Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilke symptomer gir brudd i sikring 7 i PCU i Gen2 PCU?

Startet av thunem, mandag 12. september 2016, klokken 10:23

« forrige - neste »

thunem

Prøver å finne ut hva folk betaler for å installere / montere lading hjemme.

- Hvilken type lading / ladestasjon benytter du?
- Pris for komponenter?
- Pris for montering?
- Hvem monterte (valgfri)?
- Hvor i landet befinner du deg?
- Fordeler / ulemper dere ser, evt om det er noe annet dere anbefaler?

Vet at montering vil variere avhengig av sikringsskap og hvor langt det er til bilen osv, men dette kan gi en pekepinne på hvor mye man må beregne.

Hvis man har en fellesgarasje, kan det være fornuftig å se på andre "standard"-ladere som passer til flere forskjellige bilmerker?

lunitiks

Hehe. La oss kjøre gjettekonkurranse på hvor mange slike tråder som ligger her inne  ;D

Neida. Men seriøst prøv å søk litt her inne du finner veldig mange svar på det du spør om.

Selv ga jeg 15k for følgende opplegg montert og dokumentert fra godkjent lokalt firma (Tromsø):

- Proxll 32A hjemmeladestasjon (uten kabel, har nemlig 2 elbiler med ulike plugger)
- 27m jordkabel 10 kvadrat
- Bvern
- Automatsikring

Grøftegraving, innkjøp og legging av trekkerør (Jula) og trekking av kabelen gjennom dette gjorde jeg selv,

230V 3-fase TN (urnorsk variant).


Teslas wall conector var ikke kommet da jeg installerte så jeg har ikke vurdert denne. Fordelen med mitt opplegg er at det er Type2, åpent for alle typer elbiler (for Leafen bruker jeg en overgangskabel, dvs som har T2 i ene enden og T1 i andre), og at det gir maks uttelling for min eiendom, Kunne garantert fått komponenter rimeligere ved å handle fra @jkirkebo eller andre her inne, men var både litt dårlig opplyst om dette og ønsket at alt ansvar for hele installasjonen og produktene skulle ligge på et soid firma i byen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Griffel

Siden det virker som dette gjelder en fellesgarasje og at matingen skal skje fra eget sikringsskap kan en jo se hvordan Hagekvartalet Garasjesameie organiserte det:
https://hagekvartalet.wordpress.com/garasje/el-ladepunkt-til-bil/
Går du på linken til bestilling finner du deres priser.

"Alle" elbiler kan lades fra en ladestasjon med type 2 stikkontakt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Muffinman

Enfase Kirkebøboks med 10 meter fastmontert type2 kabel og valgbar begrensning. Monterte tilførselskabel selv og plugget inn i eksisterende 32A kurs. Boks 4950,- pluss et par hundrelapper for tilførselskabel/støpsel og festemateriell for å montere på vegg. Hadde forsåvidt alt liggende fra før. I tillegg har vi en veggboks basert på original UMC begrenset til 16A.

berge

Kirkebøboks er uslåelig. Noen burde gi mannen en pris.

Vi har 400V i huset, og betalte ca. 8000 hos et tilfeldig elektrikerfirma for å få lagt ut en kabel fra kjeller og ut til yttervegg (inkludert litt ombygging av skapet, bytte av sikringer, måler og annet tjafs), med rødt industritøpsel for 400V 16A 3-fase på husveggen på siden med parkeringsplassen. Ca. 4500 for Kirkebøboks med rødt stikk i den ene enden og Type2-plugg i den andre. Montering av Kirkebøboksen ble gjort av oss, og det tok minst femten minutter, siden vi måtte fôre ut veggen litt.

Kirkebøboksen kommer med lang og fin kabel til Type2-kontakten, som vi henger pent opp i en hageslangehenger til 60 kroner.

Dette gir 11kW lading, som er ca. 55 km/h. Vi kunne gått for 32A i stedet for å få 22kW, men da måtte vi byttet kabling fra inntaket til skapet, og det ble unødvendig dyrt. 11kW holder i massevis til hjemmelading for oss. Vi er strålende fornøyde.

Den eneste ulempen med Kirkebøboksen er at Kirkebø har spandert på seg alle LED-dioders mor som indikatorlys. Den lyste opp hele parkeringsplassen og plaget naboen(!), og det krevdes syv(!) lag med strategisk gaffa på plastdekselet for å dempe den til levelige lysstyrker.

Lagt til for å faktisk svare på alle spørsmålene til OP: Dette er på Øvre Ila (noen kaller det Byåsen!) i Trondheim, firemannsbolig i et strøk som av alle ting har TN-nett og 400V til husvegg. Elektrikerfirmaet var Vintervoll, kabler som måtte strekkes av dem var ca. tre meter totalt. De kommer på gratis befaring og gir uforpliktende pristilbud, var greie å ha med å gjøre. De sendte noen som hadde spesifikt masse erfaring med å legge opp strøm til elbillading.

For et fellesanlegg ville jeg fortsatt helt klart gått for noe med Type2, men kanskje en såkalt ladestolpe med flere uttak. Det kan jeg ikke så mye om, bortsett fra at alt virker overpriset.

Muffinman

Da har du verdens mest følsomme nabo ;) Så også at lysdioden var relativt kraftig etter montering, men det skulle vise seg at den hverken var sjenerende for nabo eller andre her. Nå er min boks montert i ca. 2 meters høyde og gårdsplassen er uansett opplyst av utelamper, så mulig det hjelper.

Uansett, sprittusj eller en flik tape direkte på lysdioden ville nok løst ditt problem på en enklere måte.

berge

Sitat fra: Muffinman på fredag 29. juli 2016, klokken 10:18
Uansett, sprittusj eller en flik tape direkte på lysdioden ville nok løst ditt problem på en enklere måte.

Du skulle tro det, ja? De første lagene med teip var på selve dioden (-: (Rett nok hadde jeg bare gaffa for hånden, som ikke er voldsomt lystett.) Det er virkelig en lyssterk diode, selv om dette var om vinteren og parkeringsplassen ellers ikke er opplyst.

Johnny

Sitat fra: berge på fredag 29. juli 2016, klokken 10:09
Kirkebøboks er uslåelig. Noen burde gi mannen en pris.

Prisen bør nok gå til folkene som har designet denne flotte styresaken som er kjernen i "Kirkebøboksen".

https://ecoharmony.co.uk/collections/evse-protocol-controller

Kirkebø bør få skryt for å bruke den.
TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA