Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Crown, lørdag 10. september 2016, klokken 16:53

« forrige - neste »

Crown

Brukte Leafen til hytten for første gang pga lite bagasje, og kjørte Askøy-Jondal i helgen. Startet på 100% og da vi parkerte på fergekaien etter 106,5km var det fortsatt 50% igjen på batteriet. Det synes jeg var meget pene tall, det er jo noen bra stigninger på veien og jeg var slett ingen sinke, kjørte bl.a. forbi et par biler oppover som ikke klarte å holde fartsgrensen. Må sies at været sikkert var helt ideelt, 14-15 grader og tørre veier. Bilen "slukte" 7% på vei opp til Kvamskogen, men fikk igjen 4% av dem nedover igjen.

Vel over med fergen så var det tid for å prøve Grønn Kontakt sin 14 dager nye hurtiglader i Jondal, første hurtiglading også for vår del. Det gikk som en drøm, og på de 14 minuttene det tok oss å handle på butikken hadde bilen ladet fra 50-90% og dermed hadde vi nok strøm til resten av helgen.

På vei hjem startet vi på 79% på fergekaien, men det høljeregnet store deler av turen og vi hadde ikke mer enn 16% igjen da vi kom hjem. Uansett blir det nok flere elbilturer til hytten når bagasjemengden tillater det!
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Einar_S

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye bagasje. Jeg har hatt etpar turer til hytta med bilen full av verktøy, festemateriell og annet hvor jeg bar meg skakk for å stappe det inn. Jeg tenkte strømforbruket ville bli som et lite smelteverk, men neida. Jeg ankom hytta med omtrent samme forbruk.

Eneste forklaring jeg kan finne er at jeg kjørte pent. Ville ikke ha flere hundre kilo skræp i ryggen!
Og at den ikke bare bruker mer i motbakken men også regererer mer i utforbakke.

Så for å komme langt: fyll bilen med haikere (eller stein?) på toppene og jag dem ut i dalbunnen!  ;D
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Crown

Hehe, nei ikke vekt jeg tenkte på, men volum. Andre bilen er en Subaru Outback med verdens største takboks (Thule 900), turen før denne var vi to voksne og to skolebarn, stort telt, liggeunderlag og soveposer til alle, 4 fiskestenger med all verdens fisketilbehør, 50 liter vann i dunker, mat og klær/fjellsko for alle forhold i en uke, en ny mikrobølgeovn til hytten, stor kjølebag, kokeapparat osv osv, så da strakk ikke akkurat Leafen til, selv om jeg er positivt overrasket over plassen :)

Og godt over 200km faktisk rekkevidde er altså full oppnåelig uten å kjøre unormalt pent på vestlandsveier så lenge været er riktig.

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

TorC

Kjører man pent og rolig godt under 80 kmt så er ikke ting på taket eller henger den helt ekstreme strømspiseren. Noe selvsagt, men ikke ekstremt. Har du mulighet for hurtiglader begge veier, eller lading på hytten, så er det neppe noe problem med takboks... Eller ting og tank på sykkelstativ bakpå.
Det er uttrolig hva man kan bruke en LEAF til... Jeg bruker LEAFen nå som "byggebil" og kjører stadig med masse gipsplater og plank på taket. Og hengere fulle a skrot til dynga. Fin-fin byggebil!
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Crown

Tilhenger på Leaf, får man det godkjent? Jo, klart at alt går. Ser jo i Afrika når de er 25 mann, ti geiter og to stråhytter i en gammel Peugeot 505, men særlig lettvint eller anbefalt er det ikke. Må jeg kjøpe diverse ekstra ikke-godkjent utstyr fra 3. part for å få det til så må jeg kjøre ganske mye for å spare det inn igjen også, all den tid vi allerede har en annen bil med alt på plass :)

Ellers er det å kjøre godt under fartsgrensen med mindre det er kø, et ikke-tema for meg, kommer aldri til å skje at jeg frivillig er en sinke for andre i trafikken. Så det blir nok å vente et par år til til en bil med plass og muligheter ala Tesla Model X kommer ned på et levelig prisnivå og har normale dører, så blir den store bilen en elbil også :) Hytten ligger 15 minutter gange fra nærmeste parkeringsplass, så lademuligheter der har jeg ikke.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

TorC

Det var helst for å understreke at ekstra last ikke nødvendigvis betyr et ekstremt forhøyet forbruk...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA