Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

lunitiks

Noen som har sjekket serviceportalen i det siste for evt. nye deler / kretser som indikerer at HW er på vei?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Veldig enig med @MarkS22 på det amerikanske forumet i at det er ganske tvilsomt at Tesla skulle unveile ny generasjon autopilot hardware uten en major pressekonferanse / event, slik de gjorde med "The D" i 2014, hvor de kan demonstrere med live publikum osv.

Pluss, hvorfor nevner Elon to avdukinger - en for Tesla og en for Solar City - i samme Tweet med bare noen dagers mellomrom? Hvorfor stjele oppmerksomheten fra ny autopilot hardware med ett eller annet Solar City produkt kort tid etter? Er det ikke mer sannsynlig at de to avdukingene har ett eller annet med hverandre å gjøre?

Dessuten: Software 8.0 er akkurat kommet, og Elon har gjort et stort poeng av at man nå skal få mye mer ut av den allerede installerte radaren i MS/MX. Hvorfor introdusere en helt ny sensor-suite nå, når vi knapt har fått utprøvd dette Elon har bablet om.

Tror ikke det blir ny APHW
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Teslanewbie

Sitat fra: lunitiks på torsdag 13. oktober 2016, klokken 09:08
Veldig enig med @MarkS22 på det amerikanske forumet i at det er ganske tvilsomt at Tesla skulle unveile ny generasjon autopilot hardware uten en major pressekonferanse / event, slik de gjorde med "The D" i 2014, hvor de kan demonstrere med live publikum osv.

Pluss, hvorfor nevner Elon to avdukinger - en for Tesla og en for Solar City - i samme Tweet med bare noen dagers mellomrom? Hvorfor stjele oppmerksomheten fra ny autopilot hardware med ett eller annet Solar City produkt kort tid etter? Er det ikke mer sannsynlig at de to avdukingene har ett eller annet med hverandre å gjøre?

Dessuten: Software 8.0 er akkurat kommet, og Elon har gjort et stort poeng av at man nå skal få mye mer ut av den allerede installerte radaren i MS/MX. Hvorfor introdusere en helt ny sensor-suite nå, når vi knapt har fått utprøvd dette Elon har bablet om.

Tror ikke det blir ny APHW

Tesla har fått mye pes for sin nåværende AP .. kan være derfor.. Imagebooster.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Nå er dette vel feil tråd, men siden diskusjonen foregår her får jeg vel svare her også.

Så begynner det å komme X-er på finn til kostpris, kanskje noen som er litt redde for å sitte med Svarte-Per?

eha

Sitat fra: lunitiks på torsdag 13. oktober 2016, klokken 09:08
Veldig enig med @MarkS22 på det amerikanske forumet i at det er ganske tvilsomt at Tesla skulle unveile ny generasjon autopilot hardware uten en major pressekonferanse / event, slik de gjorde med "The D" i 2014, hvor de kan demonstrere med live publikum osv.

Pluss, hvorfor nevner Elon to avdukinger - en for Tesla og en for Solar City - i samme Tweet med bare noen dagers mellomrom? Hvorfor stjele oppmerksomheten fra ny autopilot hardware med ett eller annet Solar City produkt kort tid etter? Er det ikke mer sannsynlig at de to avdukingene har ett eller annet med hverandre å gjøre?

Dessuten: Software 8.0 er akkurat kommet, og Elon har gjort et stort poeng av at man nå skal få mye mer ut av den allerede installerte radaren i MS/MX. Hvorfor introdusere en helt ny sensor-suite nå, når vi knapt har fått utprøvd dette Elon har bablet om.

Tror ikke det blir ny APHW

Jeg synes det han skriver er fornuftig, men jeg er også litt enig med 'stealthology' 4-5 poster lenger ned. Jeg henger meg også litt opp i det Electrek skrev om at AP 1.0 allerede er skrevet om til AP 2.0-HW:

"We are told by multiple sources that Tesla already wrote the software required to run the currently available features of the Autopilot on the new hardware suite. The company's team would then build on the features and data accumulated through the Autopilot 1.0 program to release more advanced autonomous and safety features."

( https://electrek.co/2016/08/11/tesla-autopilot-2-0-next-gen-radar-triple-camera-production/ )
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Ny HW behøver ingen major event. Det er først når de løfter softwaren til level 3-4 at de behøver en slik event, og dette kan jo fint sammenfalle med Model 3 part 2.

Det som kommer på mandag kan dermed fint være en liten "notis" som sier at "ja, forresten, bilene er nå klare for neste gen., men foreløpig kan de ingen nye triks". Dette kan være en direkte lærdom av alle bilene som ikke ble hentet ut da D ble lansert.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

lunitiks

You're making some good points. Spennende tider
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

Screengrabs fra en gammel video (sommer 2015), men det kan jo se ut til at det har vært eksperimentert med flere kameraer. Genialt hvis de klarer å gjemme kameraer bak glasset til blinklysene på sidene av bilen da  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Teslanewbie

Elon Musk skrev 2 måneder siden:

Elon Musk on Tesla fully autonomous car: 'What we've got will blow people's minds, it blows my mind... it'll come sooner than people think'

https://electrek.co/2016/08/03/elon-musk-tesla-fully-autonomous-car-blows-mind/
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

lunitiks

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 13. oktober 2016, klokken 11:38
Elon Musk skrev 2 måneder siden:

Elon Musk on Tesla fully autonomous car: 'What we've got will blow people's minds, it blows my mind... it'll come sooner than people think'

https://electrek.co/2016/08/03/elon-musk-tesla-fully-autonomous-car-blows-mind/


Jepp, og følgende:
SitatIn June, when asked directly if the Model 3 will be autonomous, Musk looked like he was about to give a direct answer, but after a few seconds of hesitation he said that there will be another big event "maybe toward the end of the year" during which he will talk in more details on the subject.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

MiDi

Spennende å se deres spådommer og tanker rundt hva den 17 vil gi oss av informasjon men i realiteten handler vel denne tråden om X60D vs X75D/X90D.
Det snakkes mye om at en 60 er en "strupet" 75 og at man vurderer disse utgavene opp mot hverandre i forhold til rekkevidde og gjenkjøpsverdi. Her er det viktig å merke seg at X75D er en "strupet" 90D. Mao er i realiteten 60 en 75 som ikke kan lades max (sett i forhold til batterienes kapasitet). Likeledes er 75 en 90 som heller ikke kan lades max. (90 har dog igjen muligheten til P oppgradering og Ludicrous).
Så dersom man velger å oppgradere en 60 til 75 har man da de begrensninger dette innebærer. En 60 er vel rett og slett en 75 som kan lades 100% hele tiden uten den slitasjen max lading påfører batteriene.
På langturer kan jeg derfor ikke helt se forskjellen på en 60 og 75, med unntak av 100% opplading av 75 på første lading.
Er selv førstegangs kjøper av elbil og har valgt 60D.  Kommer fra (flere) BMW X5 og valgte Model x kun pga hengerfestet. Mulig jeg går på et lite skjær her men får vel prøve. Oppgradering til 75 virker for meg utenkelig. Da blir det heller 90...

N00b

Hva er kilden på at X75D har 90 batteriet?

petersv

Tror noen har lurt deg. 75 og 90-batteriene er ulike.

turfsurf

Sitat fra: MiDi på søndag 16. oktober 2016, klokken 02:01
Oppgradering til 75 virker for meg utenkelig. Da blir det heller 90...

God analyse, og er stort sett enig med deg. Men selv om man vanligvis ikke lader over 80% på SuC, så er det ønskelig en gang i blant. En X60D vil nok kunne slite med 20 mil mellom SuC om vinteren. Greit å ha ett par mil å gå på og. Samme hvis man skal på motorvei med litt høyere hastighet. Jeg ville ihvertfall ikke kjøpt 60D uten CHAdeMO adapter.

Men enig i at 75D ikke gir mye ekstra ut over 60D, mens man på 90D får ekstra ladehastighet og bedre ytelse.

Landet selv på 90D grunnet den enkle grunn at jeg har allerede kjørt turer med S85D som jeg ikke ville gjennomført med en 60D.

I mine øyne er X60D helt greit for bruk i Norge (mye CHAdeMO og greie betalingsløsninger), men for langtur nedover kontinentet er det definitivt mere komfortabelt med X90D, selv om alt går med god tid og planlegging :)

Men nå er jo 60D historie, så vi får håpe på en lavere dollarkurs så flere kan ta seg råd til en X.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

petersv

20 mil bør jo gå fint. Selv med forbruk på 300Wh/km, som man ikke klarer å oppnå uten å kjøre "tulling".

Det er nok bare å si det som det er, 60kW var et kupp, og synd alternativet er tatt bort.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA