Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

Bjoris

Hmm, interessant om det ikke blir mva på oppgraderingen er jeg veldig på glid mot en X60:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

lunitiks

OTA-oppgraderingen kan vanskelig defineres som "omsetning av elbilbatteri"...
(Batteriet er allerede omsatt da du kjøpte fartøyet.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

Vil vel heller påstå at det i praksis er kjøp av det, og at det bare er med firkantsyn at det ikke er det. Egentlig er det jo kjøp av tilgang til restkapasitet av batteri, dvs sw definert batteri. Dette er nok en problemstilling som ikke har vært tenkt på når regelverket ble lagd.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Mippen

Sitat fra: bjoris på lørdag 16. juli 2016, klokken 14:12
Hmm, interessant om det ikke blir mva på oppgraderingen er jeg veldig på glid mot en X60:)

Tesla har vel sagt at det blir MVA på oppgraderingen.



Ser mange skriver det har gått bra med 70 kWh batteri på tur, og de derfor føler seg trygg på at 60 kWh er nok i Model X. Ikke glem at bilen er større og bruker mer energi.  Selv om bilen har mindre hjul på betyr det ikke at luftmotstanden eller vekten blir redusert. Luftmotstanden på en bil øker proporsjonalt med kvadratet av farten. Hvis farten dobles øker luftmotstanden 4 ganger.  Når det regner og blåser blir også rullemotstand og vindmotstand større. Ja, man kan på noen etapper klare å få et lavt forbruk, men da er det gunstige forhold, noe det ikke alltid er. I dag hadde jeg for eksempel helt ned i 140 wh/km med min Model S når jeg kjørte på motorveien i 80 km/t, men det hører ikke med til det normale. Snittforbruket mitt ligger på rundt 190 wh/km om sommeren. På enkelte turer ligger det opp mot 250 wh/km om sommeren, en Model X bruker 15 prosent mer i snitt, og har ca. 30 % mindre batteri kapasitet. Det gjør noe mer rekkevidden... 
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Møtte en sort X90D i København i dag. Så ut som en form for prøveskilter.
Ser kul ut! Og diger! Ser ganske mye større ut enn S'en. Antakelig mest pga høyden, for den er vel ikke mer enn 8cm bredere og 5cm lenger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Det er høyden som er mest merkbar ja. Og en av de viktige tingene som gjør bilen tiltrekkende, t.o.m. 60 kWh-varianten
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

KrW

I Amerika funderer de på om 60D faktisk får litt ekstra kapasitet for å få den over det "magiske" tallet 200 miles. 75D har bare 237 miles. 75 er 25% mer enn 60, så hadde 75D kjørt 25% lenger enn 200 miles burde det vært 250 miles. https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-x-60d-now-available-in-design-studio.73471/page-4
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Bjoris

Dette virker ikke usannsynlig og var vel noe av samme strategi på S60, den har jo levert meget bra og er målt til mer relativt sett enn 85. Dette er dog ganske urettferdig overfor 75 og 90 kjøperene som betaler solide påslag for mer kapasitet!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bjoris på lørdag 16. juli 2016, klokken 23:11
Dette virker ikke usannsynlig og var vel noe av samme strategi på S60, den har jo levert meget bra og er målt til mer relativt sett enn 85. Dette er dog ganske urettferdig overfor 75 og 90 kjøperene som betaler solide påslag for mer kapasitet!
Det er ikke urettferdig. Det er bare noe kjøperne må ta hensyn til.

For meg virker X60D som et betydelig bedre kjøp enn X75D, da man får de største fordelene ved å ha 75 kWh batteri, med unntak av at maksrekkevidden blir litt lavere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Bjoris

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 16. juli 2016, klokken 23:30
Sitat fra: bjoris på lørdag 16. juli 2016, klokken 23:11
Dette virker ikke usannsynlig og var vel noe av samme strategi på S60, den har jo levert meget bra og er målt til mer relativt sett enn 85. Dette er dog ganske urettferdig overfor 75 og 90 kjøperene som betaler solide påslag for mer kapasitet!
Det er ikke urettferdig. Det er bare noe kjøperne må ta hensyn til.

For meg virker X60D som et betydelig bedre kjøp enn X75D, da man får de største fordelene ved å ha 75 kWh batteri, med unntak av at maksrekkevidden blir litt lavere.

Er helt enig, 60 modellene har blitt gjort veldig attraktive siden de leverers med 75 batteriet og får samme ytelse, ladefart og kan utnyttes fult ut uten å stresse batteriet, du sitter på mange måter igjen med kun litt kortere første strekk de gangene du er på langtur og selvsagt vil det for noen bli slik at det fører til en lading som en ellers ikke hadde hatt behov for...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rico

Litt på siden av diskusjonen, men like aktuelt:

Er det noen som vet hvordan skattemyndighetene stiller seg til at man får seg en  X60D som firmabil, og skatter av bilens kjøpesum (som man skal) og så venter et par måneder og oppgraderer til 75-batteri samt autopilot.

Spør for en venn, og helt hypotetisk selvfølgelig.

mvh
Rico

lunitiks

Sitat fra: Rico på søndag 17. juli 2016, klokken 17:49
Spør for en venn, og helt hypotetisk selvfølgelig.

NÅNEI du godeste Rico! Nå er du jaggu avslørt!!!!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Betaler privat, eller lar firmaet koste på dette?

Blir ikke ulikt å kjøpe dyre felger, bagasjeromsmatte, takstativ eller annet?
Bortsett fra at man må betale mva, men slipper ved kjøp samtidig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rico

#149
Selvfølgelig la firma betale  ::) Reglene er jo at man tar bilens kjøpspris inkludert ekstrautstyr som beregningsgrunnlag for fordelsbeskatning. Men hvis firmaet så ca 2 måneder etterpå får en utgift fra Tesla (på ca 130.000) for oppgradering til 75-batteri og autopilot, hvordan stiller skattemyndighetene seg til dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA