Øker autopilot sikkerheten? Statistikk og mikk

Startet av Leaf_2014, mandag 11. juli 2016, klokken 22:15

« forrige - neste »

Leaf_2014

Jeg ser en del uttalelser om at autopilot øker sikkerheten. En dødsulykke på 130 millioner miles "beviser" dette ifølge EM, ettersom snittet er 60 millioner globalt. Er det bare meg som reagerer på denne statistikken som brukes mange steder som sannhetsvitne på autopilotens overlegenhet?

Er ikke Model S i utgangspunktet betydelig sikrere enn den gjennomsnittlige nybilen der ute med sine over to tonn? Og nyere biler er betydelig sikrere enn gamle, selv om vi går bare 4-5 år tilbake i tid?

La oss heller sammenligne med en annen, svært sikker bil, f.eks XC90 eller Mercedes S-klasse? XC90 hadde så vidt jeg kan finne null (som i 0) dødsfall i perioden 2008-2012 i USA med 30-40000 solgte biler per år i perioden 2003-2007. Jeg har ikke tall på millioner miles per dødsulykke, men vi må jo ligge dekader over Model S på autopilot.

Jeg har kjørt Model S, men ikke med autopiloten aktivert, men med tanke på at den sannsynligvis brukes mest på de beste veiene, under gode forhold, kobler ut under vanskelige situasjoner etc, så undrer jeg meg over denne bruken av statistikk!
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021

Hyperstress

Har tenkt samme tanker. Er overbevist om at det er sikrere å bruke autopilot for meg - og alle andre som er godt kjent med den. Men om fruen (som har teknoallergi) hadde prøvd den, og stolt på den, så hadde hun endt i grøfta ganske raskt. Jeg må omtrent daglig «redde» autopiloten fra å finne på noe tull.
Men jeg ville ikke vært uten den :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Muffinman

Nå hevder ikke slusken at dette beviser noe som helst, men statistikken presenteres i opplysnings form i innlegget du tenker på - uten at det dras konklusjoner av den. På den andre siden unnlater man å påpeke svakheter ved slik bruk av tall, slik at det muligens åpnes for at folk på egen hånd kan trekke konklusjoner på svakt grunnlag.

Begrepet "autopilot" er uheldig. Collision avoidance assist, automatisk nødbremsing, kollisjonsvarsling - alle disse og lignende systemer øker nok sikkerheten. Skrur man på TACC i tillegg opprettholder bilen avstanden til forankjørende ved fartsreduksjoner tidligere enn ved bare automatisk nødbremsing. Det må da vel også øke sikkerheten. Skur man på den automatiske filholderen kalles det plutselig "autopilot", selv om alle de andre systemene er aktive uten filholder.

Jeg er ikke sikker på i hvilken grad filholderen øker sikkerheten ut over de andre systemene. En betingelse er ihvertfall at den brukes som angitt, det vil si på flerfelts vei med fysisk skille til motgående trafikk, med tydelig veimerking og årvåken sjåfør og hender på rattet. Da kan det kanskje hjelpe på å avlaste sjåføren slik at han reagerer raskere på uregelmessigheter, uten at jeg opplever det slik selv. Misbrukes det går det naturligvis andre veien. Samme om noen tror at dette er selvkjørende biler, og bruker det deretter.

Toonster

For å ta det første først, statistikk er statistikk - kan vri og vendes i alle kanter.

Jeg er overbevist om at Autopilot/Autostear avverger mange situasjoner, på samme måte som Adaptiv CruiseControl.

Er man idiot og bruker den uansvarlig (les: leser bok, ser film, sover osv), så er da bare spørsmål om tid før man ryker ut for en ulykke. Men bruker man den som det er ment og er årvåken ved bruk er jeg 100% sikker på at Autopilot vil avverge ulykker.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

lunitiks

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 11. juli 2016, klokken 22:15
Er ikke Model S i utgangspunktet betydelig sikrere enn den gjennomsnittlige nybilen der ute med sine over to tonn? Og nyere biler er betydelig sikrere enn gamle, selv om vi går bare 4-5 år tilbake i tid?

La oss heller sammenligne med en annen, svært sikker bil, f.eks XC90 eller Mercedes S-klasse? XC90 hadde så vidt jeg kan finne null (som i 0) dødsfall i perioden 2008-2012 i USA med 30-40000 solgte biler per år i perioden 2003-2007. Jeg har ikke tall på millioner miles per dødsulykke, men vi må jo ligge dekader over Model S på autopilot.

Good point. Han trekker dessuten både sammenligninger til US-stats og global-stats. Hvis S er sikrest på veien allerede i utgangspunktet, så er ikke 1død/200.000.000km egnet til å overbevise om at AUTOPILOTEN er så utrolig safe, med tanke på at bilparken som inngår i sammenligningsgrunnlaget består av en salig suppe forskjellige kjøretøy. Men hvor S ligger helt i toppen på sikkerhet, altså.

Få se noen sammenligninger av ulykkesrisiko i model S med AP på- vs. avslått, så snakker vi.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Hodetelefoner

Ja den øker sikkerheten mange hakk. Bedre turkompis finnes ikke.

SurSnasen

Sitat fra: Skjervesbu på mandag 11. juli 2016, klokken 22:15
Jeg ser en del uttalelser om at autopilot øker sikkerheten. En dødsulykke på 130 millioner miles "beviser" dette ifølge EM, ettersom snittet er 60 millioner globalt. Er det bare meg som reagerer på denne statistikken som brukes mange steder som sannhetsvitne på autopilotens overlegenhet?

Han bruker jo en enormt simpel og så til de grader misvisende statistikk i sin argumentasjon.
- Autopilot, eller "autopilot", brukes hovedsaklig der hvor veiene er egnet for det. Motorvei for det meste. Vei med midtdelere. Jevn, fin vei med tydelig veimerking og enkelt terreng. Med andre ord der hvor dødsulykkene per kjørte kilometer har lav hyppighet.
- Han tar ikke med i betraktningen alle de som selv velger å avslutte sine liv i trafikken
- Fotgjengere som meies ned er også en del av statistikken

"Autopilot" er livsfarlig i bruk der hvor den ikke er egnet å brukes. Hvordan ville dødsstatistikken sett ut dersom folk kjørte med den aktivert i bygater, lyskryss etc? Neppe særlig bra.

Når Musk klarer å vise til reell statistikk, likt mot likt, skal jeg tro på ham.

KrW

Fra Electrek i april 2016, Elon Musk: "The probability of having an accident is 50% lower if you have Autopilot on. Even with our first version. So we can see basically what's the average number of kilometers to an accident – accident defined by airbag deployment.  Even with this early version, it's almost twice as good as a person."

http://electrek.co/2016/04/24/tesla-autopilot-probability-accident/

Dette blir vel riktigere enn å telle dødsfall ihvertfall, da det tar utgangspunkt i ulykker, som i de som fikk airbag utløst.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

petersv

Nå har vel TM nok biler både med og uten AP i sin flåte til at de kan lage relevant statistikk selv... Er vel ca 50/50 med biler med og uten AP som er solgt hittil?

Leaf_2014

Sitat fra: petersv på tirsdag 12. juli 2016, klokken 10:01
Nå har vel TM nok biler både med og uten AP i sin flåte til at de kan lage relevant statistikk selv... Er vel ca 50/50 med biler med og uten AP som er solgt hittil?

Så lenge AP brukes hovedsakelig under gunstige forhold og på godt oppmerkede veier og sjåføren tar alle tilfeller av tykt snødrev, kraftig regn etc er jeg ikke enig der heller, dessverre ...

En annen utfordring er jo kritiske situasjoner hvor AP kobler ut og sjåføren må ta over, hvor havner disse i statistikken?
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021

Tuxedo

Det enkleste er jo bare å se om biler med AP-hardware har lavere ulykkesfrekvens enn biler uten.  Da må man jo kunne si at AP-hardware totalt sett har bedret sikkerheten.  Verre blir det når dette skal brytes ned på hver enkelt komponent, som f.eks. å finne ut om automatisk filholder bidrar til økt sikkerhet.

Øyvind.h

At autopiloten brukes steder Tesla har sagt den ikke skal brukes er åpenbart. Synes veldig mange videoer og beskrivelser av bruk er fra veier som ikke er kvalifisert for bruk.

Er derfor ikke umiddelbart enig i at autopiloten stort sett brukes på firefelt med god merking og fysisk midtdeler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

petersv

Sitat fra: Skjervesbu på tirsdag 12. juli 2016, klokken 11:10
Sitat fra: petersv på tirsdag 12. juli 2016, klokken 10:01

Så lenge AP brukes hovedsakelig under gunstige forhold og på godt oppmerkede veier og sjåføren tar alle tilfeller av tykt snødrev, kraftig regn etc er jeg ikke enig der heller, dessverre ...

En annen utfordring er jo kritiske situasjoner hvor AP kobler ut og sjåføren må ta over, hvor havner disse i statistikken?

Hvorfor vil du ikke sammenligne de samme veistrekningene som der AP er brukt mot de uten?

Toonster

Dette er jo bare en flåsete diskusjon, hvor man aldri kommer til en enighet.

Først må man bli enige om premissene for å kunne sammenligne noe. Synes overnevnte kommentar om å få statistikk fra Model S u/AP vs Model S m/AP på samme strekninger er en god start. Deretter må man fjerne opplagte "feil", som f.eks sjåfør av et annet merke sovner og sjener over i motsatt vegbane, så er jo Tesla involvert - men ikke skyld i ulykken (med eller uten AP).

Tror de fleste som har prøvd AP og brukt det slik det er ment, er skjønt enig i at dette er en funksjon som bedrer trafikksikkerheten. Når man selv ikke har prøvd funksjonen, så faller det på sin egen urimelighet å antyde at den virker mot sin hensikt.
2022 - Model Y Performance
2021 - Model 3 LR
2016 - Model S 75 D- Facelift (Solgt)

lunitiks

Godt sagt @Toonster. Denne saken må i første instans behandles av
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA