Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gjøre klart elektrisk til elbil i garasje

Startet av JorgenM, tirsdag 13. september 2016, klokken 12:23

« forrige - neste »

EinarV

BMW har jo lenge hatt den teknologi testings vogna si som er basert på 5-serie GT. Tror den har x-drive, relativt stort batteri og holder følge med en TMS D. Ikke så lett å finne noe spec på den, men skal være mulig å finne noe ved å google litt. Men de har vel også uttalt at de ikke kommer til å sette den i produksjon. Tror de er meget kapable om de vil.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: john på onsdag 17. august 2016, klokken 19:26

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 17. august 2016, klokken 17:28

Hvilke endringer må man gjøre på bilen for at den skal takle vekten? Jeg tror det vil være veldig omfattende, og innen man er ferdig så er det ikke lengre en 3-serie men heller en i4 eller noe.

Er ikke det hele poenget med at de utvikler en helt ny plattform?

Som på G11 med sin CLAR plattform og kjernekomponenter i karbon. 130kg spart på å erstatte aluminium og stål med karbon.
Om de har spart 130 kg på CLAR så er det mulig 90 kWh elektrisk 3-serie bare blir ~1900 kg.

Sitat fra: john på onsdag 17. august 2016, klokken 19:26Hvor er batteriene i en Tesla, og hvorfor skal det være så mye vanskeligere å få plass til batterier i andre biler?
Tesla plasserer batteriene under bilen, akkurat som på BMW i3. Da får man lavest mulig tyngdepunkt, slik at bilen sitter som limt på veien.

Det at man sitter oppå batteripakken hever sitteposisjonen, og da må man heve dashbordet og taket. Men på fossilbilene så har man også en senterkanal som går midt gjenom bilen, der man har eksosanlegg, drivaksling osv. Denne må fjernes for å få plass til batteriene. Da må man gjøre om på alt av strukturberegninger, krasjtesting, osv.

Det er veldig lite trolig BMW ville plassere batteriene under gulvet, det vil være for store endringer. Mest trolig vil de gjøre som på e-Golf, plassere det meste av batteriene under baksetet, plassere noe i senterkanalen, kanskje noe under forsetene, og resten i bagasjerommet. Men de må riktignok stappe inn ~60% mer batterier (trolig i bagasjerommet).

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TM

Det undrer meg hvilken agenda man har når man trekker så bastante konklusjoner om en bil som ikke finnes  :o

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: TM på onsdag 17. august 2016, klokken 20:21
Det undrer meg hvilken agenda man har når man trekker så bastante konklusjoner om en bil som ikke finnes  :o
Fysikk er fysikk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

TM

Nettopp, og fysikkens lover gjelder vel også for amerikanske biler ?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: TM på onsdag 17. august 2016, klokken 20:25
Nettopp, og fysikkens lover gjelder vel også for amerikanske biler ?
Ja, det har jeg aldri benektet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amigakongen

@TM
Hva er fysiske mål på batteri pakka til i3? Vekt på denne? Kan jo regne dobbelt så stor pakke som på i3. Da har du ca90kw batteri. Men hadde holdt greit med 60kw for min del.

2015 BMW I3 - 11800km

knut.aulie

Jeg håper BMW får til en råbra 3 serie med El. Gjerne med 90 kWh.
Kreisel har allerede en lasersveiseteknologi som gjør at de i dag kan levere et batteri til E-golf med dobbel effekt med samme vekt og formfaktor.
Du har også hun amerikanske "batteridronningen" som har en batterikonstruksjon som kunne gitt Tesla kraftig kapasitetsøkning i dag.
Det er ingen grunn til at ikke BMW enten kan bruke disse eller utvikle noe eget som er like bra og dermed forandre regnestykket.
Det var det Elon gjorde når han satte laptoppbatterier i tesla og tok alle på senga.

TM

Sitat fra: Amigakongen på onsdag 17. august 2016, klokken 20:33
@TM
Hva er fysiske mål på batteri pakka til i3? Vekt på denne? Kan jo regne dobbelt så stor pakke som på i3. Da har du ca90kw batteri. Men hadde holdt greit med 60kw for min del.
Jeg har ikke disse dataene. Leste at det gamle batteriet veide 230 kg. Den nye modellen veier litt mer, så jeg vil anta ca 260 kg. Et 90 kW batteri vil nok veie mye, selv med vesentlig bedre energitetthet.

JorgenM

64Ah-versjonen veier 230 kg ja og 90Ah-versjonen veier 257 kg.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Kanutten

Sitat fra: TM på onsdag 17. august 2016, klokken 20:21

Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg til...  :)
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

LMOR

i 2018 bør en kunne få 45kWh på 250kg, og i 2020 ca 70kWh på 250kg. 90kWh versjon av 3-serien skulle komme etter 2020, andre steder har jeg lest 2021.
Så hva er egentlig problemet?
i3 er et eksperiment, masseproduksjon for BMW er minst 200 000 i året, av en bil de ikke skal ha for mye feil på. Merkevaren BMW er en av de sterkeste i verden, dels fordi de ikke leverer et produkt som ikke holder må til massene. Det ser vi dels i i3 også. De overselger ikke rekkevidden som andre gjør. Når markedet er modent i 2021, så får vi se hvilken bil i segmentet BMW retter selg mot som faktisk velger BMW.
Jeg er så langt ikke bekymret på BMW sine vegne. Det at en irriterer seg over av BMW ikke satser fullt nå, må vel bety at en egentlig ønsker seg en BMW, ellers er det bare å kjøpe en Tesla og gi blaffen i BMW  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. august 2016, klokken 21:08
Jeg håper BMW får til en råbra 3 serie med El. Gjerne med 90 kWh.
Kreisel har allerede en lasersveiseteknologi som gjør at de i dag kan levere et batteri til E-golf med dobbel effekt med samme vekt og formfaktor.
Du har også hun amerikanske "batteridronningen" som har en batterikonstruksjon som kunne gitt Tesla kraftig kapasitetsøkning i dag.
Kreisel har ingen magitriks i ermet. De tar samme celler fra Panasonic som Tesla og pakker de inn på en kompakt måte. Gravimetrisk energitetthet får minimal forbedring og det du får av forbedret volumetrisk energitetthet kommer på bekostning av brannsikkerhet.

Og når det gjelder teknologien til "batteridronningen" så er det veldig tvilsomt at det er snakk om stor forbedring. Alt det er snakk om er å ta jelly rolls (samme som man finner i 18650-celler eller 21-70-celler) og ha de i en kjeramisk innsats i stedet for i metallsylindre. Brannsikkerhet og kjøling blir muligens OK, men når det gjelder energitetthet er det bare påstander fra henne. Og produksjonsprosessen blir mye mer komplisert. Man vil integrere f.eks 20 små sylindriske celler i en større rektangulær blokk. Hva skjer da om en av de små cellene er defekte? Skal man kassere hele blokken? Og man forsøker i en batteripakke å matche opp celler med lik kapasitet - det får man ikke gjort når det eneste man får gjort er å *håpe* på at alle cellene er OK. http://batteryuniversity.com/learn/article/bu_803a_cell_mismatch_balancing Riktignok kan man kompansere for dette ved å kontrollere akkurat hvor mye hver eneste celle lades opp/ut, men dette øker kompleksitetsgraden til BMS drastisk. En keramisk insats vil også kunne knuse eller sprekke opp ved kraftig akselerasjon/deselerasjon, noe som vil kunne føre til brannfare. Skal man kassere hele batteripakken hver gang en elbil er i en ulykke?

Til slutt når det gjelder denne teknologien, så har jeg ingen tro på kostnadsbesparelsene. Man går fra å ha to nivåer; battericeller og batteripakker, til å ha tre nivåer; battericeller, battericelleblokker, og batteripakker. Det er mye ekstra kompleksitet, og man legger jo til ekstra vekt med de keramiske innsatsene. Mye bedre å ha jelly rollene i lette 0,5 mm tykke aluminiumssylindre.

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 17. august 2016, klokken 21:08Det er ingen grunn til at ikke BMW enten kan bruke disse eller utvikle noe eget som er like bra og dermed forandre regnestykket.
Det var det Elon gjorde når han satte laptoppbatterier i tesla og tok alle på senga.
BMW kan absolutt klare å lage gode batteriepakker. Man må bare ta de cellene med best energitetthet, og pakke de sammen med best mulig brannsikkerhet og kjøling. BMW står helt fritt til å ta blåkopi av Tesla's batteripakker, Tesla har frigitt alle patentene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sfinxern

Egentlig en meningsløs diskusjon.

Jeg tror samtlige bilprodusenter, noen mer enn andre (der i blandt BMW), vil kunne klare å fremstille gode elbiler som kan erstatte dagens fossilbiler. Også når det gjelder rekkevidde, lastevne og tilhengermuligheter.

BMW blant annet har jo vært ute og sagt at de er klare for det virkelige grønne skiftet i bilindustrien.

Men problemet er at det er politikken som stopper denne utviklingen. Samtlige land, spesielt Norge, subsidierer oljeindustrien til gangs. De vet at bilprodusentene kan endre dette, men hva vil da skje med oljenæringen? Nemlig. Og hvor mye penger drar staten Norge inn på oljenæringen årlig?

For oss som er normalt oppegående så skjønner vi at oljenæringen går mot en styrt avvikling på sikt. Det må den også gjøre mtp klimaproblematikken. Og teknologien kan erstatte alt det oljenæringen benyttes av i dag. Problemet er bare at politikere må være mye tøffere og ta noen valg. Og så lenge det gir store penger i kassa, er det ingen som tør å rokke ved det. Dessverre..

Så utviklingen bremses av vår egen grådighet. Selv om teknologien ligger der.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

turfsurf

Sitat fra: LMOR på onsdag 17. august 2016, klokken 21:53
i 2018 bør en kunne få 45kWh på 250kg, og i 2020 ca 70kWh på 250kg. 90kWh versjon av 3-serien skulle komme etter 2020, andre steder har jeg lest 2021.
Så hva er egentlig problemet?

Hele diskusjonen her startet vel med en påstand om at elektrisk 3 serie skulle komme i 2018 med 90kWh pakke, ikke i 2021.

Hvis den ikke er bygd som en ren batteribil vil jeg tro at kompromissene blir så store at det blir vanskelig å få det til uten at man sitter igjen uten bagasjeplass (som 330e) eller med andre større ulemper.

Men en 3 serie trenger ikke 90kWh for å være anvendelig, burde komme langt med 60.

--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA