Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har noen kjørt så "økonomisk"

Startet av KrW, fredag 09. september 2016, klokken 18:40

« forrige - neste »

JumboTour

Top Global Franchises - Rankings (2016)
Rank   Franchise Name   
1   McDonald's
2   SUBWAY®   
3   KFC
4   Burger King

På samme måte som Steve Jobs stjal ideer fra andre industrier har også Elon Musk evnen til å se hvordan andre industrier har lykkes i å bli store. Selskapene på listen over er ikke blitt verdens største fordi de selger mat. De er verdens største fordi de selger et forretningskonsept som selger mat.

McDonald's henvender seg til ivrige mennesker som har vilje og evne til å skape en lokal virksomhet.
Teslas (fabrikk-) kundegruppe vil være ivrige politikere som har evne og vilje til å legge forholdene til rette for industriell vekst der det er et stort behov for det. På samme måte som statene i Amerika konkurrerte om Gigafactory 1, ser vi nå at det er mer enn nok av land i Asia og Europa som ønsker hjelp til industriell vekst av Tesla. Det er definitivt ikke Tesla som har et problem, det er den etablerte bilindustrien som har et gigantproblem med dette. Og igjen blir det svært spennende å se hvordan de reagerer når/om de våkner.

Som Gandhi (visst nok aldri) sa:
First they ignore you.
Then they laugh at you.
Then they attack you.
Then you win.

For mangfoldets del får vi håpe at konkurrentene våkner før det er for sent.

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

knut.aulie



Sitat fra: JumboTour på torsdag 21. juli 2016, klokken 10:22
Som Gandhi (visst nok aldri) sa:
First they ignore you.
Then they laugh at you.
Then they attack you.
Then you win
Veldig passende quote [emoji1] [emoji106]

goggo

Veldig spennende å se at Tesla planlegger å vise fram både lastebilen og minibussen neste år, samt alt det andre.
MEN; Jeg synes det er synd at de velger å se bort fra det enorme markedet som er for biler som er mindre og billigere enn Modell 3.
En enkel liten bil med ca 25 KWh batteri og fire eller fem seter, og også kan fungere som liten varebil f.eks ved å røske ut baksetene.  Uten alle de fordyrende autopilot greiene og annet.

Men kanskje de kan selge en super-effektiv bilfabrikk eller drivlinje  til noen som vil lage en "Yaris Verso eller en Trilling med Tesla innmat" og selge den for USD 15 000 i USA og  NOK 150 000 her hos oss.
DA kunne vi snakke om elbil til massene og til lokal varetransport da, også etter at subsidiene forsvinner.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: goggo på torsdag 21. juli 2016, klokken 12:09
Veldig spennende å se at Tesla planlegger å vise fram både lastebilen og minibussen neste år, samt alt det andre.
MEN; Jeg synes det er synd at de velger å se bort fra det enorme markedet som er for biler som er mindre og billigere enn Modell 3.
En enkel liten bil med ca 25 KWh batteri og fire eller fem seter, og også kan fungere som liten varebil f.eks ved å røske ut baksetene.  Uten alle de fordyrende autopilot greiene og annet.

Småbiler med små batterier er det nok andre produsenter av...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 21. juli 2016, klokken 12:20
Småbiler med små batterier er det nok andre produsenter av...

Der er jeg nok ikke enig. Tenk om Tesla kunne røske opp litt i dette segmentet på samme måte som de har gjort i andre segmenter...

Det har jo ikke kommet noen nye modeller i Trilling/E-UP segmentet på flere år, og vi ser at disse bilene holder seg kunstig høyt i bruktpris på grunn av manglende konkurranse her.

Men nå ligger jo denne tråden under Model S området på forumet, så det er vel kanskje ikke her jeg finner de som er i dette markedet  ;)

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Bjoris

Tror Tesla ser sin begrensning med biler som er enda billigere enn 3, det blir da snakk om enorme volumer som andre kan løse mye lettere enn dem selv...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

aness

Sitat fra: goggo på torsdag 21. juli 2016, klokken 12:53
Det har jo ikke kommet noen nye modeller i Trilling/E-UP segmentet på flere år, og vi ser at disse bilene holder seg kunstig høyt i bruktpris på grunn av manglende konkurranse her.

Sist jeg sjekket så var listepris på en ny trilling under 150k.
Det kan ikke være mye marginer på en slik og med dagens dollarkurs tviler jeg faktisk på at en Tesla med så lite batteri hadde vært konkurransedyktig.

Regner forøvrig med at trillingene ihvertfall lever i 5 år så kostnad pr år blir under 30k, hvis jeg regner restverdi til null.

For å være helt ærlig så forstår jeg ikke hvorfor "halve Oslo" ikke kjører rundt i disse..

Kanutten

Sitat fra: aness på torsdag 21. juli 2016, klokken 16:00
...Sist jeg sjekket så var listepris på en ny trilling under 150k...

...For å være helt ærlig så forstår jeg ikke hvorfor "halve Oslo" ikke kjører rundt i disse..

Fordi de er billige? Eller er det noe annet jeg ikke skjønner?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Tuxedo

Sitat fra: Kanutten på torsdag 21. juli 2016, klokken 22:25
Sitat fra: aness på torsdag 21. juli 2016, klokken 16:00
...Sist jeg sjekket så var listepris på en ny trilling under 150k...

...For å være helt ærlig så forstår jeg ikke hvorfor "halve Oslo" ikke kjører rundt i disse..

Fordi de er billige? Eller er det noe annet jeg ikke skjønner?
Gratis i bomringen, gratis parkering (på kommunale plasser), fri bruk av kollektivfelt (stort sett)... alt dette er vesentlige fordeler hvis man kjører mye i og rundt Oslo-gryta, mer tungtveiende fordeler enn de fleste andre steder.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Kanutten

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 21. juli 2016, klokken 22:39
Sitat fra: Kanutten på torsdag 21. juli 2016, klokken 22:25
Sitat fra: aness på torsdag 21. juli 2016, klokken 16:00
...Sist jeg sjekket så var listepris på en ny trilling under 150k...

...For å være helt ærlig så forstår jeg ikke hvorfor "halve Oslo" ikke kjører rundt i disse..

Fordi de er billige? Eller er det noe annet jeg ikke skjønner?
Gratis i bomringen, gratis parkering (på kommunale plasser), fri bruk av kollektivfelt (stort sett)... alt dette er vesentlige fordeler hvis man kjører mye i og rundt Oslo-gryta, mer tungtveiende fordeler enn de fleste andre steder.

Det gjelder jo alle elbiler, så jeg forstår absolutt ikke hvordan man skal forvente at halve Oslo skal kjøre rundt i den simpleste varianten av alle (ok, Buddy og Think er kanskje enda simplere, men dog). Bil handler (for mange) om mye mer enn pris.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Tuxedo

Sitat fra: Kanutten på torsdag 21. juli 2016, klokken 22:45
Det gjelder jo alle elbiler, så jeg forstår absolutt ikke hvordan man skal forvente at halve Oslo skal kjøre rundt i den simpleste varianten av alle (ok, Buddy og Think er kanskje enda simplere, men dog). Bil handler (for mange) om mye mer enn pris.
Joa.  Men for "halve Oslo" er det nok ikke noe alternativ å svi av 700 000+ på en Model S.  Et utlegg på 150 000 derimot, kan raskt bli oppveid av alle fordelene.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Kanutten

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 21. juli 2016, klokken 22:59
Joa.  Men for "halve Oslo" er det nok ikke noe alternativ å svi av 700 000+ på en Model S.  Et utlegg på 150 000 derimot, kan raskt bli oppveid av alle fordelene.

Helt enig. Det jeg mener er vel at et sted midt i mellom finnes det flere brukbare alternativer  :)
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Brede

Men hvorfor i all verden skulle Tesla gå inn og konkurere i et segment der det allerede er gode elektriske alternativer?

Det er jo fossilbilene Tesla vil til livs, andre elektriske kjøretøy er jo "good guys".

knut.aulie

Enig i at Tesla ikke trenger konkurere i småbilsegmentet.
Blir jo spennende å se hva den lille Suv'en blir og kanskje kunne en el pickup bli en ny hit i Norge. Men ser ikke for meg at de prioriterer dette nå når de skal prioritere fabrikker og integrering av solceller og husbatterier mm.
TTT desverre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA