Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kia Soul Exclusive Panorama vurderes solgt

Startet av AAG, mandag 12. september 2016, klokken 07:06

« forrige - neste »

AAG

Vi har bestemt oss for å anskaffe en elbil og etter å ha testet de bilene vi anså som aktuelle har valget falt på e-golf. Vi har fått tilbud på bil vi kan hente nå, men alle disse e-golfene som blir bestilt opp er uten sidekollisjonsputer bak, noe som gjør at vi heller ønsker å bestille fra fabrikk.

Så er spørsmålet - hva tenker dere om å bestille den nåværende 2017 modellen (den vil bli levert i midten av september) eller å vente på den oppgraderte e-golfen som ryktes å komme til neste vår/sommer?

Jeg tror egentlig at rekkevidden på nåværende golf er god nok for oss (vi har også en dieselbil til langturer) så det jeg er mest engstelig for er egentlig om det blir et uforholdsmessig stort verditap på nåværende golf når den nye kommer... Noen som har innspill?

tutti

Du kan spare endel penger på å bytte ut en fossilbil med en elbil. Ditt kjøremønster avgjør hvor mye.

I noen tilfeller utgjør besparelsen opp til 100 000 pr. år. I noen tilfeller nesten ingen ting.

Uten mer info blir det vanskelig å svare hva som lønner seg for deg.

AAG

Det forstår jeg, tenkte ikke på det. :) Den blir mest brukt til småkjøring. Fast 2 mil t/r jobb, og gjennom bomringen i Oslo. I tillegg regner jeg med at det er denne som blir brukt til all småkjøring type butikk, trening osv. Jeg synes det er litt vanskelig å vite hvor mye den blir kjørt, spesielt siden det er vår første el-bil. I dag har vi ca. 1000,- i bomring pr. mnd og 1500-2000 i dieselutgifter pr. mnd.

Hansi

Personlig hadde jeg ventet litt og sett om det kom noen mer konkrete nyheter i løpet av de nærmeste par månedene. Jeg tror som du skriver man vil få et relativt stort verditap hvis man kjøper e-Golf med 50% mindre batteripakke rett før en variant med større batteripakke blir lansert. Det går rykter om at ny batteripakke vil bli tilgjengelig mot slutten av 2016 etter hva jeg har forstått.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

tutti

Sitat fra: AAG på onsdag 13. juli 2016, klokken 12:24
Det forstår jeg, tenkte ikke på det. :) Den blir mest brukt til småkjøring. Fast 2 mil t/r jobb, og gjennom bomringen i Oslo. I tillegg regner jeg med at det er denne som blir brukt til all småkjøring type butikk, trening osv. Jeg synes det er litt vanskelig å vite hvor mye den blir kjørt, spesielt siden det er vår første el-bil. I dag har vi ca. 1000,- i bomring pr. mnd og 1500-2000 i dieselutgifter pr. mnd.
Elbilen har en lei tendens å bli bil nr. 1 i biler med flere fossiler etter innkjøp.

I ditt tilfelle kan du altså spare:

1000 bomring (dette økes kanskje til 2000 snart?) x 12 mnd. = 12000 - 24 000 kr året
2000 diesel x 12 mnd. = 24 000 året (du kan trekke fra ca. 2-3000 til strøm)
Årsavgift = spart 2 500 året
+ parkering, lavere service, lavere forsikring etc.

Kanskje du kan spare 50 000 i året som en start. Reell inntjening vil da avhenge av verditapet på elbil vs. fossilbil.

Dersom du er usikker og vil sikre deg mest mulig økonomisk så anbefaler jeg deg å kjøpe deg en pent brukt elbil som har tatt det meste verditapet mens du venter på neste generasjon (det kommer noe nytt hvert år så det kan ta tid for noen å bestemme seg når man vil kjøpe).

Mitt tips er noe slikt i ditt tilfelle hvis du er så usikker:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77913307

Denne bilen blir gratis i løpet av 2 år med din kjøring :)

AAG

Takk for svar.

Slik jeg forstod det kan det bli mulighet for bestilling av den nye modellen i desember med mulighet for levering i April tidligst. All fornuft sier egentlig at vi bør vente, men så er det jo litt kjedelig å vente;)


Å kjøpe brukt er ikke aktuelt for oss, spesielt ikke noe annet enn Golf, men takk for tips.

Siden vi må ha familiebil ved siden av blir ikke regnestykket like forlokkende, årsavgift, service osv må vi ha på den andre bilen uansett.

Tusen takk for refleksjoner, jeg får kjenne litt på magefølelsen...

Sele

Vil sikkert alltid være noe og vente på så løp og kjøp det gjorde jeg for ett år siden har aldri angret.

tutti

#7
Sitat fra: AAG på onsdag 13. juli 2016, klokken 13:34
Slik jeg forstod det kan det bli mulighet for bestilling av den nye modellen i desember med mulighet for levering i April tidligst. All fornuft sier egentlig at vi bør vente, men så er det jo litt kjedelig å vente;)
Akkurat nå kan egolfen med 36 kWh batteri være forlokkende å vente på. Men til neste år så kommer Opel sin bolt med 60 kWh (ca.) og Tesla 3 "billigbilen". Da blir egolfen redusert til marginal modell, særlig når de heller ikke vil tilby mer enn en stakkars 16A lading hjemme (mange konkurrenter har 3-4 x raskere lading).

Selv har jeg kjørt egolf i nesten 2 år. Jeg har nesten ikke noe ekstrautstyr eller VP. Jeg kjører mye.
Det eneste jeg savner i en ellers fantastisk elbil er 3-fase lading (og bedre støydemping), slik at jeg ikke blir hindret av å vente på unødvendig ladepauser. Med 10A medfølgende lader så tar neste egolf 15-20 timer å lade full. Kommer du hjem med nesten tom tank, så klarer du ikke å fylle opp batteriet i løpet av natta. Da blir ikke neste egolf aktuell for meg før dette er på plass, kanskje etter 2020. På norsk motorveisasfalt så bør man i tillegg vurdere ørepropper for å ha det behagelig på turen.

Lykke til med valget uansett hva du ender med til slutt!

elektrolux

#8
Til ditt bruk ville jeg kjøpt en bil som du ikke sitter så dypt inni, og som har mer kompakte ytre mål. Og som er sprekere. Rett og slett bedre egnet til småkjøring.

VW har en slik bil også; nemlig e-Up. ;)

Ellers gjør BMW i3 samme nytten. De panikkselges nå ned i 200 000 kr. Så snart en av de nye krasjer kan du kjøpe batteriet fra den så får du luksus og rekkevidde på billigsalg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

AAG

Akkurat nå kan egolfen med 36 kWh batteri være forlokkende å vente på. Men til neste år så kommer Opel sin bolt med 60 kWh (ca.) og Tesla 3 "billigbilen". Da blir egolfen redusert til marginal modell, særlig når de heller ikke vil tilby mer enn en stakkars 16A lading hjemme (mange konkurrenter har 3-4 x raskere lading).

Selv har jeg kjørt egolf i nesten 2 år. Jeg har nesten ikke noe ekstrautstyr eller VP. Jeg kjører mye.
Det eneste jeg savner i en ellers fantastisk elbil er 3-fase lading (og bedre støydemping), slik at jeg ikke blir hindret av å vente på unødvendig ladepauser. Med 10A medfølgende lader så tar neste egolf 15-20 timer å lade full. Kommer du hjem med nesten tom tank, så klarer du ikke å fylle opp batteriet i løpet av natta. Da blir ikke neste egolf aktuell for meg før dette er på plass, kanskje etter 2020. På norsk motorveisasfalt så bør man i tillegg vurdere ørepropper for å ha det behagelig på turen.

Lykke til med valget uansett hva du ender med til slutt!
[/quote]

Dette med treg lading er vi klar over - men forhandler opererer med lavere tall enn 20 timer, så det må jeg undersøke nærmere.

Tenker du at E-golf bråker mer enn andre elbiler? Vi har en annen oppfattelse, men kan være at vi har vært heldig med lånebil nettopp fra VW.

AAG

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. juli 2016, klokken 15:34
Til ditt bruk ville jeg kjøpt en bil som du ikke sitter så dypt inni, og som har mer kompakte ytre mål. Og som er sprekere. Rett og slett bedre egnet til småkjøring.

VW har en slik bil også; nemlig e-Up. ;)

Ellers gjør BMW i3 samme nytten. De panikkselges nå ned i 200 000 kr. Så snart en av de nye krasjer kan du kjøpe batteriet fra den så får du luksus og rekkevidde på billigsalg.

Vi testkjørte i3 og prismessig (den nye) er det ikke store forskjellen på den og E-golf. Men vi likte rett og slett ikke bilen. Det samme gjelder e-up. For oss som er familie på 5, og har en liten hund blir det helt feil å kjøpe en bil man ikke kan kjøre alle i dersom man må. Jeg tror det som fenger oss med Golfen er at den er som en helt vanlig bil, og så har vi VW fra tidligere slik at vi føler oss mer hjemme i den.

Ferry

Slik jeg ser det er e-Golf det dårligste kjøpet akkurat nå. I prislista starter den på 267.700,-
30 kWh Leaf starter på 254.990,-  Nye i3 starter på 267.500,-
Jeg vil ikke tro VW kan tillate seg å ta mer for den nye e-Golfen enn hva Leaf og i3 koster(?) Derfor bør dagens utgave selges betydelig billigere enn det som står i prislista. Det er nesten så jeg ville si at e-Golf ikke er salgbar akkurat nå. Men det er kanskje mulig å prute kraftig for tida? Hva er reell pris på e-Golf og ny Leaf ferdig levert?

AAG

Sitat fra: Ferry på onsdag 13. juli 2016, klokken 17:38
Slik jeg ser det er e-Golf det dårligste kjøpet akkurat nå. I prislista starter den på 267.700,-
30 kWh Leaf starter på 254.990,-  Nye i3 starter på 267.500,-
Jeg vil ikke tro VW kan tillate seg å ta mer for den nye e-Golfen enn hva Leaf og i3 koster(?) Derfor bør dagens utgave selges betydelig billigere enn det som står i prislista. Det er nesten så jeg ville si at e-Golf ikke er salgbar akkurat nå. Men det er kanskje mulig å prute kraftig for tida? Hva er reell pris på e-Golf og ny Leaf ferdig levert?

Med rabatter så kommer vi ut på omtrent det samme for Golf og Leaf, men Leaf har da mer utstyr.

Problemet vårt er jo at vi ikke har funnet oss til rette i noen av de andre bilene, helt sikkert pga. at vi har hatt vw i alle år.  Det kan være vi kunne prutet vesentlig mer på de bilene som er produsert og står i Norge, men disse har ikke airbag i baksetet, noe som vi ønsker. Biler som produseres på bestilling er det kanskje verre med?

zyp

Sitat fra: tutti på onsdag 13. juli 2016, klokken 13:58
Det eneste jeg savner i en ellers fantastisk elbil er 3-fase lading (og bedre støydemping), slik at jeg ikke blir hindret av å vente på unødvendig ladepauser. Med 10A medfølgende lader så tar neste egolf 15-20 timer å lade full. Kommer du hjem med nesten tom tank, så klarer du ikke å fylle opp batteriet i løpet av natta.

Dette gjelder riktignok selv om ombordladeren oppgraderes til å støtte trefase - du får fortsatt ikke mer enn 1x10A ut av medfølgende schuko-ladekabel.

Dagens egolf kan fullades på 8 timer om du har 16A EVSE hjemme. En kapasitetsøkning på 50% vil da tilsi en ladetid på 12 timer.

tutti

#14
Sitat fra: AAG på onsdag 13. juli 2016, klokken 16:19
Dette med treg lading er vi klar over - men forhandler opererer med lavere tall enn 20 timer, så det må jeg undersøke nærmere.

Tenker du at E-golf bråker mer enn andre elbiler? Vi har en annen oppfattelse, men kan være at vi har vært heldig med lånebil nettopp fra VW.

Problemet med egolfen er at den i motsetning til enkelte konkurrenter mangler varmesløye rundt batteriene. Om vinteren (jeg ser allerede merkbart redusert rekkevide under 8-9 plussgrader) så går effekten gradvis ned med opp til 50%. Rekkevidden de kaldste dagene har vært nede i 80 km. Slike problemer gjelder også lading og kulde. Full tank på hurtiglader kan ta over 80 min. når det er skikkelig kaldt. Med større batteri kan man fort tenke seg hurtiglading som tar over to timer. Det blir dyrt når man ikke har noe annet alternativ enn 16A.

Alle tall Møller opererer med gjelder sånn ca. i strålende sol og +20'c. Realiteten er ofte annerledes her i våre arktiske strøk.

Støyen er verst på de orginale sommerdekkene fra VW i 100-110 sonen. Nokian piggfritt er litt bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA