Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gulvmatter

Startet av Bernt, søndag 11. september 2016, klokken 17:27

« forrige - neste »

overlay

Sitat fra: lunitiks på onsdag 13. juli 2016, klokken 09:47
Off topic-o-rama, men:

Har manuell luke selv. Trasige greier. Den skranglelyden som oppstår når man slamrer bakluka igjen er fryktelig kjip.

(MEN: Dette har jeg tenkt til å gjøre noe med! Lyden kommer fra den dårlige innfestingen av nummerskiltet, her bør det være mulig å stappe inn noe lurium. Dirringen er også et problem ved musikkavspilling. Dere som har el.bakluke kan jo teste å kjøre lydanlegget på litt høyt trøkk, og nummerskiltet "dirrer" som en dårlig vits.)

Eneste praktiske "fordelen" med manuell luke som jeg har merket meg, er etter regnvær: Umiddelbar full åpning av bakluka gir noe djevelsk med drypp inn i trunken, oppå parcel shelf og ellers på listverket rundt trunken. Med manuell luke kan jeg åpne trunken 30-40 cm og holde den der til vannet har drenert ned og deretter åpne fullt.

Mulig det bare er jeg som har dette vannproblemet, siden jeg står parkert i en skråning med ræva opp og snuten ned.

Men takk folkens, nå kan jeg tilføye en "fordel" til: Ingen bæbulyd!

Heller aldri fått vann inn i bilen. Men nå er bilen vokset, det samme er dørkarmene. Ruten er coatet, så er minimalt med vann som ligger på bilen. Noe som fører til at det som treffer dørkarmen renner fort ut

Zephid

Sitat fra: lunitiks på onsdag 13. juli 2016, klokken 09:47

(MEN: Dette har jeg tenkt til å gjøre noe med! Lyden kommer fra den dårlige innfestingen av nummerskiltet, her bør det være mulig å stappe inn noe lurium. Dirringen er også et problem ved musikkavspilling. Dere som har el.bakluke kan jo teste å kjøre lydanlegget på litt høyt trøkk, og nummerskiltet "dirrer" som en dårlig vits.)



Løsning; butylbånd

Line

Mer Off topic kanskje, men...
Er det bare jeg som irriterer meg over parkeringssensorene.
Fungerer fint, men med stor bil og trang garasje så trenger jeg å parkere nærmere enn 40 cm eller hva den sier stopp på.. Synes det er litt skummelt å ikke se og bilen hyler stopp når man prøver å parkere..
Går det ann å gjøre de ikke fullt så sensitive eller at de sier stopp på si 20cm isteden?

Tuxedo

Jeg må rygge inn til 5 cm fra bakvegg i garasje.  Bruker ryggekamera til å stoppe i tide, og har lydvarsel på parkeringssensor permanent avslått.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Line

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 14. juli 2016, klokken 14:02
Jeg må rygge inn til 5 cm fra bakvegg i garasje.  Bruker ryggekamera til å stoppe i tide, og har lydvarsel på parkeringssensor permanent avslått.
Ville jo vært fint hvis de faktisk var til hjelp da... ::) men nå sier de jo stopp alt for tidlig.

lunitiks

#20
Fant løsningen på dette i forbindelse med en annen problemstilling:

Pipelyden kommer fra en liten djevel mellom tweeter'ne under høyttalergrillen i bakluketrekket ("Power Liftgate Chime"):



Dedikert AMP-konnektor som burde være kurant å frakoble for å eliminere pipelyden.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Sa**an du e flenk :)

Bør gå an å dempe den mye ved å tette med tape eller en dose smeltelim (plassert slik at det kan fjernes ved behov) også.

Lurer på hva du holdt på med når du oppdaget dette.

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Minner om han som fant ut at det gikk an å melke kua. Hva i alle dager drev HAN med  ;D

Menneh, ser ut som det er metallklips som holder dekselet, bare å trekke rett ut?

Kim Kim

Kan bekrefte det Luni skriver.
Fikk det faktisk forklart det i dag når jeg snakket med Trustno1 på telefon om demping av bakluke.
Han har koblet fra denne tweeteren og det fungerer bra.

Har du noen tips på demonetering av det dekslet Luni?  Tenkte å utvide støydempningsprosjektet mitt til bakluken:)

Edit: Trust snakket også om et plastlokk som burde skrus ut og støydempes, har du sett dette/ bilder?
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

Muffinman

Sitat fra: Kim Kim på onsdag 25. januar 2017, klokken 21:04Tenkte å utvide støydempningsprosjektet mitt til bakluken:)
Jeg ville vært veldig forsiktig med å legge til vekt der bak. På vinteren skal det ikke mange snøfnuggene til før luka kommer i retur, og med bare litt ekstra tyngde er jeg redd det vil bli bra sjanseløst. Spesielt når bilen står i motbakke tåles det ekstremt lite selv uten ekstra snafs.

lunitiks

#26
Whippe av høyttalergrillen uten ytterligere seremoni:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/555337/


Fjerne hele driten: Side 7-8 i denne Evannex-manualen (Remove liftgate trim pieces):
https://evannex.com/products/lighted-emblem#tab-5


Verdens lengste video av knotet (fra 20:25'ish):


Som vi ser, er det adskillig lettere å komme til og løsne konnektoren *ovenfra* (etter å ha klipset av høyttalergrillen) enn å ta det via demontering av hele bakluketrekket

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kim Kim

Supert takk, og som Muffinman skriver Trustno1 advarte også mot for mye vekt her. Han hadde visst fått noen små utfordringer :)

Jeg skal bare se etter, og fjerne de verste vibrasjonskildene  :)
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

lunitiks

Teipe ned ledninger, plugge i nye klips med små fliser av lyddempingsstoff? Annet i tankene? Nå beveger vi oss vel egentlig over i lyddempingstråden... Jaja, denne tråden kan vel snart anses som *solved*  :)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Kim Kim

Jepp, og se etter den platen som kunne skrus ut og fylle rommet bak.
Litt usikker på hva Trustno1 mente da han nevnte det på telefon, men regnet med jeg så det når jeg tok av plasten på bakluken. Den er visst en kilde til viberasjoner
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA