Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av Hafting, fredag 09. september 2016, klokken 17:50

« forrige - neste »

Hafting

Det er ikke noe særlig, når bilen plutselig stopper med "power limit". Er man heldig, er det bare å starte på nytt med nøkkelen, og kjøre videre.

Hvis det ikke går, hender det at det er nok å sette i ladekabelen et øyeblikk. I så fall blir det å trille/slepe/dytte til nærmeste kontakt, før man kjører videre.

Når det ikke hjelper med ladestrøm heller, har løsningen vært å tilkalle folk fra elbilforeningen, som kobler opp en PC og sletter "feilkoder i BMI".  Jeg fikk nettopp en slik stans - men han som har utstyret var visst på ferie.

Så jeg tenkte at BMI kanskje "glemmer" feilsituasjonen hvis strømmen går. Ut med sikring 18, som leverer 12V til BMI. Satte den inn igjen en halvtime senere, og da virket bilen!  :-)

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Min BMI har også vært kranglete i det siste. Rett over jordingspunkt ved dørstolpen på passasjersiden sitter det en multikontakt med lilla låsespak, denne var løs hos meg og skapte en del tull. Jeg var inne hos Elbilmek for tre nullstillinger av BMI, før jeg nå tror at de byttet den sist gang.

EDIT: Har du kun Powerlimit, ikke rød trekant? I så fall har du eksakt samme problem som meg. Opplever du også at energy-måleren kan løpe løpsk, og/eller du får rød skiftenøkkel under lading?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jur

Husker I tilfældigvis, hvilke fejlmeldinger fra BMI blev slettet?

Jens
 

Orla Pedersen

Sitat fra: Hafting på søndag 10. juli 2016, klokken 17:17
Så jeg tenkte at BMI kanskje "glemmer" feilsituasjonen hvis strømmen går. Ut med sikring 18, som leverer 12V til BMI. Satte den inn igjen en halvtime senere, og da virket bilen!  :-)

Det var det som hændte med min bil. En kategori 4 fejl, (fatal fejl), forsvandt af sig selv og blev til en kategori 2 fejl, (notice). Men det betyder jo ikke at den fysiske/elektriske fejl forsvinder, og resultatet taler vel for sig selv, batteriet "eksploderede" med stort udslip af saltstøv.

Så vær lidt forsigtig med blot at slette BMI fejlkoder.......
Mvh
Orla Pedersen

Hafting

Sitat fra: elektrolux på søndag 10. juli 2016, klokken 18:19
Hvor langt ekstra fikk du kjørt etter resetten?

Jeg kjørte normalt i omtrent en måned, så stoppet den igjen. Trikset med sikringen virket ikke da, men jeg oppdaget at 12V-batteriet var dårlig. (Instrumentlyset ble svakere men jeg ventet på tauing.) Så det var vel bare 12V-feil som hadde stoppet bilen. Har nettopp byttet 12V-batteriet, og håper det beste. Bilen virket ihvertfall greit i dag. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA