Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting jeg lurer på.

Startet av Funkmasterflexnes, lørdag 10. september 2016, klokken 08:42

« forrige - neste »

Funkmasterflexnes

For de som lurer på hvordan det går med fullpakket bil, ikke veldig energibevist kjøring:

Bil med to voksne, ett barn, fullpakket takboks, sykler, to hunder i dobbeltbur(dekker hele bagasjerommet) samt last i bilen:

Snitt på 0,75l/10km, kjørte i charge-mode med eco og hyppig adaptiv cruise. Går på en tank. Ankom med fullt batteri. Helt sikkert mulig å gjøre det bedre, men det er min erfaring. For de som lurte :)

aaa3

Se det. Omtrent som ventet. Men hvorfor kjørte du i charge-mode?

Funkmasterflexnes

Fordi det står i håndboka. Tenkte jeg skulle prøve vanlig modus tilbake, se om det utgjør noen forskjell...

aaa3

Hvis det er lademulighet ved ankomst er det meningsløst å komme dit med fullt batteri. Da har du brukt unødig mye bensin på å lade batteriet.
Er det ikke lademulighet spiller det mindre rolle.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

aaa3

Mange bekker små. Og det et ikke nødvendigvis kun økonomien som er motivasjonen for å kjøre så mye elektrisk som mulig.

Fiffik78

Min erfaring på samme strekning er 0.64, men da må du først og fremst droppe ECO og dernest absolutt ikke bruke charge til noe som helst. ECO gjør bilen til et daft drog som etter min erfaring trenger unødvendig mye pådrag for å røre seg. Charge er så energiinneffektivt som man kan få det.

0.72 er maks jeg har brukt på strekningen, da med takboks (har som oftest det på langtur). Kjører man Østerdalen er det greit å hive på litt gratis strøm på Alvdal bak Tesla superchargerne.
Outlander PHEV 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA