Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

Øyvind.h

Tror ikke politiet bryr seg om 10-20 over i 100-110 sonen.
Når alle kjører i 120+ må man i så fall tømme hele motorveien :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lunitiks

Det var bare BS fra min side  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Cowboystrekk

Hvis det eneste aberet med X60D er at jeg sparer over 70k mot at jeg må kjøre litt roligere samt få et batteri som lever lenger så er det verdt det for meg ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Sitat fra: Tin på fredag 15. juli 2016, klokken 19:42
Vi har en x75 i bestilling. Utfordringen er at vi kjører stort sett alle langturene våre i 100-110 sone. Da kjører man gjerne i 120-130, noe jeg regner med gjør rekkevidden rimelig kort. Jeg stopper gjerne på superladere, men med x60 tror jeg at vi vil måtte kjøre i 100 for nå frem til enkelte av de. Har kjørt model s i forskjellige versjoner de siste to årene, så vårt bruksmønster tilsier at x60 blir for lite, x75 fungerer bra, ved x90 vil vi fremdeles måtte lade på de samme stedene, men turen vil ta litt kortere tid..med andre ord valgte vi ikke å bruke yterligere 80 tusen på det største bateriet. . .
Tror du du gidder å vente på at 75D lader over 80% på SC? Med 85D t/r Italia i fjor gjorde jeg det en gang, og det var fordi vi spiste lang lunsj og serveringen var treig. Største fordelen med 75D er at man kan starte fulladet over natten og kjøre litt lengre første strekket, og i de tilfellene man ferdes utenfor SC nettverket.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Mippen

#124
Når været er fint vær og det er sommer klarer man greit med noen korte stopp ekstra, men i vinter halvåret er forbruket mye høyere.  Det er ikke så kjekt å måtte stoppe da. Har selv måtte lade ekstra når alt har vært stengt om vinteren for å være sikker på å komme fram med 85 kwh batteri.

Med større batteri går det kjappere på enkelte etapper. For eksempel i dag har jeg kjørt 55 mil over fjord og fjell. Med min TMS slet jeg med å komme under 230 wh/km de første 250 kilometerene av turen på grunn av topografien og full bil. Etter SC og resten av turen lå jeg på rundt 190 wh/km i snitt.  Det var vindstille og tørre veier, og farten var lovlig. Hadde jeg hatt en TMX 60 ville marginen til SC i Sandane fra Nordmøre vært for liten. Jeg måtte ha stoppet for å lade på en CHAdeMO eller Type 2 lader på veien. Det innebærer fare for lade-kø siden bare er en elbil kan lade om gangen på vanlige hurtigladere. På veien så jeg 3 elbiler som ventet på å lade på en slik.

TMX hadde ikke rukket mellom SC jeg kjørte i dag (250 km) hvis man hadde holdt fartsgrensen. Den bruker 15 % mer energi på grunn av vekt og størrelse... Siden jeg har 85 kwh kom jeg fram med grei margin, og kunne lade slik at jeg kunne kjøre rett hjem uten å stoppe på neste SC. Med ferger og en lade-pause brukte jeg nøyaktig 11,5 timer på turen. Hadde kunnet bruke litt kortere tid dersom fergene hadde klaffet bedre, men det er en annen historie. Når du kjører så langt har du ikke lyst på flere stopp enn nødvendig. Et ladestopp med innlagt spisepause er nok på denne turen. Pauser får jeg mer enn nok av på alle fergene. Kjørte denne turen en gang om vinteren. Været var dårlig, og det var mye venting. Måtte derfor lade 3 ganger på veien. Det var slitsomt på en så lang tur. Er glad jeg klarer meg stort sett med en lading, selv om vinteren. 
Fremtiden er elektrisk.

Kilroy

Jeg vurderer det slik at x60D er ok for vårt behov om sommeren, men kommer litt til kort på vinteren. Kjører drøyt 15 mil opp i fjellene omtrent hver helg og trenger da fort 25 mil i typical på S-en i dag når det er kaldt. Kanskje mer når det er virkelig kaldt og innbiller meg at det vil bruke mer energi å holde X-en varm, enn det er med S. Tror dette kjøremønstret skal gå bra med X75, men vi får se til vinteren.....
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Tin

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. juli 2016, klokken 21:24
Sitat fra: Tin på fredag 15. juli 2016, klokken 19:42
Vi har en x75 i bestilling. Utfordringen er at vi kjører stort sett alle langturene våre i 100-110 sone. Da kjører man gjerne i 120-130, noe jeg regner med gjør rekkevidden rimelig kort. Jeg stopper gjerne på superladere, men med x60 tror jeg at vi vil måtte kjøre i 100 for nå frem til enkelte av de. Har kjørt model s i forskjellige versjoner de siste to årene, så vårt bruksmønster tilsier at x60 blir for lite, x75 fungerer bra, ved x90 vil vi fremdeles måtte lade på de samme stedene, men turen vil ta litt kortere tid..med andre ord valgte vi ikke å bruke yterligere 80 tusen på det største bateriet. . .
Tror du du gidder å vente på at 75D lader over 80% på SC? Med 85D t/r Italia i fjor gjorde jeg det en gang, og det var fordi vi spiste lang lunsj og serveringen var treig. Største fordelen med 75D er at man kan starte fulladet over natten og kjøre litt lengre første strekket, og i de tilfellene man ferdes utenfor SC nettverket.


--
turfsurf

Nope, kun gjort ett par ganger ved behov. Men, jeg vil gjerne nå frem til SC/Reisemål. Det gjør vi ikke med X60, tror jeg. Har kjørt 100k km til sammen med S. Vi må ha en bil vi kommer 18-20 mil med i de fleste forhold. Det gjør vi med X75. Skeptisk til om vi klarer det med X60, spesielt uten å ta hensyn til hastighet. Har kjørt s60 noen måneder og rekkevidden der var omtrent minimum.Hadde prisen for å oppgradere til 75 vœrt mer eller mindre tilsvarende mellomlegget hadde vi kunne testet. Når det kommer mva i tillegg kan jeg like så godt gå for 75 med en gang. Folk har som nevnt flere ganger tidligere i denne tråden forskjellige behov. Blir spennende å se hvordan bilene leverer... :)

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. juli 2016, klokken 20:28
Tror ikke politiet bryr seg om 10-20 over i 100-110 sonen.
Når alle kjører i 120+ må man i så fall tømme hele motorveien :)

"Alle" er nok litt å ta i. Når jeg ligger i 110km/t i 110-sonene på E6 mellom Sarpsborg og Oslo kjører jeg alltid forbi flere personbiler enn antall personbiler som passerer meg. Tipper snittfarten i 110-sonen er maks 105km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

Ser mange begrunner valget sitt for å kjøpe det ene eller det andre også mot sin egen 85 som de har i dag.

Man sparer ganske mye penger på å gå for en X60D vs X75D eller X90D og man må da vurdere om de ekstra kronene er verdt den ekstra ladingen man trenger de gangene i året.

Etter å ha målt ganske mange biler så har jeg funnet et godt bilde men har dog ikke fått målt et 75 batteri strupet til 60 ennå.

85 første generasjon har mellom 74 og 76kWh som kan brukes. (Første generasjon hadde nok mindre batteri i utgangspunktet en nyere D biler) (De har dog 70-72 mellom 0-100%)
85D biler har 77-79kWh som kan brukes.  (73-75kWh mellom 0-100%)
70D har rundt 68kWh (64kWh fra 0-100%)
X60D estimere jeg til å faktisk ha 56-60kWh som kan brukes, jeg tror den har 56kWh mellom 0-100%.
Begrunnelsen min for dette er at brick protection er samme 4kWh som 75 har og dette er i bunn etter at bilen faktisk har stoppet.
Fra 0% til BMS viser 0kWh igjen og stopper har nok begge 4kWh som "reservetank, siden dette har vært likt på alle biler jeg har målt fra 60-90 batterier)

X60D har nok høyere forbruk skodd med 20" 265 dekk eller 22", men vinterstid da forbruk kan bli største problem tror jeg mange går for 19" vinterhjul også på X og i 60-80 sone betyr vindmotstanden mindre, drag er faktisk bra på Model X. 

Selv har jeg kjørt 250km i værste tenkelige forhold med 70D, skal ikke si at det var god margin men gikk faktis helt OK, jeg passerte flere Chademo ladere på veien som var ledige men benyttet meg ikke av dem.

Det kommer svært mye Chademo ladere utover året og Tesla er ikke ferdig med å bygge ut SC nettet sitt i norge så tidene blir bare bedre og bedre.

Jeg går ut fra at Tesla sperrer av toppen av batteriet slik det ble utført på 40 batteriet (var et strupet 60)
En X60D vil a lade fra 0-80% av et 75 batteri noe som tilsvarer svært god ladefart helt opp til det bilen viser som 100%, jeg tipper en plass mellom 30 og 40min for å fullade når forholdene ligger tilrette for dette.

X60D vil ikke være en snigle i lading slik som S60 men helt på høyde med ladefarten til 75 batteriet opp til 80%.

Har man 75 batteri og skal lade over 80% så tar det like lang tid på siste 11-12kWh (75 har nok ca 71  tilgjengelig og 67kWh fra 0-100%) som ladingen fra 0-80%.

Altså en X60D kan lade to ganger fra 0-100 på samme tid som et 75 fra 0-100%.

Da sitter vi igjen med at et 75 batteri koster 70 000kr mer man har ca 11kWh mer på starten av dagen, har samme ladefart om man holder seg fra 0-80%, mens X60D har 70 000kr ekstra å bruke på Chademo lading.

Jeg må inrømme at X60D er virker som et svært godt for svært mange, mens noen heller går for en X90D.

Etter å ha kjørt en Model 70D 13 000km på 5 måneder er jeg faktisk ikke langt fra tanken om å gå for en X60 isteden for en X90D som jeg i utgangspunktet hadde tenkt å gå for.

Men tror jeg koser meg med S70D en stund til og vente rheller på AP 2.0 før jeg bytter bil.

Men en ting man skal være obs på med X60D og et er å ha ting og tank på henger feste og tro man kan kjøre like langt som en S60, øke drag og ødelegge luftmostanden vil nok gjøre sitt til at man får vesentlig kortere rekevidde en på en Model S som ikke har denne muligheten.

Men kjøre kortere turer på søpla, Ikea osv går nok helt supert.

sigurdi
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

lunitiks

Veldig godt sagt. Interessant perspektiv det det du uttaler om ladetiden 0-100 på 60 vs 75...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

turfsurf

For de som ikke har SC mellom hytta og hjemme, og ikke kommer frem med 60, så vil vel 75 være en god investering (dvs man får benyttet kapasiteten over 80% ofte).

Jeg tror 60 vil være en fin norgesbil, men kan være litt slitsom for de som kjører ofte nedover Europa og liker og holde høy fart på motorvei.

I tillegg så er det jo turer man ikke ville kunne gjennomført. Jeg kjørte fra Garda over Stelvio passet i fjor, og kom frem til St Anton med 50tkm igjen med en S85D i fjor. Det var med mange mils slipstreaming på motorvei. Det er en øvelse jeg ikke ville gjennomført med hverken X60 eller 70. Der var det heller ikke noe reelt alternativ for CHAdeMO eller 22kW AC. Og sånn vil det nok være i visse områder i Europa en god stund fremover.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TorR

Sitat fra: turfsurf på lørdag 16. juli 2016, klokken 08:00
For de som ikke har SC mellom hytta og hjemme, og ikke kommer frem med 60, så vil vel 75 være en god investering (dvs man får benyttet kapasiteten over 80% ofte).

Jeg tror 60 vil være en fin norgesbil, men kan være litt slitsom for de som kjører ofte nedover Europa og liker og holde høy fart på motorvei.

I tillegg så er det jo turer man ikke ville kunne gjennomført. Jeg kjørte fra Garda over Stelvio passet i fjor, og kom frem til St Anton med 50tkm igjen med en S85D i fjor. Det var med mange mils slipstreaming på motorvei. Det er en øvelse jeg ikke ville gjennomført med hverken X60 eller 70. Der var det heller ikke noe reelt alternativ for CHAdeMO eller 22kW AC. Og sånn vil det nok være i visse områder i Europa en god stund fremover.


--
turfsurf

Jeg tenkte motsatt, at 60 blir en knotete norgesbil :) Med fullpakket S85, på vinterstid i dårlig vær, må man "passe på" å lade nok på Lyngdal SC før avreise mot Aksdal SC. Det tar tid i Lyngdal om flere lader samtidig.

Føler meg akkurat passe komfortabel med 85 på den strekningen, så ingen 60 eller 75 her før det dukker opp SC på Algård  :)

Bjoris

Dersom en velger en X60 må en være innstilt på å lade i større grad på CHAdeMO, spes vinterstid. Det er bare ett prisspørsmål, enkelt og greit. Hva er du villig til å gi for å unngå dette. Igjen kommer det selvsagt ann på hvor ofte en ser for seg at dette blir nødvendig med eget bruksmønster.

Vi er pt på tur med Leaf30, etter 830 km fra Stord til Oslo hadde vi vårt første stopp i Drammen som vi ellers ikke ville hatt! Før det så har vi ladet der vi likevel ville stoppet uansett. Noen steder hos venner og der ville vi nok ikke fått nok strøm til en X, Leafen har surret rundt med ca 130 wh i snitt til nå så X vil ha vesentlig større forbruk selvsagt....

Er veldig i tvil ang X, og isåfall 60, kjiipt med denne momsen som kommer i tillegg, hvis ikke hadde jeg gått for 60, men heller mot 75 når det blir 20-30 ekstra for å oppgradere...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

turfsurf

Sitat fra: TorR på lørdag 16. juli 2016, klokken 10:13

Jeg tenkte motsatt, at 60 blir en knotete norgesbil :) Med fullpakket S85, på vinterstid i dårlig vær, må man "passe på" å lade nok på Lyngdal SC før avreise mot Aksdal SC. Det tar tid i Lyngdal om flere lader samtidig.

Føler meg akkurat passe komfortabel med 85 på den strekningen, så ingen 60 eller 75 her før det dukker opp SC på Algård  :)
Generelt er jo fartsgrensene lavere i Norge, sånn sett passer det X bedre. Det er jo fremdeles en del regioner (alt utenom sør og øst Norge :)) med litt langt imellom superladere, så ferdes man mye der vil nok 60/75 være litt begrensende. Men jeg ser fremdeles ikke noen fordel med 75 vs 60, lade 60 til fullt og en kort stopp på CHAdeMO vil fremdeles være raskere enn å fylle 75 helt opp.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

karl100

Hvorfor legger de til mva. på oppgradering av batteri?
"Ved behandlingen av statsbudsjettet for 2014 ble det vedtatt å frita leasing av elbiler og omsetning av elbilbatteri fra merverdiavgift,"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA