Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v8.0

Startet av lunitiks, søndag 11. september 2016, klokken 21:15

« forrige - neste »

Torkils

Jeg vurderte å endre til 60kwt, men etter å ha fått bekreftet at oppgradering til 75 blir dyrere enn å kjøpe 75 i utgangspunktet så går jeg for 75. Dersom oppgraderingskostnaden hadde vært prisforskjellen mellom 60 og 75 så hadde det vært grei skuring å starte med 60.
2014 E UP!
TMX 75 bestilt juli 2016, levert september 2016.

Bonk3rs

I.o.m at SC-nettverket skal dobles( hvis man skal stole på det Tesla sier) sårt kanskje ikke en x60D så dumt. Så fremt man da aksepterer å måtte stoppe å lade litt oftere. Alt avhenger av bruken selvfølgelig.
Det fungerer for noen, men ikke alle. Sån er det bare.
For en familie med flere enn tre barn og kanskje så store at en eller flere av barna ikke får plass i et bakovervendt sete(model s) , Kan en x60D være et godt valg. Hvis valget er å kjøre elektrisk da.
Blir spennende å få høre om erfaringene til de som får levert i oktober/november.
BN kommer helt sikkert til å få kloa i en for å teste den fult ut. Blir en spennende Tesla-høst :D
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Mippen

Sitat fra: Torkils på fredag 15. juli 2016, klokken 10:43
Jeg vurderte å endre til 60kwt, men etter å ha fått bekreftet at oppgradering til 75 blir dyrere enn å kjøpe 75 i utgangspunktet så går jeg for 75. Dersom oppgraderingskostnaden hadde vært prisforskjellen mellom 60 og 75 så hadde det vært grei skuring å starte med 60.

Du gjør rett i det.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Sitat fra: Bonk3rs på fredag 15. juli 2016, klokken 10:51
I.o.m at SC-nettverket skal dobles( hvis man skal stole på det Tesla sier) sårt kanskje ikke en x60D så dumt. Så fremt man da aksepterer å måtte stoppe å lade litt oftere. Alt avhenger av bruken selvfølgelig.
Det fungerer for noen, men ikke alle. Sån er det bare.
For en familie med flere enn tre barn og kanskje så store at en eller flere av barna ikke får plass i et bakovervendt sete(model s) , Kan en x60D være et godt valg. Hvis valget er å kjøre elektrisk da.
Blir spennende å få høre om erfaringene til de som får levert i oktober/november.
BN kommer helt sikkert til å få kloa i en for å teste den fult ut. Blir en spennende Tesla-høst :D

Ikke tvil om at det er en bra og praktisk bil, men det blir slitsomt med en hel familie på langtur hvis man må stoppe mer enn man hadde trengt. Et par stopp ekstra på en dags etappe høres ikke så mye ut, men gjør det noen ganger så blir du fort lei og skulle ønske du hadde mer å gå på.
Fremtiden er elektrisk.

petersv

Med småbarn må vi uansett stoppe ofte, så for meg hadde 60 holdt i massevis med korte stopp på hver SC. I tillegg er det ofte minst like raskt, eller raskere å stoppe oftere og holde seg på de nederste prosentene av batteriet. Det gjør igjen at 60 og 75 i praksis blir like. Bilen vil jo faktisk også ha deg avgårde før du har fulladet i dag.

Det er i praksis kun to modeller jeg ser som aktuelle, 60 og 90. Sistnevnte for spesielt interesserte som kjører mye langt utenfor SC-nettverket.

Øyvind.h

#110
Sitat fra: Mippen på fredag 15. juli 2016, klokken 11:20
Sitat fra: Bonk3rs på fredag 15. juli 2016, klokken 10:51
I.o.m at SC-nettverket skal dobles( hvis man skal stole på det Tesla sier) sårt kanskje ikke en x60D så dumt. Så fremt man da aksepterer å måtte stoppe å lade litt oftere. Alt avhenger av bruken selvfølgelig.
Det fungerer for noen, men ikke alle. Sån er det bare.
For en familie med flere enn tre barn og kanskje så store at en eller flere av barna ikke får plass i et bakovervendt sete(model s) , Kan en x60D være et godt valg. Hvis valget er å kjøre elektrisk da.
Blir spennende å få høre om erfaringene til de som får levert i oktober/november.
BN kommer helt sikkert til å få kloa i en for å teste den fult ut. Blir en spennende Tesla-høst :D

Ikke tvil om at det er en bra og praktisk bil, men det blir slitsomt med en hel familie på langtur hvis man må stoppe mer enn man hadde trengt. Et par stopp ekstra på en dags etappe høres ikke så mye ut, men gjør det noen ganger så blir du fort lei og skulle ønske du hadde mer å gå på.

Kjipt å være tvunget til å stoppe nesten en gang i timen. Spesielt med småbarn. Når de sovner vil man kjøre så langt som mulig.
Da ville en S50 vært upraktisk. På lik linje med X60.

I Falkenberg var det 3 i kø på Superchager. Tok 20 min før jeg fikk plugget i. En x60 måtte nok ladet til 80% for å nå neste. Da snakker man fort 60-80 min pause med halvannen times mellomrom....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

petersv

Ladetiden er nøyaktig den samme på 60 og 75. Jeg kjører ikke på natta når barna sover, men kan se at det er bedre med en 90 da om dette er viktig og hyppig aktivitet.

Bonk3rs

Å hoppe over en SC gjør at det faktisk går treigere på langtur. Jeg stopper på så og si hver SC og lader i 10-15 min. Ankommer gjerne med 5% SOC. Hvis en 60 lader line raskt som en 75, så er jo det veldig bra.
Tror nok også Tesla tar høyde for større forbruk på X m.t.p "typical" . Den er nok neppe på 200wh/km. Tipper 225 ish.
Klart det blir litt lengre stopp med en X uansett.
Har to unger som liker å strekke på beina, så det er ikke noe problem for min del å stoppe ofte. Kjøre på natta gjør jeg aldri. Da sover jeg på hotel.
Men alt bunner i at vi har forskjellige preferanser og vaner.
Vi får no se da, hvor bra denne x60D blir.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Cowboystrekk

X60D lader jo raskere enn X75 siden de øverste 15 kWene er sperra og det er der ladinga går tregest. X60D har jo fullada på 80% og der går ladinga ganske raskt, min erfaring er at det er spesielt når SOC kommer litt over 80% at ting begynner å sakke ned.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

eha

En ting er hva man pleier å gjøre på langtur. Et annet spørsmål er om man er villig til å betale 80/160 lapper ekstra for den fleksibiliteten og "backupen" som 75/90 gir. Som helt uerfaren heller jeg selv mot å ønske en slik valgfrihet, men det kan være det bare er min nybegynnerangst som får meg til å tenke slik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: Bonk3rs på fredag 15. juli 2016, klokken 18:14
Å hoppe over en SC gjør at det faktisk går treigere på langtur.

Det kan hende dette bildet endrer seg i takt med at SC-tettheten øker over de neste årene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Tin

Vi har en x75 i bestilling. Utfordringen er at vi kjører stort sett alle langturene våre i 100-110 sone. Da kjører man gjerne i 120-130, noe jeg regner med gjør rekkevidden rimelig kort. Jeg stopper gjerne på superladere, men med x60 tror jeg at vi vil måtte kjøre i 100 for nå frem til enkelte av de. Har kjørt model s i forskjellige versjoner de siste to årene, så vårt bruksmønster tilsier at x60 blir for lite, x75 fungerer bra, ved x90 vil vi fremdeles måtte lade på de samme stedene, men turen vil ta litt kortere tid..med andre ord valgte vi ikke å bruke yterligere 80 tusen på det største bateriet. . .

lunitiks

#117
Sitat
Utfordringen er at vi kjører stort sett alle langturene våre i 100-110 sone. Da kjører man gjerne i 120-13
3-4.000 i bot det der kompis
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

#118
Sitat fra: eha på fredag 15. juli 2016, klokken 18:59
Sitat fra: Bonk3rs på fredag 15. juli 2016, klokken 18:14
Å hoppe over en SC gjør at det faktisk går treigere på langtur.

Det kan hende dette bildet endrer seg i takt med at SC-tettheten øker over de neste årene.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Men så er det nå en gang slik at folk normalt tar pause på langtur.
Jeg har småbarn, så jeg ønsker fleksibilitet. Det innebærer å kunne kjøre på når det trengs. Eks kjøre rett til Alvdal (fra Oslo) om ungene sover. Da kommer jeg til Alvdal med 10-15%. Perfekt for en lengre pause.
Å måtte stoppe når ungene har sovnet er ikke ønskelig :) Minsten tar fortsatt blund på et par timer midt på dagen.

Å hoppe ut og inn i bilen gjør vi gjerne på langtur, men stort sett er det en lang pause på midten som gjelder. Spise, lek og benstrekk :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tin

Sitat fra: lunitiks på fredag 15. juli 2016, klokken 19:54
Sitat
Utfordringen er at vi kjører stort sett alle langturene våre i 100-110 sone. Da kjører man gjerne i 120-13
3-4.000 i bot det der kompis

Kan så si.. har gjort det i 18 år nå uten en eneste bot, så skal vel mye til for at jeg ikke fortsetter å kjøre 10-20 kmt over fartsgrensen i den sona... :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA