Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: En gul og en blå Think u/batt byttes i deler

Startet av werner, lørdag 10. september 2016, klokken 16:29

« forrige - neste »

werner

Kjørte på motorveien i dag, strekningen er 129 km. Vanligvis lader jeg litt halvveis og freser avgårde i 110 km/t. I dag kjørte jeg hele strekningen uten lading. Holdt 90-95 km/t. Vel hjemme var batteriprosenten 18 % og estimert gjenværende rekkevidde 24 km. 150 km i brukbar fart på motorvei er ikke det brukbart. Jeg har 2013 Leaf USA importert. Det var oppholdsvær og 17 grader på turen. Identisk høyde over havet ved start og stopp.
Ved å kjøre litt saktere sparte jeg tid på hurtiglading og kom raskere hjem!

nr1rayner

Sitat fra: werner på mandag 11. juli 2016, klokken 20:34
Ved å kjøre litt saktere sparte jeg tid på hurtiglading og kom raskere hjem!
Ikke så merkelig det, men ute på veien ser det ut som de aller aller fleste skal fortest mulig hjem til kjøttkak i brun saus..

Høres ut som meget brukbart det ja  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Hei.
Har "analysert" dette her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25165.msg427456.html#msg427456
Like over 90 er optimal hastighet i balanse mellom lading og kjøretid på en 24 kWt Leaf, om du må lade for å nå frem.
I 110 med hurtiglading kommer du like raskt/sakte frem som om du kjører i 80, med doble distanser mellom hurtigladingene.


Leaf 2012/Aug 160.000 km

kjbu

Jeg legger meg alltid i 94 km/t med cruice control på motorvei.
Svært behagelig, ingen lastebiler å kjøre forbi, ingen lastebiler som kjører forbi, og ingen andre biler du må kjøre forbi. Bare slappe av og styre.

Hovedbonusen er milevis ekstra rekkevidde.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Erl_end

Hadde noen målinger til og fra jobb i uken som var. Liker og bruke % mot km så er det enkelt og holde oversikt. 1% batteri = x antall km i gitt fart.
Brukte CC til og fra jobb på samme strekning, slik at snittet ble flat vei. 13-19 grader og tørre veier. Kjørte en strekning som tilsvarte 6% batteri. (har 30kw batteriet)

100 km/t = 2,13 km (2,43/1,83)
105 km/t = 1,84 km (2,08/1,60)
110 km/t = 1,71 km (1,92/1,50)
115 km/t = 1,54 km (1,72/1,37)

Skal til K.sand nå til helgen fra Moss så satser på kun ett ladestopp på veien og ligge i ca 95-100 cc på motorveien og ellers bare følge trafikken som normalt. ca 255km total lengde fra dør til dør.

Nissan Leaf 2016 Acenta 30kW + 6,6kW lader
Reservasjon Model 3 RN1075XXXXX

bjorn_2390

Sitat fra: kjbu på tirsdag 12. juli 2016, klokken 08:58
Jeg legger meg alltid i 94 km/t med cruice control på motorvei.
Svært behagelig, ingen lastebiler å kjøre forbi, ingen lastebiler som kjører forbi, og ingen andre biler du må kjøre forbi. Bare slappe av og styre.

Hovedbonusen er milevis ekstra rekkevidde.

Og når du sier 94, mener du 94 på displayet, eller 94 i reell km/t ?
Blå Euro-Leaf (2012)

Rekkeviddeangst

Dere som nevner diverse hastigheter i rekkeviddeddbatter: snakker dere hasighet iflg speedometer eller med ekstern GPS? speedometeret viser jo langt over reell hastighet på løvblåser'n. Og innebygget GPS har for meg uforståelig manglel på nettopp hastighetsvisning...

nr1rayner

For min del er det litt sånn frem og tilbake..
Er det noe som er viktig at det spesifiseres blir det gjort.
Vil tro de fleste regner etter oppgitt i bilen med mindre det er spesifisert noe annet.
Så spørs det jo også hvilke hjul man har. Avviket er ikke så stort med Tekna-hjulene, 85-86 tilsvarer 80 mens 205/55-16 blir 88-89 tilsvarende 80, vel og merke på min bil..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Zero-talent

Sitat fra: kjbu på tirsdag 12. juli 2016, klokken 08:58
Jeg legger meg alltid i 94 km/t med cruice control på motorvei.
Svært behagelig, ingen lastebiler å kjøre forbi, ingen lastebiler som kjører forbi, og ingen andre biler du må kjøre forbi. Bare slappe av og styre.

Hovedbonusen er milevis ekstra rekkevidde.

Ender stort sett med det samme når jeg kjører til og fra jobb. Selv om det ikke er kø på E18 i Vestfold er det såpass mye trafikk at jeg sparer minimalt med tid når jeg prøver å holde høyere fart. Blir mye rykk og napp-kjøring for å spare tre-fire minutter på de åtte milene jeg har til jobb. Ble overrasket over hvor lite tid jeg "taper" på å ligge mellom 90 og 100 (på speedometeret) når jeg kjører på motorveien. Og definitivt mer behagelig å bare ligge etter en trailer og holde i rattet  :)
Porsgrunn.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
Pendler Porsgrunn - Horten

snoemann

Sitat fra: Erl_end på tirsdag 12. juli 2016, klokken 09:46
Hadde noen målinger til og fra jobb i uken som var. Liker og bruke % mot km så er det enkelt og holde oversikt. 1% batteri = x antall km i gitt fart.
Brukte CC til og fra jobb på samme strekning, slik at snittet ble flat vei. 13-19 grader og tørre veier. Kjørte en strekning som tilsvarte 6% batteri. (har 30kw batteriet)

100 km/t = 2,13 km (2,43/1,83)
105 km/t = 1,84 km (2,08/1,60)
110 km/t = 1,71 km (1,92/1,50)
115 km/t = 1,54 km (1,72/1,37)

Skal til K.sand nå til helgen fra Moss så satser på kun ett ladestopp på veien og ligge i ca 95-100 cc på motorveien og ellers bare følge trafikken som normalt. ca 255km total lengde fra dør til dør.

Akkurat denne målingen hadde det vært fantastisk å hatt på vinteren også med rundt -10 grader.
Gjerne med en måling på 80km/t også ... kjenner noen til noen slike tall?
Nissan Leaf 30kwh Tekna 2017. I eie 2017 ->
Citroen C-Zero 2011. I eie 2013 -> 2017

Goggen123

Jeg har kjørt mye motorvei i vinter med temperaturer på -4 til - 8 med cc på 115 kmt. Jeg har ofte kikket på prosent og km for å få en følelse med dette,  og jeg kommer gjennomsnittlig 1 km pr % på flat vei j denne hastigheten (har 30 kwt batteri)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA