Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av Norsman, tirsdag 13. september 2016, klokken 08:51

« forrige - neste »

Norsman

Hei,

Hvem kan bevise hva en forhåndsbetalt serviceavtale kjøpt i 2014 dekker?

Jeg kjøpte en brukt Tesla fra 2014 i Norge og importert til Danmark. Inkludert 8 års forhåndsbetalt serviceavtale.

Nå er jeg i tvist med Tesla Danmark på hva serviceavtalen omfatter, og de er ikke veldig nyttig, så jeg håper noen her kan hjelpe.

Før kjøpet ble jeg informert av Tesla Danmark at deres serviceavtale dekket alle slitedeler (også bremser) og arbeids - unntatt dekkene. Også ble jeg fortalt at avtalen inneholder to årlige dekkskift.
Det hele startet da jeg hadde gjentatt bremsesvikt, som var nær ved å forårsake ulykker. Tesla mente å løse problemet ved å rengjøre bremsene og sa senere at bremsene ikke var en del av serviceavtalen.

Nå sier de at det er ulike avtaler, og at jeg skriver for å bevise hva min avtalen omfatter. Jeg har fra å selger kun kvittering for kjøp av tjenesteavtalen.
Jeg forstår at det er nye forhold for avtaler inngått i løpet av de siste seks månedene.

Kan noen hjelpe til å vise hva en serviceavtale som er kjøpt i Norge i 2014 dekker?

Takk på forhånd.

krl

Serviceavtalen (i Norge) dekker i følge selger ALT unntatt dekk og påfyll av spylervæske. Altså er bremsedeler, pollenfilter, vindusviskerblad etc. med i avtalen.

Jeg undersøkte dette nøye før kjøp, i og med at totalkost er viktig for oss ved kjøp av en såpass dyr bil. Men i nyere serviceavtaler tror jeg en del er endret..

torboro

Mistenker at Tesla har blitt litt mer gniene med åra.

I 2014 fikk jeg byttet alle bremseskivene gratis pga rust.

Tviler på at det lar seg gjøre idag.

Ref. Spylevæske. Dette dekker de ihvertfalll :D
Første året fikk jeg ikke anledning til å fylle spylevæske selv da Tesla fylte hver gang den var inne på service :P

Line

Jeg fikk skiftet alle bremseskiver etc tidligere i år på en 2014 mod, rust og hakkete bremsing. Er ikke sikker på om det gikk på service avtale eller garanti, men betalte nå ihvertfall ingenting for det.
Hadde service avtale da.

Klarte å få bilen kræsjet en mnd senere og har nå ny Tesla, og har planer om å kjøpe ny service avtale, så litt viktig å fått dette avklart for min del også.

krl

Jeg har også fått spylervæske og nyvasket bil på én av servicene. Meget bra service, men akkurat det tror jeg man egentlig ikke kan forlange. Selv om det er hyggelig  :)

Cookie Monster

Service dokumentasjonen fra tidligere er ikke verdt noe. For der står det som man har signert på at Tesla når som helst kan endre avtalen.

Er det feil på bremsene eller kast i skivene byttes det uansett på garanti hvis det er produksjonsfeil. Er det kast i skivene pga kalipterne har satt seg siden man har ventet alt for lenge med å ha service eller brukerfeil må man betale for deler selv.
Det uansett om man har serviceavtale eller ikke. Slitedeler som feks deler i forstilling osv. dekkes ikke. Så man står stort sett igjen med slitte bremseklosser som man uansett nesten ikke bruker som hva serviceavtalen dekker over vanlig service eller garanti/reklamasjon.

Men hvis bremsene ikke virker som du skriver er det noe som uansett skal gå under garantiarbeid/reklamasjon og er en kjent feil med noen av de eldre type klossene på vinteren/regn.
2015 P85D

Tuxedo

Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 14. juli 2016, klokken 17:39
Service dokumentasjonen fra tidligere er ikke verdt noe. For der står det som man har signert på at Tesla når som helst kan endre avtalen.
Og her vil de jo få samme medhold som en sur sokk vil få om dette går til retten.  Så lenge avtalen er forhåndsbetalt, kan de naturligvis ikke endre vilkårene i ettertid.  Da kan jo også kunden ta seg den frihet å endre betalingen, og forlange pengene tilbake.

Når det er sagt, er jeg glad for at jeg ikke forhåndsbetalte service.  Foreløpig har alle nødvendige ting blitt tatt på det som er garantiutbedringer.  Også påfyll av spylervæske.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Muffinman

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 14. juli 2016, klokken 19:11
Når det er sagt, er jeg glad for at jeg ikke forhåndsbetalte service.  Foreløpig har alle nødvendige ting blitt tatt på det som er garantiutbedringer.  Også påfyll av spylervæske.
Samme her.
-Olje på driveunit er byttet tre ganger (sammen med driveuniten)
-Bremseskiver foran byttet 2 ganger. Klosser byttet 2 ganger. Skiver bak byttet 1 gang. Kalipere bak byttet 1 gang pga slark. Bremser oppsmurt i 2014 pga heng etter første bytte av skiver.
-Nav inkl hjullagre bak byttet pga tæring/korrosjon
-Hjulstillingskontroll/justering gjort veldig mange ganger...
-Understell retorquet flere ganger
-Sjekk gjort 10 ganger (courtesy inspection, inneholder mange punkter fra service)
-Sjekk av AC gjort på garanti, betalte for en (liten) etterfylling av gass i januar.
-Mulig kjølevæske må byttes i forbindelse med garantisak batteri hvis de må ut med det.
-Betaler for bytte av bremsevæske om et par måneder.

Ikke en fullstendig liste, men poenget her er at alle servicepunkter til de grader er ivaretatt før bilen har hatt en eneste ordinær service etter å ha passert 100k med god margin. Nye slitedeler og faktiske besparelser på service må man ta med i betraktningen når man får lyst til å irritere seg over tid som går med til å ha bilen på verksted. Jeg er faktisk så fornøyd med servicesenteret mitt etter behandlingen jeg har fått der at det nesten frister å ta service slik at jeg kan legge igjen noen kroner - for skams skyld.

Men det blir vel å vente til neste år :)

petersv

Ev. ta båten over til Norge og få den fikset her.

I dag er det ikke slitedeler inkl. i serviceavalen. Det har jeg skriftlig fra TM.

Norsman

Takk for alle svarene. Det bekrefter min antagelse av begrepene.

Er det noen av dere har noe skriftlig fra Tesla, som beskriver innholdet i serviceavtalen på gamle vilkår?
Og det er noe jeg ønsker å dele med meg? Evt. på mail laugesg@gmail.com

Quintilian

Sitat fra: Sven-E på fredag 15. juli 2016, klokken 12:34
Sjekk din mail.  :)

Kan jeg også få? :-) Sender deg i så fall PM med eposten min...

Har signert avtale tidlig 2016 og fikk muntlig beskjed om at "alt er inkludert unntatt spylerveske og dekkslitasje".... De presiserte også muntlig flere ganger at 2 dekkskift i året var inkludert...

Nå nekter de at dekkskift er en del av pakka... Har ikke hatt den på service enda, så vet ikke hvordan de vil forholde seg til "alle deler"-begrepet enda...

Havebigfun

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 22:19
...hvordan ordner man seg med hjulskift fra sommer til vinterhjul?

Jekk, 21mm pipe og momentnøkkel + litt trenig løser utfordringen- jeg bruker 30-40 min avhengig om jeg har god eller dårlig tid- det skal godt gjøres å få gjort det raskere andre steder inkludert vei til/fra. Du kan ikke forvente å få det gratis hos Tesla. ;)

Øggen

Nok en gang dette her med å lese vilkårene.
Det e signert en serviceavtale, der det står at Tesla kan endre vilkår til enhver tid, uten kompensasjon.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

krl

Sitat fra: Øggen på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 22:28
Nok en gang dette her med å lese vilkårene.
Det e signert en serviceavtale, der det står at Tesla kan endre vilkår til enhver tid, uten kompensasjon.
Avtaler som endres uten samtykke, til ulempe for kunden, godtas neppe i en norsk rettssal...

Hvis de har lovet noen at serviceavtalen er inkludert dekkskifte også, så bør de stå for dette.

Jeg har serviceavtalen som nevnes her, men forstod det ikke som at dekkskifte var inkludert. Imidlertid var de krystallklare på at alt av deler og materiell var inkludert, man måtte kun holde dekk og spylervæske selv.

Muffinman

Akkurat det vilkåret er så urimelig at det lett vil bli satt til side i enhver sak, jfr avtl §36.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA