Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Gulvmatter

Startet av Bernt, søndag 11. september 2016, klokken 17:27

« forrige - neste »

Bernt

Synes det er litt irriterende at det må komme en varsling i form av en høy pipelyd når man trykker på knappen for å lukke bakluka. Noen som har forsøkt seg på å stoppe denne lyden?

Muffinman

Lyden kommer jo fra selve bakluka, så det går kanskje å koble fra noe hvis det ikke er integrert i en annen komponent? Kan jo plukke løs innredningen på luka og se hva du finner hvis du er komfortabel med det.

Egentlig irriterer det meg mer at bilen finner det nødvendig å lire av seg intens "bærtbærtbært"``ing om man er så uheldig å sette bilen i gir mens luka er på vei ned. Slutter ikke før den er helt i lås.

Bernt

Takk for tips, men ikke helt komfortabel med å begynne å plukke bakluka fra hverandre uten å vite hvordan jeg skal gjøre det. 

Synes forøvrig det er greit med høyt bærtbært når man forsøker å kjøre og luka ikke har lukket seg. Hadde en episode i fjor sommer. Full feriebil, innom på kjøpesenter, hiver posene baki, litt stress og mas, trykker for å lukke luka og setter meg inn for å kjøre. Får ikke med meg at luka ikke går helt igjen og dermed spretter opp i full åpning. Bare flaks at den ikke tar oppi noe når jeg kjører ut av parkeringshuset. Vel ute blir jeg oppmerksom på varselet i dashbordet som viser at luka ikke er igjen...

Spinner

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 12. juli 2016, klokken 20:16Egentlig irriterer det meg mer at bilen finner det nødvendig å lire av seg intens "bærtbærtbært"``ing om man er så uheldig å sette bilen i gir mens luka er på vei ned.
Ikke at jeg lar meg irritere mye av det, men at den skal plinge så fort man setter den i drive uten belte på er unødvendig... den burde gi oss 3 sekunder, og i hvert fall slutte med en gang beltet er i!

Muffinman

Hvis du kjører noen meter uten belte begynner det også å bærte. Og det slutter ikke om man stopper og setter bilen i park.  Eneste måten å få det til å stoppe uten å gå ut av bilen er å ta på seg selen. Meningsløst på en parkert bil. Nå var vel topic egentlig pipingen fra selve bakluka :)

Jejl

Sitat fra: Bernt på tirsdag 12. juli 2016, klokken 20:30
Takk for tips, men ikke helt komfortabel med å begynne å plukke bakluka fra hverandre uten å vite hvordan jeg skal gjøre det. 

Synes forøvrig det er greit med høyt bærtbært når man forsøker å kjøre og luka ikke har lukket seg. Hadde en episode i fjor sommer. Full feriebil, innom på kjøpesenter, hiver posene baki, litt stress og mas, trykker for å lukke luka og setter meg inn for å kjøre. Får ikke med meg at luka ikke går helt igjen og dermed spretter opp i full åpning. Bare flaks at den ikke tar oppi noe når jeg kjører ut av parkeringshuset. Vel ute blir jeg oppmerksom på varselet i dashbordet som viser at luka ikke er igjen...
Har gjort omtrent det samme. Bakluken lukkes automatisk igjen når bilen kommer over 50km/t fant jeg ut.

Zephid

Det er høyttalere i bakluka men jeg er usikker på om det mer enn bare lyden av baklukepipinga som forsvinner da jeg aldri har koblet dem fra og prøvd bilen etterpå. Om du ikke er komfortabel med å demontere anbefaler jeg at du lar det være. Trekket på bakluka er intenst klønete designet og det er lett å rasere innvendige klips o.l. :)

lunitiks

Den automatiske bakluka styres av en Pektron power liftgate module som naturligvis snakker med 17"eren og over nettverket forøvrig så den ville jeg ikke prøvd å demontere.

Det som imidlertid er interssant, er at Tesla har opgitt et eget delenummer for POWER LIFTGATE CHIME. Som kan bety at det sitter en liten alv inni der og spiller når bakluka lukker. Som igjen kan bety at det er mulig å drepe den lille alven.

Forutsetter naturligvis at man finner frem brekkjernet og går løs på dørtrekket for å komme til
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

overlay

Det som irriterer meg er når man skal flytte bilen litt, og ikke nødvendigvis gidder å lukke døren. Da smeller bilen seg automatisk i park.

Tuxedo

Sitat fra: overlay på tirsdag 12. juli 2016, klokken 22:52
Det som irriterer meg er når man skal flytte bilen litt, og ikke nødvendigvis gidder å lukke døren. Da smeller bilen seg automatisk i park.
Min kjører med dørene åpne.  Men piper noe voldsomt, da  :D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

cairnz

Elbilist

Bjoris

Mener å ha lest at en helst ikke skal operere el.luken manuelt? Kjedlig denne lyden når en står tett ved der folk sover feks
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Skal man betjene luken manuelt for å unngå pipelyden har kunne man jo spart seg å kjøpe elektrisk luke i utgangspunktet. Synes ikke dette var et godt forslag.

lunitiks

#13
Off topic-o-rama, men:

Har manuell luke selv. Trasige greier. Den skranglelyden som oppstår når man slamrer bakluka igjen er fryktelig kjip.

(MEN: Dette har jeg tenkt til å gjøre noe med! Lyden kommer fra den dårlige innfestingen av nummerskiltet, her bør det være mulig å stappe inn noe lurium. Dirringen er også et problem ved musikkavspilling. Dere som har el.bakluke kan jo teste å kjøre lydanlegget på litt høyt trøkk, og nummerskiltet "dirrer" som en dårlig vits.)

Eneste praktiske "fordelen" med manuell luke som jeg har merket meg, er etter regnvær: Umiddelbar full åpning av bakluka gir noe djevelsk med drypp inn i trunken, oppå parcel shelf og ellers på listverket rundt trunken. Med manuell luke kan jeg åpne trunken 30-40 cm og holde den der til vannet har drenert ned og deretter åpne fullt.

Mulig det bare er jeg som har dette vannproblemet, siden jeg står parkert i en skråning med ræva opp og snuten ned.

Men takk folkens, nå kan jeg tilføye en "fordel" til: Ingen bæbulyd!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Muffinman

Etter tre år og betydelig kjørelengde har jeg enda til gode å se en dråpe vann renne inn i bilen ved elektrisk åpning av bakluka. Men så parkerer jeg relativt flatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA