Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

nie

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. oktober 2016, klokken 10:04


Har bilen aktiver ACC? Er de nye bilene i grunn AP1 og at man betaler for AP2 funksjoner ?
Nei, dessverre.
Vil du ha ACC må du legge 41k på bordet.

hnrk

Sitat fra: nie på fredag 21. oktober 2016, klokken 10:01
Sitat fra: hnrk på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:57
Hvis bare Tesla kan ta telefonen nå, så jeg får bekreftet hvorvidt jeg har AP2.0-jern eller ei...
Telefoner og muntlig snakk mellom mennesker er altfor gammeldags for Tesla, både internt og i forhold til kunder.
Du får hacke deg inn på Lyncen deres  :)

Ja! Hvorfor tenkte jeg ikke på det? Åja, lync ja.. den smerten vil jeg jo helt unngå for alt det er verdt ;)
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

nie

Sitat fra: hnrk på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:57
Det blir jo l itt rart å argumentere for at AP2 er hysteri og at man har AP1 når AP1 har vært ute i hva, 2 år nå?

Tja.
AP 1.0 er jo antagelig litt typisk for hvordan dette kan bli fremover. Hardware til AP1.0 kom vel i bilene for to år siden mens software ikke ble rullet ut før nesten ett år etterpå?   

AP 2.0 hardware rulles ut nå. Software til den nye hardwaren skal først utvikles ferdig og så skal  den godkjennes av myndigheter i ulike land. Det er ikke åpenbart at Tesla kommer til å bruke MINDRE tid på å få software til AP 2.0 ut til kundene, enn de brukte på software til AP 1.0 ferdig, godkjent og ut til kunder.

eha

Software vil komme i rykk og napp. Elon Musk har signalisert at det vil komme vesentlige oppdateringer ca. hver 3 mnd fremover. Den første av disse vil komme i desember og vil løfte AP2-biler opp på samme funksjonalitet som dagens AP1-biler har. Den neste, i mars, vil løfte funksjonalitet litt videre, og slik vil det fortsette.

Merk at autonomi er en egen pakke. Jeg tror Tesla kommer til å legge alt som krever myndigheters godkjenning i denne pakken. Det vil allikevel komme masse for "enhanced autopilot" som vil gjøre bilen bedre å kjøre, uten at dette krever godkjenning fra myndigheter.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

o.b.lix

Sitat fra: eha på fredag 21. oktober 2016, klokken 10:42
Elon Musk har signalisert at det vil komme vesentlige oppdateringer ca. hver 3 mnd fremover.
Det betyr i praksis hver 6. måned, ikke glem det.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

eha

Hehe  :D Godt mulig. Men det kommer iallfall ikke "en stor som skal godkjennes", det kommer flere mindre. F.eks. "fra nå av kan bilen kjøre gjennom rundkjøring" eller "fra nå av kan den stoppe ved trafikkskilt".
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

jkirkebo

Sitat fra: nie på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:44
Verden trenger early adopters....men personlig hadde jeg stor sans for HD-TV analogien til Kanutten over her :-)

Paradokset her er jo at idet vi andre kjøper bil med AP 2.0 (om 2-3 år når softwaren er ferdig, fungerer og kan brukes), presenterer Elon ny hardware for AP3.0 og du eha er tilbake på kjøret og bestiller en ny bil med hardware som ikke kan utnyttes før tilhørende software er klar 2-3 år etter det igjen.   ;)

Eller så venter vi til det kommer noe vi synes er bra nok. AP 1.0 var aldri interessant for min del. Å måtte holde i rattet, bytte fil selv på motorvei og følge med hele tiden gjorde betalingsviljen særdeles liten. AP 2.0 bør derimot minst gi mulighet for level 3, noe som er en helt annen verden. Da kan man slippe rattet, bilen vil selv bytte fil på motorveien og man kan konsentrere seg om andre ting. Da blir det plutselig veldig interessant for min del. Steget opp til level 4/5 betyr lite igjen, at jeg selv må kjøre i tettbebygd strøk eller i dårlig vær har liten betydning om jeg normalt kan slappe av med noe annet enn kjøring på de lange transportstrekningene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

#382
Det viktigste for meg med AP er at bilen kan hjelpe meg å se ting jeg ikke ser selv, som barn/dyr og hinder at jeg kjører på dem. Det er mye mer verd enn at jeg skulle kunne lese avisen underveis. Radar er dårlig på det, kamera mye bedre har jeg skjønt.

For meg handler dette uansett egentlig om at jeg syns det er fantastisk spennende å være med på denne uviklingen og da må en kjøpe rubb og rake, lurer bare å hvordan jeg skal forklare fruen at bilen blir 42.000 dyrere enn først tenkt... arg... Mulig jeg MÅ bite i litt surt eple her og ikke bestille verken enhanced AP eller selfdriving, men ser jo at det blir altfor dyrt å kjøpe dette i ettertid.

Samtidig ser jeg at jeg antakelig kommer til å irritere meg over at jeg har betalt en haug med penger for noe få ubrukelige funksjoner i praksis, men som er veldig spennende i det større perspektivet....

Med "ubrukelig" mener jeg at det blir jo beta og mye styr før dette fungerer som i reklamen, det vet vi jo... Det som hadde vært bra var jo birdsview etc på en så stor bil... så noe fornuftig kan jo komme ganske fort...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Go-carter

Sitat fra: bjoris på fredag 21. oktober 2016, klokken 11:34
Det viktigste for meg med AP er at bilen kan hjelpe meg å se ting jeg ikke ser selv, som barn/dyr og hinder at jeg kjører på dem. Det er mye mer verd enn at jeg skulle kunne lese avisen underveis. Radar er dårlig på det, kamera mye bedre har jeg skjønt.

For meg handler dette uansett egentlig om at jeg syns det er fantastisk spennende å være med på denne uviklingen og da må en kjøpe rubb og rake, lurer bare å hvordan jeg skal forklare fruen at bilen blir 42.000 dyrere enn først tenkt... arg... Mulig jeg MÅ bite i litt surt eple her og ikke bestille verken enhanced AP eller selfdriving, men ser jo at det blir altfor dyrt å kjøpe dette i ettertid.

Samtidig ser jeg at jeg antakelig kommer til å irritere meg over at jeg har betalt en haug med penger for noe få ubrukelige funksjoner i praksis, men som er veldig spennende i det større perspektivet....

Med "ubrukelig" mener jeg at det blir jo beta og mye styr før dette fungerer som i reklamen, det vet vi jo... Det som hadde vært bra var jo birdsview etc på en så stor bil... så noe fornuftig kan jo komme ganske fort...

Flere med den problemstillingen ja...  ;D Heldigvis var AP et av kjøpsargumentene her i gården.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Bjoris

Sitat fra: Go-carter på fredag 21. oktober 2016, klokken 13:18
Sitat fra: bjoris på fredag 21. oktober 2016, klokken 11:34
Det viktigste for meg med AP er at bilen kan hjelpe meg å se ting jeg ikke ser selv, som barn/dyr og hinder at jeg kjører på dem. Det er mye mer verd enn at jeg skulle kunne lese avisen underveis. Radar er dårlig på det, kamera mye bedre har jeg skjønt.

For meg handler dette uansett egentlig om at jeg syns det er fantastisk spennende å være med på denne uviklingen og da må en kjøpe rubb og rake, lurer bare å hvordan jeg skal forklare fruen at bilen blir 42.000 dyrere enn først tenkt... arg... Mulig jeg MÅ bite i litt surt eple her og ikke bestille verken enhanced AP eller selfdriving, men ser jo at det blir altfor dyrt å kjøpe dette i ettertid.

Samtidig ser jeg at jeg antakelig kommer til å irritere meg over at jeg har betalt en haug med penger for noe få ubrukelige funksjoner i praksis, men som er veldig spennende i det større perspektivet....

Med "ubrukelig" mener jeg at det blir jo beta og mye styr før dette fungerer som i reklamen, det vet vi jo... Det som hadde vært bra var jo birdsview etc på en så stor bil... så noe fornuftig kan jo komme ganske fort...

Flere med den problemstillingen ja...  ;D Heldigvis var AP et av kjøpsargumentene her i gården.

Likte rykte om at vi får halvpris på oppgraderingen til Enhanced AP... Uansett syns jeg de enkelst kunne gitt oss Enhanced AP uten kostnad siden det er denne vi får uansett om vi betaler halvpris eller ikke. Det er først om du skal bestille SelfDriving at du trenger Enhanced i bunn...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

hnrk

Sitat fra: bjoris på fredag 21. oktober 2016, klokken 15:46
Likte rykte om at vi får halvpris på oppgraderingen til Enhanced AP... Uansett syns jeg de enkelst kunne gitt oss Enhanced AP uten kostnad siden det er denne vi får uansett om vi betaler halvpris eller ikke. Det er først om du skal bestille SelfDriving at du trenger Enhanced i bunn...

Vel, da får jeg bare krysse fingrene og håpe på at jeg har rett hardware. Min er fortsatt merket som 'i produksjon', men jeg aner jo ikke hvor langt etter tesla-siden er mot den virkelige verden. Det var ikke helt trivielt å komme gjennom på telefon til leveringsgjengen hos Tesla i dag :)
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

lunitiks

... så, betyr dette at "dual camera"-huset i frontvinduet på X ikke har noe formål da? En produksjonslinjeglipp?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Sitat fra: KrW på onsdag 19. oktober 2016, klokken 01:06
Måtte ut å sjekke. Ser ut som vi har det nye kameraet  :)

@KrW kanskje du klarer å sjekke om ryggekameraet ditt har oppvarming? Mistenker nemlig at den utstikkende "ringen" rundt linsa kan inneholde varmetråd. (Ref. Elon Musk sin uttalelse på AP hw 2.0-pressekonf., om at alle de nye kameraene har oppvarming for å fjerne is/dugg.)

Stilig om det nye ryggekameraet på pre-AP2 biler har "vinterpakke"  ;D ;D ;D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

petersv

Fjerner det skit også? 8)

jkirkebo

Sitat fra: petersv på lørdag 22. oktober 2016, klokken 22:29
Fjerner det skit også? 8)

Skitt er normalt et mye mindre problem enn fukt (innen rimelighetens grenser). Skitt hindrer sikten til en viss grad, men mye kan kompenseres med software. Fukt forvrenger bildet, det er mye vanskeligere å kompensere for alle de forskjellige lysbrytningene som kan oppstå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA