Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvekjøring Ioniq. Gi dine tilbakemeldinger

Startet av satheesh.net, mandag 12. september 2016, klokken 23:52

« forrige - neste »

satheesh.net

Kanskje det kan være lurt å få samlet litt reelle data rundt rekkevidde og forbruk på én plass. De som allerede har (vært så heldige å) fått utlevert bilen allerede, kan kanskje komme noen innspill?

Ellers er det en tråd på TMC som tar for seg litt data, men det er ofte i varmere strøk (oppgitt data er dessuten i Wh/mile). Så det er ikke nødvendigvis helt relevant for norske veier og nordisk klima.

:)

Kiefer

Vores X90D med 20" hjul har nu kørt 4225 med 246 wh/km.

De vel omkring 3000km har været et roadtrip på de tyske autobaner, det giver jo unægteligt et lidt højere forbrug.

Men umiddelbart ligger forbruget meget tæt på vores S85D med 19" hjul, her er vi også omkring de 240-250 wh/km.

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Høres veldig rett ut. Og bekrefter at takk fra usa var litt misvisende/feiltolket. Det er er vi nok alle glade for ;)

satheesh.net

#4
Jeg tipper følgende rekkevidde på 60kWh:

Sommer: 250-260km
Vinter: 190-200km

Dette er "normal" (altså ikke kjøring med 20" på sommerhjul og 19" på vinteren. Disse er mine høyst uhøytidelig estimater. Jeg håper selvsagt jeg tar grundig feil og Tesla leverer nærmere oppgitt rekkevidde.

Cowboystrekk

I min S60 ligger jeg konsekvent på 33-41 mil sommerstid i Norge avhengig av hastighet. I utlandet med mye 110-130 er det verste opplevde forbruket 199Wh/km. Jeg tror det blir 0 problem å komme over 30 mil rekkevidde i store deler av Norge om man kjører normalt og bare såvidt overskrider fartsgrensene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 19. juli 2016, klokken 23:49
Jeg tipper følgende rekkevidde på 60kWh:

Sommer: 250-260km
Vinter: 190-200km

Dette er "normal" (altså ikke kjøring med 20" på sommerhjul og 19" på vinteren. Disse er mine høyst uhøytidelig estimater. Jeg håper selvsagt jeg tar grundig feil og Tesla leverer nærmere oppgitt rekkevidde.

Du treffer nok ganske bra her. I hvert fall praktisk anvendelig rekkevidde. Erfarne sparekjørere kommer nok lenger, men det blir jo helt feil å anslå rekkevidde utifra drømmedager når man skal gi råd til uerfarne.

Rekkevidden på min S90D har så langt vært alt fra 250km til 630km. Førstnevnte i 140km/t med takboks. Sistnevnte uten takboks i 65-70km/t i tett trafikk.

I praksis tar jeg utgangspunkt i en rekkevidde på inntil 400km på sommeren, og rundt 300-350km på vinteren.
I 100/110-sone er rekkevidden ca 350km på sommeren og 280-290 på vinteren.

X60D har nok en større andel utnyttbar energi, men så jeg vil tippe ca 30% koretere rekkevidde.

Da lander vi på 280km på sommeren/245km på vinteren under gode forhold.
Veg høyere hastighet - 245km sommer/ 196km vinter.

I 120-130-sone som i deler av Sverige/Danmark er praktisk S90D rekkevidde på sommeren 300-350 ettersom trafikken flyter i 140km/t.

Der tar jeg utgangspunkt i ca 300km rekkevidde på sommeren. Mulig rundt 250km på vinteren.

Da lander X på ca 210km på sommeren og 175km på vinteren.

Men merk at disse tallene er ca total rekkevidde. Praktisk anvendelig rekkevidde på langtur blir da gjerne litt lavere om man vil kjøre slik man ønsker og fortsatt ha en god buffer.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kiefer

Nu har jeg lige kigget efter på begge vores biler. Det giver et lidt bedre billede end bare at vurdere det efter nogle ture:

Model S: 28500km snitforug 223wh/km. Bilen er fra december sidste år, så det inkluderer kørsel i den danske vinter. Svarer vel til et norsk efterår :-)

Model X: 4800km, snitforbrug på 246wh/km. Det er fra slut juni og frem til nu, så kun dansk sommervejr. Men indtil videre er forbruget ca. 10% større i vores Model X i forhold til Model S.

Begge biler fra været på langtur igennem Europa. Model S flere gange på dette halve år, mod Model X's ene tur igennem Europa indtil videre.

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

prophan

Har du hatt Air-condition på for det meste av tiden?
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

Kiefer

Aircon er altid tændt, jeg kører aldrig uden. Det gælder både i Model S og i X.

Kørte forøvrigt bag hustruen i går på en strækning på ca. 80 km. Her lå vi begge med autopilot med 135km/t på E45. Min afstand på autopiloten var sat til 1. Hun kørte turen med et snit på 238 wh/km og jeg kørte samme tur med et snit på 181 wh/km Vi havde medvind hele vejen og Aircon var i begge biler sat til 20 grader.

Da jeg senere samme aften kørte samme strækning uden hende, lå mit snit på 226 wh/km.

Så det kan godt betale sig at lægge sig bag en Model X på motorvejen :-)

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

OleI

Nå som det ukentlig kommer flere X på veiene, noen som kan supplere med mer info om snitt forbruk på bilene?
Er spesiellt ute etter de som bruker slipstream felgene.

satheesh.net

Jeg hadde typisk 318 Wh/km på vei til Stockholm igår, farten var da ca. 135 km/t som alle andre kjørte i. Ellers ca. 240 Wh/km i Norge.

Jeg kjører bilen helt "normalt" og er ingen sinker i  trafikken.

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øyvind.h

Sitat fra: Kiefer på fredag 22. juli 2016, klokken 09:26
Kørte forøvrigt bag hustruen i går på en strækning på ca. 80 km. Her lå vi begge med autopilot med 135km/t på E45. Min afstand på autopiloten var sat til 1. Hun kørte turen med et snit på 238 wh/km og jeg kørte samme tur med et snit på 181 wh/km Vi havde medvind hele vejen og Aircon var i begge biler sat til 20 grader.

181Wh/km hørtes ekstremt lavt ut i 135km/t, men kraftig medvind er vel antakelig årsaken. Differansen mellom bilene virker dog som forventet i den hastigheten. 32% høyere forbruk i X i 135km/t er omtrent som forventet. Økende diff jo høyere hastigheten er, selv om dette må ha vært en tur med ekstrem medvind og dermed kan differansen i praksis vise seg å være enda høyere i prosent.

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 06. august 2016, klokken 10:46
Jeg hadde typisk 318 Wh/km på vei til Stockholm igår, farten var da ca. 135 km/t som alle andre kjørte i. Ellers ca. 240 Wh/km i Norge.

Jeg kjører bilen helt "normalt" og er ingen sinker i  trafikken.

I 135 mener jeg at jeg normalt ligger på rundt 230-250Wh/km avhengig av vær og føre. Ser ut til at du også lander på ca 32% diff ift hva jeg ville hatt i den hastigheten.

Sitat fra: eha på lørdag 06. august 2016, klokken 11:52
Du har både P og 22", ikke sant?
22" er vel 265 foran og 285 bak, mens 20" er 265" foran og 275" bak. P-motoren skal visstnok utgjøre ca 6%.

Kjører man med 20" istedenfor 22" og P" kan man antakelig kutte 10-15% av forbruket. Dvs 17-22% høyere forbruk i X i høy hastighet.

Kanskje så lite som 15% diff i lavere motorveihastighet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kiefer

Jeg tror ikke det var medvinden der var årsagen til de 181wh/km, det var mere det at jeg lå i læ for konens Model X på turen.

Det svarer jo til at lægge sig ind bag en lastbil og blive skærmet for vinden, så kan man sagtens spare en masse energi. Det er dog bare de færreste lastbiler der kører rundt med 135km/t ;-)

Jeg skal i morgen køre 175km frem og 175km tilbage med trailer. Det skal nok blive interessant.

Som test inden turen i morgen havde jeg min første tur til genbrugspladsen (affaldssortering) i dag. Det var en tur på sammenlagt 15km, og forbruget var 350wh/km.

Hastigheden var aldrig over 65km/t på de 15km.

/Martin
Model S85, solgt september 2015
Model S85, leveret midt december 2015
Model X90D leveret slut juni 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA