Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har noen kjørt så "økonomisk"

Startet av KrW, fredag 09. september 2016, klokken 18:40

« forrige - neste »

Mazzbot

Det er bare tekst regner jeg med ? Blir vel ikke noe live streaming...

Flere enn meg som har sjekket twitter flere ganger daglig og ventet ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Trallalala



Trallalala


BMW850

Sitat fra: Mazzbot på torsdag 21. juli 2016, klokken 02:08
Det er bare tekst regner jeg med ? Blir vel ikke noe live streaming...

Flere enn meg som har sjekket twitter flere ganger daglig og ventet ?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Mazzbot

Tesla model 3 reservert 31/3 .

Amoss

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Egentlig stort sett som forventet. Litt overraskende at de jobber med en buss, men det som overrasket meg mest var at det ble nevnt noe om semi-trucks:
SitatWe believe the Tesla Semi will deliver a substantial reduction in the cost of cargo transport, while increasing safety and making it really fun to operate.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

lunitiks

Denne uttalelsen var e.m.m. den mest sci-fi-grandiose:

Sitat
With the advent of autonomy, it will probably make sense to shrink the size of buses and transition the role of bus driver to that of fleet manager. Traffic congestion would improve due to increased passenger areal density by eliminating the center aisle and putting seats where there are currently entryways, and matching acceleration and braking to other vehicles, thus avoiding the inertial impedance to smooth traffic flow of traditional heavy buses. It would also take people all the way to their destination. Fixed summon buttons at existing bus stops would serve those who don't have a phone. Design accommodates wheelchairs, strollers and bikes.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

JumboTour

Jeg tror det kanskje viktigste avsnittet i masterplanen er dette:

SitatWhat really matters to accelerate a sustainable future is being able to scale up production volume as quickly as possible. That is why Tesla engineering has transitioned to focus heavily on designing the machine that makes the machine -- turning the factory itself into a product. A first principles physics analysis of automotive production suggests that somewhere between a 5 to 10 fold improvement is achievable by version 3 on a roughly 2 year iteration cycle. The first Model 3 factory machine should be thought of as version 0.5, with version 1.0 probably in 2018.

At Tesla har stort fokus på å designe maskiner som lager maskiner har vi hørt før i forbindelse med lanseringen av modell 3, eller rettere sagt i forbindelse med fremskyndingen av produksjonskapasiteten. Her i masterplanen sier Elon nokså klart hvordan de planlegger å øke produksjonskapasiteten i praksis. Til og med i uthevet skrift forteller han at planen er å bli god på å levere fabrikker som et produkt i seg selv for å sørge for å få opp volumet på elbiler så raskt som overhodet mulig.

Rykter om ny fabrikk i Kina har versert lenge, EU-land konkurrerer om Teslas gunst mht produksjon av biler i Europa og nylig kunne vi lese at India har tilbudt et landområde for Teslas asiatiske produksjonshub (http://www.thecountrycaller.com/26486-tesla-motors-inc-tsla-offered-land-in-india-to-make-asian-manufacturing-hub/). Vi ser også ut fra navnet på batterifabrikken i Nevada at dette sannsynligvis ikke blir den eneste gigafabrikken.

At Elon Musk har hatt suksess med SpaceX og Tesla viser hvor viljesterk han er når han først har satt seg noen mål (som for folk flest virker uoppnåelige). Det blir derfor svært interessant å se hvordan den øvrige bilindustrien angriper dette. For oss forbrukere, er dette svært gode nyheter fordi det kan bare bety en ting - prisen på elbiler i fremtiden vil gå ned.  8)


fortoggale

Sitat fra: JumboTour på torsdag 21. juli 2016, klokken 09:13

At Tesla har stort fokus på å designe maskiner som lager maskiner har vi hørt før i forbindelse med lanseringen av modell 3, eller rettere sagt i forbindelse med fremskyndingen av produksjonskapasiteten. Her i masterplanen sier Elon nokså klart hvordan de planlegger å øke produksjonskapasiteten i praksis. Til og med i uthevet skrift forteller han at planen er å bli god på å levere fabrikker som et produkt i seg selv for å sørge for å få opp volumet på elbiler så raskt som overhodet mulig.

Dette har jo potensiale til å være en game change for å si det mildt. Hvis Tesla mener å dra denne helt ut vil de antakelig eie designet og brandet men selge retten til produksjon og distribusjon til den som måtte se seg tjent med det. Når de støtter dette ved å selge fiks ferdig produksjonslinjer så får de en skalering vi aldri har sett maken til i noen industrier! Det betyr at de må gi fra seg noe kontroll men plussiden er dramatisk.

Dette er en ny måte å drive industrialisering på i skjæringspunktet mellom tradisjonell kapitalisme, delingsøkonomi og open source.

Hvis dette funker så blir det en Blue Ocean forretningsplan som kommer til å ha dramatisk effekt på hele bilindustrien og energiindustrien. Mange kommer til å blø og ha det vondt hvis det går.

Det blir fryktelig spennende å se om det funker!
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Amoss

Sitat fra: fortoggale på torsdag 21. juli 2016, klokken 09:25
Dette har jo potensiale til å være en game change for å si det mildt. Hvis Tesla mener å dra denne helt ut vil de antakelig eie designet og brandet men selge retten til produksjon og distribusjon til den som måtte se seg tjent med det. Når de støtter dette ved å selge fiks ferdig produksjonslinjer så får de en skalering vi aldri har sett maken til i noen industrier! Det betyr at de må gi fra seg noe kontroll men plussiden er dramatisk.

Hmm... Litt usikker her, men er ikke dette i praksis det de uansett må gjøre for å få lov til å etablere en fabrikk i Kina?  Skal man først gjøre det der, hvorfor ikke også andre steder?

Hadde satt pris på om f.eks. NEVS kunne kjøpt en slik produksjonlinje til Trollhättan. Eieren er vel kinesisk, så kanskje selge dem to "fabrikker" - en til Kina og en til Sverige? ;)

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

fortoggale

Sitat fra: Amoss på torsdag 21. juli 2016, klokken 09:46
Hmm... Litt usikker her, men er ikke dette i praksis det de uansett må gjøre for å få lov til å etablere en fabrikk i Kina?  Skal man først gjøre det der, hvorfor ikke også andre steder?

Deres løsning er generisk, den funker ikke bare for Kina men hvor som helst. Går fabrikken i Freemount i metning så kan de selge en ny fabrikk til en fyr på andre siden i Georgia. Åpner det seg muligheter i Venezuela så er det noen som kan starte produksjon der også. I Brasil har de mye proteksjonisme så modellen passer der også.

Det blir en slags franchise men større...
Sandnes
Model S - Neglelakk rød. Lyder navnet Tor

Amoss

Sitat fra: fortoggale på torsdag 21. juli 2016, klokken 09:58
Deres løsning er generisk, den funker ikke bare for Kina men hvor som helst.

Ja, det var vel igrunnen det jeg skrev?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA