Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tid fra produksjon til levering?

Startet av Ronny_J, mandag 12. september 2016, klokken 08:56

« forrige - neste »

Ronny_J

Jeg er en ivrig leser på forumet og tror jeg får med meg det vesentlige i hva som diskuteres her. Må si jeg er mektig imponert over den kunnskap enkelte her inne har, det har vært til stor hjelp for en som skal sette seg inn i en ny bil før kjøp. Nå er jeg der at jeg SKAL kjøpe og jeg har et par spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg å få svar på:

Først og fremst, ble det noen gang konkludert med hva som forårsaker denne "sandblåsingseffekten" på bakdører og fremkant av hjulbuer bak? Jeg så på en 14 P85+ i går og ble så skremt at jeg der og da slo fra meg den bilen, selv om mye ellers var bra. (Ikke pris da, den var fantasihøy selv etter en reduksjon på 25k) Er dette individuelle problemer? Klarer ikke å finne noen sammenheng ut fra hva jeg har lest her inne..

Det neste spørsmålet er, sett vekk fra støyisolering, er en tidlig S (f eks en Signature) et mindre klokt kjøp enn en '14 med ca like mange km på telleren? Jeg er rimelig kjent med hva som har vært gjengangerfeil på S, så jeg lurer på om jeg vil få en like god bil på sikt ved å kjøpe en tidlig levert bil.. Noen tanker om det noen?

Jeg har ikke ubegrenset med penger å bruke på bil nå, så det blir å kjøpe brukt og sånn må det bli denne gangen. Utbygging av hus osv er ikke gratis det heller, så der har det gått noen kroner i år  :)

Hvis noen har noen tanker om det jeg primært lurer på så er jeg takknemlig for alle innspill. Har finansiering klar og kan kjøpe den rette bilen på dagen om det dukker opp noe som er pent å se på samt i god teknisk stand. Jeg er veldig opptatt av det kosmetiske, det er ofte en showstopper ved bruktbilkjøp, for enkelte er ikke så "snille" med bilene sine..
2013 Rød Signature P85+

Muffinman

Lakkskader langs sidene på bilen, vel, kan ikke se at noen har konkludert. Har det på begge bilene våre, men mye verre på firehjulstrekkeren enn bakhjulstrekkeren selv om sistnevnte er kjørt flere ganger så langt.
Støyisolering er tilnærmet fraværende på de første bilene (=et godt stykke inn i 2014). Jeg har demontert og har sett det med selvsyn, og det stemmer godt med opplevelsen i kupeen. Andre mener at støyen er grei nok, så det er helt sikkert subjektivt og muligens avhengig av hva slags biler man har kjørt før. Ettermontert støydemping er forsåvidt en grei sak og koster mindre enn å kjøpe en nyere, bedre støyisolert bil selv om man setter jobben vekk.

Gjengangerfeil er det mange av spesielt på tidlige biler. Hvis du er nøye og kjøper en bil som eieren har opplevd som "feilfri" vi du nok oppleve mange ting som må rettes. Det er imidlertid temmelig uproblematisk; et runde med garantireparasjoner så skal bilen være bedre enn den var som ny da det er mange forbedringer som ettermonteres kostnadsfritt i tillegg til at feil utbedres. Men det kan være nødvendig med tett oppfølging i forbindelse med verkstedbesøket for at det skal bli blink på første forsøk, litt avhengig av hvor man henvender seg. Unngå solid black hvis du er opptatt av det kosmetiske, denne lakken er ekstremt krevende å holde pen og tåler lite.

GOS

Sitat fra: Ronny Johansen på onsdag 13. juli 2016, klokken 13:53
Først og fremst, ble det noen gang konkludert med hva som forårsaker denne "sandblåsingseffekten" på bakdører og fremkant av hjulbuer bak?
...Jeg er veldig opptatt av det kosmetiske, det er ofte en showstopper ved bruktbilkjøp, for enkelte er ikke så "snille" med bilene sine..

Tror ikke en kan konkludere. Tror gjerne veiunderlag/dritt og kanskje dekk-type har en del å si og kanskje at spesielt Muffinmann har vært uheldig? Min S85 (standard 19" Goodyear dekka) fra juni 2014 skal du bruke lupe for å finne slike merker på hjulbuen etter mine 29000 km, og jeg er ikke sikker på at du finner noen da heller. (Jeg fant ingen sist gang jeg polerte for 1 mnd siden)

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Ronny_J

Takk Muffinman og GOS. Jeg får rett og slett bare titte videre. Biler jeg ser på har gjerne kjørt så langt at OM dette skjer på den bilen så er det godt synlig. Støy, tja det er nok ikke noe jeg skal tenke så mye på. Siste bilen min av god type var en Allroad 2,7 tdi. Kan ikke karakteriseres som nært lydløs mtp motor og vanlig støy den heller, selv om den var bra. Artig nok, den modellen klarte de å lage med alulist på døra (gnisse og lage rust), baklys som tok inn litervis med vann i bakluka, motorfeil som var såpass dyr at den måtte IF ta seg av, zinkslipp i døråpninger. En god bil men langt fra feilfri og ufattelig kostbar å ha. Hadde hjulpet om de tok garantijobber på alvor i det eierskapet. They didn't.  >:(

@Muffin, den sandblåste jeg så på var solid black. Så skadene på avstand..
2013 Rød Signature P85+

Muffinman

Nyere biler har færre gjengangerfeil, men på mange av dem er det mye slurvete montering, både synlig og skjult, som bør rettes. Men det varierer fra bil til bil.

Tesla P85D

Ifht hjulbuer og lakkslitasje så tror jeg nok det er som nevnt over værre på awd. Å finner du en bil med 21" kontra 19" så vil du nok også se forskjell da hjulene bygger lengre ut og man får mere dritt fra hjulene opp langs siden. Min 2015 mod som har rullet 37.000 km ser man tydelig lakk slitasje på. Grunnen til det tror jeg er at jeg bruker 22" 10,5" bakfelger som bygger helt ut i hjulbuen.
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Muffinman

Det er sannsynlig at avvikende ET og felgbredde bidrar, men vi har også slått fast at dette skjer på originale hjul. Den eldste bilen i signaturen var kjørt 70-80k på originalt og hadde tydelige merker etter ca 30k. Det har ikke utviklet seg noe særlig etter at uoriginale 19" ble montert. Disse er like brede som originale 21" (+0,5"), og har 5mm mindre ET. På den nyeste bilen var katastrofen et faktum i vinter etter bare 3000km på orignale felger. Kan ikke si at utviklingen har akselerert etter at denne bilen fikk samme felger som den andre, men det har jo fortsatt. Skjer dog ikke mye på sommeren. Her er det å pleie lakken så godt som mulig slik at det er noenlunde pent så lenge det går an, og lakkere om når det blir for ille. Da blir det lagt klar film samtidig.

Zephid

Hiv på steinsprutfolie så slipper du lakkskader på bakdør/bakskjerm :)

Muffinman

Bør legges langs dørene også. Overraskende langt opp faktisk, men skadene er verst nederst på framdører.

Ronny_J

Folie er nok ikke så dumt siden en del biler har dette levert fra fabrikk, spesielt foran bakre hjulbue. Original bredde/innrede er nok heller ikke noe minus.. Hva mener folket om de skvettlapper fra V40 som noen monterte? Bortkastet tid? (Disse bør vel kunne limes med Tech 7 for å slippe å skru noe sted)
2013 Rød Signature P85+

Muffinman

Tydelig skille på fordørene til D``en hvor spruten er stoppet av skvettlappene her ihvertfall. Sandblåst under, omtrent like fint hvor det er skjermet av lappene. Lenger bak tror jeg ikke lappene har særlig betydning.

Ronny_J

Takker for innspill, da er det bare å finne seg en bra bil og gjøre noen små modifikasjoner, så kan jeg nyte resten av sommeren i "ny bil"  ;)
Har et par interessante på blokka nå, klaffer det så blir det bil ila de nærmeste dagene  ;D
2013 Rød Signature P85+

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Jeg har ikke opplevd slik slitasje, så tror det også avhenger endel av hvor i landet du kjører. På Østlandet vet jeg ikke om noen som har store skader, men nå kjenner jeg bare en håndfull mennesker med Tesla. De som har mye virker som at kjører litt i distriktet eller vest/nord-vest-landet. Det kan vel stemme bra med at det strøs mer med sand og grus etc.

cairnz

Sitat fra: petersv på torsdag 14. juli 2016, klokken 09:01
Jeg har ikke opplevd slik slitasje, så tror det også avhenger endel av hvor i landet du kjører. På Østlandet vet jeg ikke om noen som har store skader, men nå kjenner jeg bare en håndfull mennesker med Tesla. De som har mye virker som at kjører litt i distriktet eller vest/nord-vest-landet. Det kan vel stemme bra med at det strøs mer med sand og grus etc.
P85-en jeg hadde hadde ingen synlige skader etter slikt. (over 100' km)
85D-en jeg har nå har mye mer slitasje av typen "sandblåsing". (under 40' km)

Kjøremønstret på begge har vært identiske.
Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA