Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:41
interessante at folk som har bestilt X60D og får utlevert bilene nesten omtrent  kan se på et tap på 100000 kr hvis bilen har gammel AP eller en vinst på 100000 hvis bilen har AP2, AP2 bilene kommer også å bli lettere å omsette .
Vi så samme effekt på bilene som hadde AP vs dem uten...


Synes det er rart at Tesla ikke ringte eiere som hadde bil i bestilling og ga dem et valg ved en så pass stor endring av bilen... dette er større enn når de gikk over til D

Dette er mye større, ja, også større enn AP1-introduksjonen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Rico

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:41

Synes det er rart at Tesla ikke ringte eiere som hadde bil i bestilling og ga dem et valg ved en så pass stor endring av bilen... dette er større enn når de gikk over til D

Nå må vi puste med magen her.... For mange vil nok 4-hjulstrekk være en vesentlig større faktor enn potensiell fremtidig autonom bil. Jeg tar ut min. Tipper jeg bestiller en ny innen den nye AP2.0 har vesentlig flere funksjoner enn dagens AP 1.0

eha

Sitat fra: Rico på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:52
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:41

Synes det er rart at Tesla ikke ringte eiere som hadde bil i bestilling og ga dem et valg ved en så pass stor endring av bilen... dette er større enn når de gikk over til D

Nå må vi puste med magen her.... For mange vil nok 4-hjulstrekk være en vesentlig større faktor enn potensiell fremtidig autonom bil. Jeg tar ut min. Tipper jeg bestiller en ny innen den nye AP2.0 har vesentlig flere funksjoner enn dagens AP 1.0

For mange, ok.

For verden, for fremtiden, for teknologien og for samfunnet representerer mulig level 4/5-autonomi en revolusjon på lik linje med da hest og kjerre ble erstattet av personbiler. Det var nok også mange den gangen som avfeide det hele og beholdt hestene.

4WD, derimot, fantes lenge før Tesla.

Jeg skal forsøke å følge rådet ditt om å puste med magen, men den lettere paniske stemningen her skyldes jo at ingen ante at AP2 faktisk vil kunne tilby level 4/5 på sikt. Denne nyheten er svært overveldende for teknologifantaster som meg.

Kjøper man kun en bil, la gå, Model X uten AP2 er fortsatt et fantastisk valg. Men jeg ønsker en del av fremtiden, og akkurat der utgjør AP2 et vannskille. Vi ser bare konturene av dette nå. Fremtiden er fantastisk. Jeg vil være med!


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Kanutten

Sitat fra: eha på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:59
...Men jeg ønsker en del av fremtiden, og akkurat der utgjør AP2 et vannskille. Vi ser bare konturene av dette nå. Fremtiden er fantastisk. Jeg vil være med!

AP2 hysteriet minner meg litt om når HDTV kom på markedet. Svindyre TV-apparater med høy oppløsning, men ingen kanaler som sendte i HD. Når kanalene omsider fikk HD på plass, var prisene på TV'ene mer enn halvert, samtidig som kvalitet og funksjonalitet var vesentlig forbedret.

Jeg tror level 4/5-autonomi ligger flere år frem i tid, både teknologisk og juridisk.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

eha

Sitat fra: Kanutten på fredag 21. oktober 2016, klokken 08:12Jeg tror level 4/5-autonomi ligger flere år frem i tid, både teknologisk og juridisk.

Vel, greit å tro det. Men jeg tar ikke sjansen på at du kan ta feil :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Kanutten

Sitat fra: eha på fredag 21. oktober 2016, klokken 08:16
Vel, greit å tro det. Men jeg tar ikke sjansen på at du kan ta feil :)

Det er ditt privilegium :) I tillegg er det selvsagt flott at noen går foran og bidrar til utviklingen.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

hnrk

AP1 vs AP2 er vel ikke så nøye for de som uansett skal kjøpe seg ny bil om 3-5 år, men jeg hadde sett for meg å ikke handle ny svindyr bil på en god stund da - og da utgjør plutselig HW for AP1 vs AP2 en ganske stor forskjell.
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

jkirkebo

Sitat fra: Kanutten på fredag 21. oktober 2016, klokken 08:12
Jeg tror level 4/5-autonomi ligger flere år frem i tid, både teknologisk og juridisk.

Mulig, men bare level 3 vil være et enormt steg framover i forhold til dagens level 2 AP. Med level 3 kan man konsentrere seg om andre ting enn å følge med på trafikken, slipper å holde i rattet osv. Håper bare de åpner for videostrømming på skjermen så lenge level 3 AP er aktivert ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eha

Sitat fra: Kanutten på fredag 21. oktober 2016, klokken 08:24
Sitat fra: eha på fredag 21. oktober 2016, klokken 08:16
Vel, greit å tro det. Men jeg tar ikke sjansen på at du kan ta feil :)

Det er ditt privilegium :) I tillegg er det selvsagt flott at noen går foran og bidrar til utviklingen.

Ja, jeg har full forståelse for andres syn, og ikke minst respekt. Hadde jeg hatt levering om en uke, kan det være jeg også hadde tenkt annerledes.

Sitat fra: hnrk på fredag 21. oktober 2016, klokken 08:28
AP1 vs AP2 er vel ikke så nøye for de som uansett skal kjøpe seg ny bil om 3-5 år, men jeg hadde sett for meg å ikke handle ny svindyr bil på en god stund da - og da utgjør plutselig HW for AP1 vs AP2 en ganske stor forskjell.

Det er denne båten jeg sitter i.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Da har jeg fått endelig bekreftet at min faktiske bil ikke har Hardware 2.

Offisielle retningslinjer som Tesla Norge hadde fått i morges, inkluderte ifølge dem (løst sitert):
- Alle Model S med "end of line" fra og med 10.10.2016 har Hardware 2
- Alle Model X med "end of line" fra og med 17.10.2016 har Hardware 2

"End of line" = ferdig produsert.

Merk: Jeg fikk oppdatert status til "ferdig produsert" i My Tesla den 18.10., men Tesla dobbeltsjekket min faktiske "end of line"-dato, og den var 10.10. Med andre ord kan vi ikke forholde oss til (tidspunktene for offentliggjøring av) statusoppdateringer i My Tesla.

Så jeg var nøyaktig én uke unna ny hardware! Dessuten, hadde bilen min vært en TMS, så hadde den også hatt ny hardware.

Nå er bestillingen endelig kansellert, og ny bestilling blir snart bekreftet.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

nie

Sitat fra: eha på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:59
Sitat fra: Rico på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:52
Sitat fra: Teslanewbie på fredag 21. oktober 2016, klokken 07:41

Synes det er rart at Tesla ikke ringte eiere som hadde bil i bestilling og ga dem et valg ved en så pass stor endring av bilen... dette er større enn når de gikk over til D

Nå må vi puste med magen her.... For mange vil nok 4-hjulstrekk være en vesentlig større faktor enn potensiell fremtidig autonom bil. Jeg tar ut min. Tipper jeg bestiller en ny innen den nye AP2.0 har vesentlig flere funksjoner enn dagens AP 1.0

Kjøper man kun en bil, la gå, Model X uten AP2 er fortsatt et fantastisk valg. Men jeg ønsker en del av fremtiden, og akkurat der utgjør AP2 et vannskille. Vi ser bare konturene av dette nå. Fremtiden er fantastisk. Jeg vil være med!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjør på!!
Verden trenger early adopters....men personlig hadde jeg stor sans for HD-TV analogien til Kanutten over her :-)

Paradokset her er jo at idet vi andre kjøper bil med AP 2.0 (om 2-3 år når softwaren er ferdig, fungerer og kan brukes), presenterer Elon ny hardware for AP3.0 og du eha er tilbake på kjøret og bestiller en ny bil med hardware som ikke kan utnyttes før tilhørende software er klar 2-3 år etter det igjen.   ;)

eha

Sitat fra: nie på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:44
Kjør på!!
Verden trenger early adopters....men personlig hadde jeg stor sans for HD-TV analogien til Kanutten over her :-)

Paradokset her er jo at idet vi andre kjøper bil med AP 2.0 (om 2-3 år når softwaren er ferdig, fungerer og kan brukes), presenterer Elon ny hardware for AP3.0 og du eha er tilbake på kjøret og bestiller en ny bil med hardware som ikke kan utnyttes før tilhørende software er klar 2-3 år etter det igjen.   ;)

Hehe  ;D

En ting er sikkert: Det kommer enda nyere AP-hardware en gang i tiden! Jeg tror imidlertid at Tesla nå har "gøtset" og kjørt ut en svææært kraftig hardware-plattform som de kan leve med en stund. Kanskje mer enn to år? Hvem vet.

HDTV-analogien er helt fin, den, bortsett fra at jeg tror at bil-autonomi vil få mye større implikasjoner i samfunnet enn HDTV!

Jeg tror og håper at vi skal ha bilen vår i mange år, men vi får se  8)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

hnrk

Det blir jo l itt rart å argumentere for at AP2 er hysteri og at man har AP1 når AP1 har vært ute i hva, 2 år nå? Og det er jo ganske sikkert at de kommer til å fokusere utviling på 2.0-hw fremover. Så ja, det bli kanskje eny ny oppdatering om 3 år, men når valget nå står mellom 2 år gammel hardware eller *ny* hardware og folk har bommet med en uke..

Videre er designet også andereledes i det de har gjort det enklere å bytte ut prosesseringsenheten, og *det* utgjør en stor forskjell. Hvis bare Tesla kan ta telefonen nå, så jeg får bekreftet hvorvidt jeg har AP2.0-jern eller ei...
X90D på vei: Midnight Silver Metallic, 7 seter, AP2 m/selvkjøring, premium, vinterpakke, hengerfeste, digert glis hele dagen

nie

Sitat fra: hnrk på fredag 21. oktober 2016, klokken 09:57
Hvis bare Tesla kan ta telefonen nå, så jeg får bekreftet hvorvidt jeg har AP2.0-jern eller ei...
Telefoner og muntlig snakk mellom mennesker er altfor gammeldags for Tesla, både internt og i forhold til kunder.
Du får hacke deg inn på Lyncen deres  :)

Teslanewbie

hva har bilen av autonome funksjoner hvis AP pakken ikke bestilles?

Har bilen aktiver ACC? Er de nye bilene i grunn AP1 og at man betaler for AP2 funksjoner ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA