Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

turfsurf

Vet vi at det er 60kWh tilgjengelig? Og nei, man trenger ikke kjøre som en tulling for å komme opp i 300Wh/km. Litt dårlige vinterveier og motorveifart så er det fint oppnåelig. Var selv oppe i det med S85D. På vinterføre bruker faktisk D mere enn ikke-D biler. Og da har man null margin. Så min påstand er at med 60D så vil man måtte legge seg til litt andre kjørevaner. Men relativt til 75D så var 60D ett kupp ja.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Teslanewbie

Har noen fått utlevert X60D ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

MiDi


MiDi

På konfiguratoren på Tesla som sider står det at 75 kan oppgraderes til 90.

MiDi

Mulig dette rett og slett er at man velger 90 i stede for 75 og ikke en oppgradering av sistnevnte....

Tin

Sitat fra: MiDi på søndag 16. oktober 2016, klokken 16:19
På konfiguratoren på Tesla som sider står det at 75 kan oppgraderes til 90.

Gjør nok ikke det.. les igjen :)

lunitiks

Sitat fra: Tin på søndag 16. oktober 2016, klokken 16:31
Sitat fra: MiDi på søndag 16. oktober 2016, klokken 16:19
På konfiguratoren på Tesla som sider står det at 75 kan oppgraderes til 90.

Gjør nok ikke det.. les igjen :)

75kWh- og 90kWh-batteriene har egne, atskilte, separate, differensierte, segregerte, selvstendige delenumre - uavhengig av hverandre!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Tin

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. oktober 2016, klokken 10:42
Vet vi at det er 60kWh tilgjengelig? Og nei, man trenger ikke kjøre som en tulling for å komme opp i 300Wh/km. Litt dårlige vinterveier og motorveifart så er det fint oppnåelig. Var selv oppe i det med S85D. På vinterføre bruker faktisk D mere enn ikke-D biler. Og da har man null margin. Så min påstand er at med 60D så vil man måtte legge seg til litt andre kjørevaner. Men relativt til 75D så var 60D ett kupp ja.

Spørs hva behovet er. Etter 3 uker med 75 er det helt klart at 60 ikke ville ha gått for oss. 75 holder akkurat, og da må hastigheten ned enkelte dager. Er avhengig av å kunne kjøre 22 mil i all slags forhold der hastigheten er 100-110. Det går ikke med 60, til nød 75. Skulle gjerne hatt 100d (kommer vel på nyåret..)

Tin

Sitat fra: MiDi på søndag 16. oktober 2016, klokken 16:30
Mulig dette rett og slett er at man velger 90 i stede for 75 og ikke en oppgradering av sistnevnte....

Er nok det, men skulle gjerne hatt mulighet til å oppgradere fra 75 til 90 :)

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på søndag 16. oktober 2016, klokken 10:27
20 mil bør jo gå fint. Selv med forbruk på 300Wh/km, som man ikke klarer å oppnå uten å kjøre "tulling".

300Wh/km er nok lett å oppnå med X60D. Vinter og motorvei så er du der.
Eller vinter og tur til fjellhytte.
Eller sommer og litt over fartsgrensen på motorvei
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øggen

Sitat fra: Tin på søndag 16. oktober 2016, klokken 16:41
Sitat fra: MiDi på søndag 16. oktober 2016, klokken 16:30
Mulig dette rett og slett er at man velger 90 i stede for 75 og ikke en oppgradering av sistnevnte....

Er nok det, men skulle gjerne hatt mulighet til å oppgradere fra 75 til 90 :)

Personlig trur ej dokke e inne på ei mulig framtidsløsning her. 60 e borte, og 90 batteri blir begrensa til evt 75.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

petersv

Alt er mulig, selvfølgelig, men 300Wh/km er ekstremt, og i det tilfellet har man 20mils rekkevidde. Altså worst case.

Øyvind.h

#252
300 er da ikke ekstremt med X? Den er en god del større og tyngre enn S.  Og med 300Wh/km kan man nok ikke dra ut 60kWh.

En med X la ut forbruk Trysil-Oslo nå på Facebook. 250Wh/km.

Jeg har hatt S'en oppe i ca 320Wh/km i sommer nedover i Sverige med takboks. Det vil jeg si begynner å bli ekstremt :) Alternativt kan forbruket bli mye høyere på korte turer, men på de turene har forbruket lite å si.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Vi får se når vintern' er over og tallene kommer inn. Uansett er det worst case scenarier man refererer til her, og det hører til sjeldenhetene man har slikt forbruk. Da kan man sikkert ta en ekstra ladestopp, eller kjøre 10km/t saktere de ytterst få gangene. Man kan ikke bruke det som alibi for de resterende 99% av tilfellene. Jeg har hatt både stort og lite batteri på model S, i praksis svært liten forskjell når man uansett rekker mellom superladerne.

Øyvind.h

Ja er man innstilt på at man må stoppe på alle superchagere og/eller kjøre saktere enn man ønsker går det jo fint. Jeg har kjørt S70D, S85 og S90D på mange langturer. Jeg må opp på 85 eller 90 før jeg synes fleksibiliteten og rekkevidden er kompromissløs nok :) Dvs jeg må nok opp på X100D før jeg synes den er god nok. X60D blir omtrent som en S50D ville vært.

Andre har andre behov og forventinger. Men at forbruket lett ender på 250-300 uten at man må kjøre helt ekstremt virker tydelig for meg. Sikkert farget av at jeg bor i hovedstaden med 100/110 i de fleste retninger med venstrefeltet som flyter i 120-130.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA