Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av psyfoon, mandag 12. september 2016, klokken 17:57

« forrige - neste »

psyfoon

Har en 2015 i-miev og har brukt hurtiglading kun et par ganger. I helga skal jeg på langtur der det kun finnes 1 hurtiglader ca. 100km hjemmefra. Planlegger å hurtiglade der for å komme frem til destinasjonen som ligger ytterligere 30km forbi hurtigladeren. Deretter lader jeg fullt opp der jeg skal være så batteriet er 100% til hjemturen. Men jeg regner med å lade på samme hurtiglader på vei hjem, og etter 30km er nok batteriet rundt 80%. Får jeg da ladet til 100%? Og hvordan fungerer dette, for de andre gangene jeg har hurtigladet så stopper den jo automatisk på 80%. Bare å koble til på nytt med én gang igjen for å få de siste 20% eller?  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

svingen

Er bare sette i gang lading på nyt men går veeeeeldig seint tipper kanskje fra 80% til 100% tar kanskje 45 min. til 90% tar kanskje 20min de siste % går seint siste %. Kan ikke kjøre en annen vei som har hurtiglading? Eller finne en plass med vanlig stikk kontakt? Lader du på 16a får du ca 20% i timen. Er mere gøy kanskje det er noe caching eller meseum? Etc du vil på veien? Sjekket http://www.jurassictest.ch/GR/ mye du har? Husk fylle opp dekkene og kjør litt seint  :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

goggo

#2
Hvis du har mer enn ca 70% på batteriet når du plugger inn hurtigladeren så vil den fortsette å lade til 100% før den stopper automatisk.
Men som @Svingen sier; det tar lang tid. Og blir dyrt. I alle fall hvis det er en lade-operatør som tar betalt pr minutt...

Hvis jeg var deg ville jeg nok ta en titt på www.ladestasjoner.no for å se om jeg fant et gratis Schuko punkt å lade på, og heller bruke pengene på kaffe og softis eller napoleonskake :)

Hvis du kjører forsiktig og det ikke regner/blåser for mye så burde du forresten fint klare 130 km uten å lade med en 2015 I-Miev. Den har jo en mere effektiv motor enn min 2012 modell, og jeg klarer minst 125 km på sommertid. Og min bil har gått over 60000 km.


mvh Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

psyfoon

#3
Takk for svar begge 2 :-) Har dessverre ingen andre ruter å kjøre, og heller ingen tilgjengelige stikk ifølge Ladestasjoner-app'en. Skal til Stokksundveien 613, Revsnes i Åfjord kommune (måtte legge inn Stokksund som destinasjon på Jurassictest) Kjører fra Finnmyrvegen 14, Klæbu. Ifølge Jurassictest så vil dette gå uten hurtiglading med 21% rest på batteriet men beregnet rekkevidde på 168km! Dette må jo være i overkant? Denne tar heller ikke hensyn til utetemp? Eller antall personer i bilen? Er meldt rundt 14grader og vi kommer til å være 3 voksne store mannfolk og stappet med bagasje. Har også behov for å kjøre rundt 30km noen timer etter ankomst (tror jeg kun får ladet på laveste der vi skal bo (6A) ettersom det er en gammel liten hytte). Vil jo helst unngå rekkeviddeangst også  ;D
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

kaiat

Du kan justere ulike parameter som f.eks. vekt på Jurassictest. Med utgangspunkt i godt lastet iMiev og ekstraforbruk som varme, etc., ser jeg at det kan holde hardt for deg å komme deg til hurtigladeren i det hele tatt. Nå er ikke jeg så godt kjent i de traktene der, men jeg ser at det er noen sakteladingspunkt i/rundt Rissa på ladestasjoner.no. Blir dette for langt unna din tenkte rute? Legger du inn et ladestopp på disse, skulle det gå i følge Jurassictest...

epsilone6

Jeg får det til å bli rett under 100 km fra start til Kiwi Åfjord (fratrukket ferja), det bør da gå greit i en såpass ny i-Miev? Du har kanskje ikke sånn type 2 til type 1 ladekabel?

psyfoon

Sitat fra: kaiat på torsdag 14. juli 2016, klokken 10:39
Du kan justere ulike parameter som f.eks. vekt på Jurassictest. Med utgangspunkt i godt lastet iMiev og ekstraforbruk som varme, etc., ser jeg at det kan holde hardt for deg å komme deg til hurtigladeren i det hele tatt. Nå er ikke jeg så godt kjent i de traktene der, men jeg ser at det er noen sakteladingspunkt i/rundt Rissa på ladestasjoner.no. Blir dette for langt unna din tenkte rute? Legger du inn et ladestopp på disse, skulle det gå i følge Jurassictest...

Varme skal ikke brukes nei  ;)
Rissa blir veeeeldig avstikker/omvei så det er uaktuelt. Tror det går bra jeg  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

#7
Sitat fra: epsilone6 på torsdag 14. juli 2016, klokken 11:06
Jeg får det til å bli rett under 100 km fra start til Kiwi Åfjord (fratrukket ferja), det bør da gå greit i en såpass ny i-Miev? Du har kanskje ikke sånn type 2 til type 1 ladekabel?

Kanskje fergedistansen ligger iberegnet på gulesider navigasjon? I tilfelle så stemmer det nok bra med dine tall iforhold til fergestrekningen.
Har ikke type 2 til 1 kabel nei.
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

DA... Har jeg kjørt en liten test på rekkevidden siden jeg aldri har vært på skikkelig langtur før. Jeg skulle uansett hjem fra svigers i dag, så det passet bra. Dette er en tur på i overkant av 9 mil som jeg har kjørt flere ganger før på sommerstid uten problemer. Levanger til Klæbu. Men mye av veien er 80-90 sone så det blir ikke sammenlignbart med turen i helga som kommer til å ligge rundt 45km/t i snitt på småveier.

Jeg kjørte i dag derfor kun de første 4mil på E6 mens jeg svingte av og kjørte inn på gamle E6 ved Stjørdal, denne veien har mye 60-70 soner men også endel 40-50. Når jeg kom til Trondheim så jeg at jeg hadde såpass mye strøm igjen at jeg bestemte meg for å ta en skikkelig omvei hjem mot Klæbu. Dette foregikk også på landeveier.

Når jeg var nesten hjemme hadde jeg fortsatt 2 prikker igjen så da kjørte jeg litt rundt i nærområdet helt til skilpadden kom frem samtidig som GOM viste bare streker. Ble da totalt 126km. Kunne sikkert kjørt noen km til også men gadd ikke risikere å gå tom for strøm. Jeg har da hele tiden kjørt veldig bevisst men ikke sinket trafikken, seilet osv..

Så med dette resultatet føler jeg meg temmelig trygg på at 100km med landevei og bevisst kjøring går veldig fint  :) Det værste som kan skje er vel egentlig at Fortum sin hurtiglader ikke fungerer når vi ankommer.

Kunne jo kjørt fossil også men det føler jeg er et nederlag ettersom vi da må betale full pris på ferge, drivstoff og noen av norges dyreste bompasseringer.

Jeg får nesten legge ut litt hvordan turen har gått i helga :-)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

elekTrond

Jeg testet hurtiglading >80 % her om dagen. Det tok meg 5m23s å krype opp fra 82 til 87 %. Mao ~1 % i minuttet, slik jeg har sett mellom 50-60 og 80 % også. Fra "tom" tank (9-11'ish%) får jeg 3 % i minuttet. Ved avbrutte 87 % leste jeg 14/16 på tanken, noe jeg også gjorde ved restarten på 82 %.

Påstand: Du vil forresten aldri få 100%. Jeg har resonnert meg fram til at det er 5%/strek. Men det blir jo bare 80 % hører jeg deg si. Men hver gang jeg har kjørt tanken helt ned på --- eller 0/16 har hurtigladerne anslått +-10 %. Legger du så til 10 % til har du plutselig 20/20 streker fra 0-100 %. Hvis dette er diskutert i hjel for fem år siden, tar jeg det som et tegn på at jeg har tenkt riktig. :)


PS! Jeg har ei skilpadde fra 7. juli. Da kjørte jeg mellom 6,8(A-trip) og 9 (kart) km minus ~4 km trilling/seiling~(kart). Ved ankomst hurtiglader meldte denne 6 % ved oppstart. Estimert 29 min til 80 %.

Start: Skilpadde + ~5 km i 66 km/t på "nåla" og 2x3 m 100 mm spirorør på taket (og takstativ (+10% forbruk)).
0m00s: 6 % 0,00 kWh 29 min -> 80 %
1m00s: 10 % 0,53 kWh
2m00s: 15 % 1,13 kWh
.
.
4m45s: 28 % 2,81 kWh 25 min -> 80 %
4m55s: 28 % 2,92 kWh 25 min -> 80 %
4m59s: 28 % 2,95 kWh ---
Resultat: 4/16 og nok til å komme hjem til snegleladern.

PPS! Driver og fører kjørebok i regneark. Må bare få fritid til å gjøre noen fancy grafer ut av dette. Finnes det en slik nerdetråd her allerede?


'13 Mjau

Bolfus

Sitat fra: psyfoon på torsdag 14. juli 2016, klokken 10:09
Skal til Stokksundveien 613, Revsnes i Åfjord kommune
Revsnes sier du? Jeg har vært på de kanter i min C-Zero. Kjørte fra Oslo til Stokksund i fjor. Da ladet jeg til 80% på Statoil i Klett, tok Flakk-Rørvik ferja og kom frem til bensinstasjonen i Åfjord med lysende skillpadde. Jeg hadde på forhånd tatt kontakt med bensinstasjoneier for å avtale lading. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke ladet til 90% på Klett ettersom jeg måtte sitte med halsen i hjertet de siste kilometrene av den 96km lange etappen.

psyfoon

#11
Riktig, Bolfus  :) Da er det altså flere som har vært på disse kantene med trilling altså  :)

Turen utover gikk fint, kjørte fra Klæbu til hurtigladestasjonen ved Kiwi på Årnes i Åfjord. Da hadde vi 4 prikker og gom viste 34km igjen. Da hadde vi kjørt ca. 10mil.

Nå er vi på vei hjem, fulladet på hytta i natt og kjørte ca. 20km til en pensjonert kollega av meg som ba oss på middag, samtidig fikk vi toppet batteriet slik at vi slapp hurtigladeren. Nå sitter vi på ferga over til Trondheim (Flakk) med 7 prikker igjen og gom på 62km etter 68,5 kjørte km. Så vi ligger med andre ord godt an til å klare de resterende 32km hjem.

2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

psyfoon

Da har vi kommet hjem  :) Hadde igjen 2 prikker og 16km gom.
Turen gikk over all forventning, totalt har vi i helgen kjørt godt over 30mil, inkludert en flott sightseeing tur rundt området på lørdag.

Både jeg og passasjerene er enig om at langtur er veldig fint i trilling. Bilen er både behagelig og relativt romslig, selv for 3 voksne mannfolk med fiskestenger og bagasje. En kjapp hoderegning tilsa at vi inkl. bommer, drivstoff og fergeutgifter har spart over 1000kr i reiseutgifter kontra fossilbilen. Disse kjøpte vi oss øl for  ;)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA