Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: nie på onsdag 13. juli 2016, klokken 21:26
Glem det. Funker ikke. Høydeforskjeller i bunn av bilen utelukker dette.
Med seksseteren kan det være håp men et stort spørsmålstegn ved lastsikring generelt i den versjonen.
Høydeforskjeller også når den dype luka bakerst er tildekket med lokket? Er ikke boksen som tredje rad sitter på, tatt bort på 5-seteren? Jeg skulle forestille meg at den utgaven fikk flatt gulv?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Hyperstress

Sitat fra: bjoris på onsdag 13. juli 2016, klokken 22:47
"Ingen" ville kjøpt X60 dersom den ikke kunne oppgradere til 75 OTA, men slik det er nå så får en muligheten til å prøve om det er nok, hvis ikke så kan en kjøpe oppgraderingen:) Forutsetter selvsagt at en er happy med 75...

Tenker faktisk på en X60 selv her vi sitter halvveis i vår biltur med Leaf30. Men det er jo en kjiipa variant selvsagt!
Jeg tror ikke det e mange som vil oppgradere. Spesielt ikke om daglig lading til 100% er good på 60, men ikke på 75. Og spesielt ikke om det kommer moms på oppgraderingen - da er det sure penger å hoste opp!
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Joachim@sancon.no

Sitat fra: eha på onsdag 13. juli 2016, klokken 23:07
Sitat fra: nie på onsdag 13. juli 2016, klokken 21:26
Glem det. Funker ikke. Høydeforskjeller i bunn av bilen utelukker dette.
Med seksseteren kan det være håp men et stort spørsmålstegn ved lastsikring generelt i den versjonen.
Høydeforskjeller også når den dype luka bakerst er tildekket med lokket? Er ikke boksen som tredje rad sitter på, tatt bort på 5-seteren? Jeg skulle forestille meg at den utgaven fikk flatt gulv?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg ble fortalt av en dame på Lade at under den boksen på 3. rad sitter motoren, og at fem seter muligens ikke ble noe lavere gulv der.

For min del ønsker jeg 5 seter, men tror jeg venter med å se hvordan den ser ut før jeg eventuelt bestiller.

Vi var ganske fast på 90 pakken, men differanse i pris ned til 60 er ganske stor. Ulempen på lang kjøring i europa blir vel noen ekstra stopp, og kanskje noe lengre i tid. Men på års basis så snakker vi kanskje noen timer.

Blir også spennendes å se på andres erfaringer med 75 pakker strupet ned til 60 mtp lading på høy SOC.

Mippen

#63
Sitat fra: kjølholdt på onsdag 13. juli 2016, klokken 22:58
Vel er valget å kjøre ICE. Eller et ladestopp ekstra med X 60 ville jeg valgt X60 hver gang . Det virker som folk her inne kjører 50 mil hver helg. Folk kjører langtur i ferier hvis vi ser på snittet . Jul påske sommer. Jeg hadde gladelig tatt et ladestopp ekstr hvis det gjorde At jeg kunne kjøre X hvis det var det jeg trengte
Slik tenkte jeg også, men det ble plutselig mye mindre av helgeturer når ladestoppene ble flere. Om vinteren tar også lading mer tid. Større batteri gir mer frihet og fleksibilitet. Kjører du sjelden på langtur, eller kjører lite totalt sett - kan en 60 kwh være et glimrende valg. For min egen del vil det ikke være så mye å tjene på å gå ned i batteri størrelse bare for å få hengerfeste. Kjøper du en TMX for å trekke henger er det også en fordel med batteri kapasitet hvis du skal ha henger med deg på hytten. Kjører du mye over fjellet om vinteren trenger man også mer energi, spesielt hvis man havner i uvær og kolonne. Noen ganger har jeg til og med følt min 85 kwh har vært marginal under slike forhold.

S60 (første) ble ikke den mest solgte bilen til Tesla, men det ble s85 og 85D/90D. Blir spennende å se om flere velger 60 kwh Tesla Model X. Den har inkludert superlading, den har hengerfeste og den har awd. Alt dette manglet originale S60. Ikke minst kan batteriet oppgraderes hvis man har behov. Den har med andre ord en del fordeler, men minuset er rekkevidden. Det var en av hoved grunnene til at mange valgte bort 60 kwh når første S60 var tilgjengelig. Flere har senere (meg bekjent) oppgradert til nyere bil med større batteri akkurat på grunn av rekkevidden.

TMX bruker ca. 15 % mer energi enn TMS. 60 kwh pakken er 20 % mindre enn 75 kwh pakken. 75 kwh batteri pakken i TMX blir da omtrent på høyde med TMS 60 kwh når det gjelder rekkevidde. Derfor ville jeg anbefalt 75kwh som basis.

For å sammenligne ville TMX 60 gitt rekkevidden til en teoretisk 51 kwh pakke i en Tesla Model S. Syns derfor minste batteriet blir for lite på TMX med mindre man ikke kjører langt så ofte.

Opel Ampera e som kommer nå vil til sammenligning gi minst like god rekkevidde til under halve prisen. Fordelen til TMX 60 er riktig nok at den kan oppgraderes OTA til 75 kwh hvis 60 kwh blir for lite. Det blir riktig nok ikke gratis. Sannsynligvis blir det minst like mye som forskjellen mellom 60 og 75 kwh  pakken + moms. Det er i dag 77.000 kroner eks moms. Senere vil det da sannsynligvis koster rundt 100 tusen for å oppgradere.
Fremtiden er elektrisk.

Joachim@sancon.no

I min Model X spekk nå er det 160.000 mellom 60 og 90. Man mister litt effekt også med 60 pakken, men det er stor forskjell på 740 og 900 for den gjennomsnittlige Ola Norman når det kommer til bilkjøp. Og det tror jeg blir ganske avgjørende.

For min del gikk jeg fra usikker til ganske sannsynlig Model X kjøper, og da har vel Tesla oppnådd det de ønsket. For de som føler de må ha 90 pakken er jo den fremdeles tilgjengelig.


lunitiks

#65
Hva er dette gnålet om moms? Står det ikke en fast pris på oppgradering fra 60-75 på S, fra non-AP til AP på S og X og fra liten lader til stor lader på X? Når det ikke står "eks mva" så betyr det at det er dette beløpet forbrukeren skal betale (og dermed inkluderer evnt avgifter), vel!


EDIT: Ser forresten at prisen OTA AP-upgrade er økt kraftig siden jeg kjøpte. Over 30k nå, mot hva var det 25 for kort tid siden?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Det er stor forskjell på gamle 60kWh pakken og nye. Den nye kan oppgraderes og har bedre ladefart. Men ikke minst er det nå samme garanti som på de større pakkene, i motsetning til 200kkm som på den gamle. Sist, men ikke minst, så er prisforskjellen nå vesentlig større enn den var mellom 60 og 85. 60 pakken nå gir nesten akkurat samme fordeler som 75 i de fleste tilfeller.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 06:47
Hva er dette gnålet om moms? Står det ikke en fast pris på oppgradering fra 60-75 på S, fra non-AP til AP på S og X og fra liten lader til stor lader på X? Når det ikke står "eks mva" så betyr det at det er dette beløpet forbrukeren skal betale (og dermed inkluderer evnt avgifter), vel!
Det er vel slik at kjøp i etterkant (ikke sammen med bilen) kreves det inn moms av. Batterioppgradering er vel unntatt, siden det ikke er moms på batterier til elbil. Men oppgir Tesla en pris, og glemmer å presisere eks mva, så kan man kreve å få det til den prisen. Pris oppgitt til kunde skal alltid være INK mva. Det er selgers ansvar.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

lunitiks

Korrekt, vi som forbrukere skal ikke være nødt til å friske opp de stadig skiftende MVA-reglene og -satsene når vi vurderer nybil. Selgeren må opplyse hva den egentlige kostnaden som forbrukeren skal betale blir, noe annet er opplysningssvikt. På godt nordnorsk: PESSPRAT.


(Men så er jo dette Tesla da...  :-X )
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Spiller ingen rolle om det er Tesla. Spør noen om en pris på etterlevering av AP og får oppgitt 22k,- så kan de glemme å kreve inn mere. De vil tape så de suser i retten. Selvfølgelig bør man få prisen skriftlig. Sånn sett kan det jo være en fordel å ha med ett slurvete firma å gjøre [emoji5] Har faktisk opplevd akkurat dette ett par ganger før, og med skriftlig tilbud i hånden ble det litt surmuling, men de måtte pent ta til takke med betaling i.h.h.t. avtale.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

petersv

60 funket nok for de fleste. Har tilgode å se noen kjøre fra 100%-0% så i praksis bruker de fleste kun det intervallet som nå er tilgjengelig for de med 60kWh-eren bare man venner seg til å lade til 100%.

Cowboystrekk

60 får nok samme opplegg som i USA som S40 hadde. Du kan dra slideren på lading til 75 eller 80%. Du kan dessuten makse den så mye du vil og det vil være langt snillere mot batteriet. 60kW er nok også reelw kW :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Mippen

#72
Sitat fra: lunitiks på torsdag 14. juli 2016, klokken 06:47
Hva er dette gnålet om moms? Står det ikke en fast pris på oppgradering fra 60-75 på S, fra non-AP til AP på S og X og fra liten lader til stor lader på X? Når det ikke står "eks mva" så betyr det at det er dette beløpet forbrukeren skal betale (og dermed inkluderer evnt avgifter), vel!


EDIT: Ser forresten at prisen OTA AP-upgrade er økt kraftig siden jeg kjøpte. Over 30k nå, mot hva var det 25 for kort tid siden?

Kanskje det ikke er moms nå, men det vil ikke være slik for all tid. Prisen mellom 60 og 75 kwh er også 77 tusen kroner. Tviler på at Tesla tar mindre enn dette for å oppgradere senere. Det blir helt feil i forhold til de som har kjøpt 75 kwh utgaven. Vanligvis skal de ha mer for oppgraderinger som kommer etter bilen er solgt. Da er det billigere å gå "all in" med en gang.

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. juli 2016, klokken 06:47
Det er stor forskjell på gamle 60kWh pakken og nye. Den nye kan oppgraderes og har bedre ladefart. Men ikke minst er det nå samme garanti som på de større pakkene, i motsetning til 200kkm som på den gamle. Sist, men ikke minst, så er prisforskjellen nå vesentlig større enn den var mellom 60 og 85. 60 pakken nå gir nesten akkurat samme fordeler som 75 i de fleste tilfeller.


--
turfsurf


Forskjellen er at det egentlig ikke er en 60 kwh pakke, men en SW strupt 75 kwh pakke. Derfor er ladefart og utnyttelsesgrad bedre. 60 kwh er fortsatt 60 kwh og vil gi mindre rekkevidde. På en så stor bil som TMX vil 60 kwh tilsvare en TMS med rundt 51 kwh stort batteri. Eller for å si det på en annen måte. Det vil tilsvare å kjøre på mellom 55 og 65 % SOC hvis du har en 85/90 kwh TMS i dag. Til vanlig går det stort sett greit, men på langtur blir det kanskje litt lite.
Fremtiden er elektrisk.

OlaM

Hvis strupingen virkelig er i toppen burde jo testing vise at ladefart er høyere fra 80-100% på 60 enn på 75. Høres ut som en jobb for en viss videograf!

KrW

Blir vel mer sammenlignbart med en Model S 52kWh. Om X bruker 15% mer enn S er det ikke det samme som at S bruker 15% mindre enn X  :)
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA