Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

Teslanewbie

Kan være at de nye kretskortene sitter i bilen men ikke sensorene, tror at det er lagt inn kabler  allerede.

Blir uaktuell å hente ut en bil uten ny AP hvis det er dette som presenteres den 17e
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

xry

#196
Forbanna piss. Bilen min gikk i produksjon den 25 september, og ferdigprodusert den 1 oktober. Det vil si at jeg har bommet på AP2.0 med 1 uke. Fikk utsatt levering i utgangspunktet for å få AP2.0, så skjer dette. Tesla sa til og med at bilen min skulle produseres i starten av oktober.

Er en så forbanna sur pastill å svelge, og gleden over å få seg ny bil har gått over til at jeg ikke har lyst til å ta i mot bilen i det hele tatt. Bilen har ikke engang kommet seg på båt, siden den neste går 14 oktober fra Long Beach, og det vil si at andre X'er på den båten kommer til å være utlevert med AP2.0.

Mest provoserende er at det bare er å glemme å kjøpe seg ny bil, fordi X60D har de jo selvfølgelig fjernet, og X75D er 80.000 kroner unna budsjettet mitt.

Nei, f*** ta! Kan godt hende folk synes jeg overdriver mye her, men teknologien i Tesla er årsaken til at jeg liker Tesla, og å misse ut på noe så stort er for meg vanvittig ergerlig...

Ellemelle

Det tar 60 dager fra produksjon til bilen utleveres i Europa. Det vil si at opptil halvannen måned etter at AP 2.0 lanseres 17.oktober, vil det utleveres AP 1.0 biler hvis vi fortutsetter at produksjonen startet 1.oktober.

Jeg tror ikke Tesla er så dum. De vil få et massivt antall kanselleringer av allerede produserte og befraktede biler. Eneste løsningen i så fall må være at de allerede har produsert biler med sensorer og lignende i et par måneder, mens synlige ting, som f.eks frontkamera, må klipses på plass rett før utleveringen etter at det er lansert.

Jeg tror dette må være noe annet en AP 2.0. Hva med lansering av femseteren?
Det vil trolig bli en helt annen bil, siden de ikke bruker så lang tid bare på å fjerne to ekstraseter fra bagasjerommet.
Kanskje de til og med slår til med vanlige bakdører. Det er ikke bruk for FWD i en 5 seter. Og det ville jo vært "unexpected".

o.b.lix

Tja, ved lansering av AP (og D) for to år siden, så hadde de allerede produsert AP i to uker. Imidlertid fikk alle som ville ha D, bytte til ny bestilling uten å miste depositumet, selv om bilen hadde kommet her til lands. Sannsynligvis skjer slikt om det er AP2 som lanseres nå.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

prophan

Hysteriet rundt AP2.0 har jo helt tatt av!!! Installerte ikke Tesla radar og kamera for autopilot på bilene et helt år i forveien før AP1.0 ble lansert? Noe lignende må da skje denne omgang, HW for AP2 er allerede installert, eller i verste tilfelle lett oppgraderbar for allerede leverte biler som ble produsert x måneder før. Tesla vil garantert ikke havne i situasjonen dere beskriver med at bestilte og produserte biler kanselleres i stort omfang ved lansering av AP2.0. Det er helt tydelig at Tesla har tatt høyde for denne problematikken, allerede første gang de lanserte AP1.0.

Men igjen, jeg tror ikke AP2.0 ville ha blitt omtalt som "unexpected" av Elon. Jeg tror det er noe helt nytt og uventet produkt.
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

OleI

@Prophan: Sensorene kom ikke på før rett før launch av første ver AP.
Det her blir nok ikke bare sensorer om det er AP 2.0 som er på trappene, det vil nok bli ekstra kamera ( selv om de nå mener at radarene er mer pålitelige enn kamera ) annen maskin til å ta imot signalene ( Nvidia ? ) osv.
Det blir en komplett overhaling. https://electrek.co/2016/10/10/tesla-vision-autopilot-autonomous-driving-nvidia-cuda/ Dersom ryktene fra denne stemmer så er det store greier.

eha

Dette bygger opp til å bli en ekstremt spennende høst!
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Teslanewbie

Sitat fra: OleI på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 11:52
@Prophan: Sensorene kom ikke på før rett før launch av første ver AP.
Det her blir nok ikke bare sensorer om det er AP 2.0 som er på trappene, det vil nok bli ekstra kamera ( selv om de nå mener at radarene er mer pålitelige enn kamera ) annen maskin til å ta imot signalene ( Nvidia ? ) osv.
Det blir en komplett overhaling. https://electrek.co/2016/10/10/tesla-vision-autopilot-autonomous-driving-nvidia-cuda/ Dersom ryktene fra denne stemmer så er det store greier.

At that time, we reported on new wiring harnesses for more sensors being installed in the vehicles going into production, but no actual sensors have been added since the introduction of the first generation Autopilot in October 2014.

Dvs det kan være at mye av elektronikken allerede er i bilene
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjoris

Det er umulig for Tesla å få levert ut alle bilene i bestilling før de lanserer AP 2.0. Hvordan skal de klare det når noen får bilen direkte fra fabrikk og noen skal verden rundt. De kunne nok utsatt levering fra fabrikk og har kanskje gjort dette også, men de kan ikke gjøre det i 2 mnd og ikke levere ut en eneste bil lokalt fra fabrikken.

Dette er ett av problemene ved å oppgradere bilene "løpende", men alle andre produsenter har minst like store utfordringer med dette, de må jo selge biler pre facelifte f.eks rimeligere/legge til mye utstyr etc ofte i lang tid. Men kunden vet da mer hva de får/går glipp av selv om det nok ofte her også kommer som en overraskelse på mange at rett etter at de kjøpte så kom det en ny modell.

Tesla får 2 mnd med pes og har nok opplevd en viss reduksjon i salget også i det siste som følge av mange rykter om oppgraderinger... Men så slippes litt og litt nytt og trigger nye bestillinger som facelift av S, uten AP2.0 og så kom P100D etc... dermed er det nesten helt umulig å time kjøpet av en Tesla... Jeg har gjort ganske store forsøk på dette selv... På toppen har vi valuta i Norge:)

Vel, det blir spennende å se hvordan Tesla løser dette, de har i praksis to valg:

1. La folk bestille ny bil = mange biler på lager som må selges til rabattert pris, men fornøyde kunder
2. Ikke la folk bestille ny bil = færre biler på lager, dette med AP2.0 er ikke viktig for alle, noen meget misfornøyde kunder får de...

Min mening er at de som har bil i bestilling som ikke er betalt ikke bør klage så mye. Det er mye verre for de som akkurat har tatt ut bilen, de må jo da ett mye større tap enn 15.000 for å få en AP 2.0 bil enn de som bare kan si fra seg den som kommer å bestille en ny...

Spennende blir dette, det er helt sikkert:) Er usikker selv, tror det er AP 2.0, men dette med "produkt lansering", mja, en tenker jo ikke på AP som ett produkt...



I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øggen

Så absolutt e AP et produkt Bjoris. Som tidligere sagt, trur det e datoen som e meint som Unexpected her.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

eha

Sitat fra: bjoris på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 13:19
Spennende blir dette, det er helt sikkert:) Er usikker selv, tror det er AP 2.0, men dette med "produkt lansering", mja, en tenker jo ikke på AP som ett produkt...

"Tesla product unveiling on the 17th"... produktlansering... Denne formuleringen betyr ikke nødvendigvis et nytt produkt i mine øyne. Det kan like godt være ny versjon av, eller nye funksjoner for, et eksisterende produkt som lanseres. Altså AP 2.0.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

prophan

Greit å ta med hele meldingen vel?
"Tesla product unveiling on the 17th (unexpected by most), followed by Tesla/SolarCity on the 28th"
Tesla Model X90D - Produsert juli 2017
Midnight Silver
6 seter hvitt "skinn"
Alt utstyr inkl FSD opsjon

eha

Sitat fra: prophan på tirsdag 11. oktober 2016, klokken 14:23
Greit å ta med hele meldingen vel?
"Tesla product unveiling on the 17th (unexpected by most), followed by Tesla/SolarCity on the 28th"

Jeg tok bare med den delen jeg ønsket å understreke mtp. poenget mitt; det var ikke en forglemmelse.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Epleskreller

Tipper dette ikke har noe med AP å gjøre, her er min liste:

1: Model Y
2: 100D, longest range
3: Oppdatert Model 3 med HUD
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA