kan komme så snart som 2 år etterpå. Uansett så betyr dette at BMW er på banen med produkter som vil tiltrekke kunder

knut.aulie

Alt kommer jo ann på effektivitet.  En ser jo på Ioniq at 1 kWh pr mil er mulig (ca 1500 kg bil), så får en til det med med 60 kWh batteri så er det i toppklasse i dag. Tesla S100D har vel 613 km EPA rekkevidde som er lengst av alle i vanlig salg (når den kommer nå snart

JorgenM

'Kommer i høst' betyr nok at den kanskje presenteres eller at et konsept presenteres i høst :)

Et par ting som må være på plass før den kommer i salg:
- Neste generasjon 3-serie (G20), som kommer på markedet mot slutten av 2018
- Samsungs 120Ah-batterier (kommer i 2018?)

Så ikke forvent å kunne kjøpe denne før tidligst helt mot slutten av neste år.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

moonbuggy

JorgenM:
Enig. Det hadde vært langt mer "nyheter" om bilen var rett rundt hjørnet. Nå har jo BMW som policy i fremtiden å tilby alle drivlinjer på sine modeller, så at serie 3 kommer med helelektrisk drivlinje er sikkert planlagt.
Minimum 400km rekkevidde, vil antagelig bety minst 60kwt batteri. Det betyr 450kg + i batterivekt.
Begrensningene nå ligger på batterisiden. Alle produsentene presenterer spennende vyer, Jaguar, Audi osv. osv., men felles for dem alle er at de kommer "snart", uten helt å spesifisere når. Alle venter på volumproduksjon av "nye" batterier...

bmw2002

La oss håpe den kommer som touring eller GT.  Frykter den kommer som sedan i likhet med Tesla Model 3, da er den uaktuell for oss.

Den må også være på markedet i løpet av 2018, hvis ikke er nok Jaguar mest interessant.

JorgenM

gamer73

jeg leste om dette i dag og ble helt "vill av glede". Jeg er egentlig enorm fan av BMW, men har bare hatt det i 5 år BMW320si...en fantastisk bil å kjøre (men selvsagt masse reklamasjoner etc hehe).

Jeg vil på ingen måte ha en bmw stasjonsvogn da jeg syntes bilen blir ødelagt rent estetisk av det.

Men vi har foreløpig en E-golf som funker helt ok for en familie på 4, men jeg har våte drømmer om å igjen kjøre bmw 3 serie sedan. OM den nå komemr i helelektrisk så tror jeg jammen at det endlig blir retur til BMW land:)

Øyvind.h

Sitat fra: bmw2002 på torsdag 29. juni 2017, klokken 12:09
La oss håpe den kommer som touring eller GT.  Frykter den kommer som sedan i likhet med Tesla Model 3, da er den uaktuell for oss.

Men skulle det være noen grunner til å kun produsere den med sedan-karosseri? Tesla har ikke stasjonsvogner, og er amerikanske hvor sedaner står høyt i kurs. BMW er tysk og selger jo langt flere stasjonsvogner.

Sedan er veldig ukurant i Norge. Mtp at Norge er ledestjerne på elbil-salg kan man jo håpe på at noen hos BMW gjør hjemmeleksen og leverer stasjonsvogn med hengerfeste.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JorgenM

4-serie kommer som hel-elektrisk GT, sier ryktene.
3-serie som sedan.

http://insideevs.com/2020-bmw-4-series-electric-gt-challenge-tesla/

knut.aulie

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 29. juni 2017, klokken 11:38
JorgenM:
Enig. Det hadde vært langt mer "nyheter" om bilen var rett rundt hjørnet. Nå har jo BMW som policy i fremtiden å tilby alle drivlinjer på sine modeller, så at serie 3 kommer med helelektrisk drivlinje er sikkert planlagt.
Minimum 400km rekkevidde, vil antagelig bety minst 60kwt batteri. Det betyr 450kg + i batterivekt.
Begrensningene nå ligger på batterisiden. Alle produsentene presenterer spennende vyer, Jaguar, Audi osv. osv., men felles for dem alle er at de kommer "snart", uten helt å spesifisere når. Alle venter på volumproduksjon av "nye" batterier...
Jaguar kommer Q2 2018
Audi kommer Q4 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA