Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: De med levering aug-sept

Startet av rmrsr, fredag 09. september 2016, klokken 14:30

« forrige - neste »

rmrsr

Hei!

Skal kjøpe ny bli nr. 1. Dette blir også vår eneste bil. Vi bor i Oslo, og stort sett all kjøring er i Oslo - men vi kunne godt sett for oss en bil som lar oss kjøre opp til Trøndelag.
Daglig pendling utgjør ca. 45 km tur/retur inn/ut bomringen i Oslo (uten realistisk mulighet for lading på arbeidsplassen bilen primært burkes til), i tillegg til vanlige småturer.

Har muligheten til å velge mellom en ny VW GTE eller ny BMW i3 33kwh.
Dette vil være første gang jeg kjøper enten ladbar hybrid, eller elbil. Innkjøpsprisen blir for min del +/- lik (GTE noe dyrere i innkjøp/drift). (Et siste alternativ vil for min del være en ordinær fossilbil vs. i3.) Er også åpen for andre alternativer, da jeg ikke er helt på detaljnivå på elbiler...

Spørsmålene for min del er:

  • Rekkevidde(-angst)
  • Verdifall på elbil vs. hybrid
i tillegg til de totale eierkostnadene (bom, årsavgifter, service, verdifall etter salg)

Jeg har p.t. ikke ladeplass i borettslaget jeg bor i, det vil koste 20.000 å sette opp (1 godkjent leverandør) - og er penger som evt. blir "sunk-cost" i dette regnestykket (jeg får de ikke igjen, og meg bekjent finnes det heller ingen tilskuddsordning jeg kan ta del av). Da jeg ikke vet hvor lenge jeg blir boende, blir dett fort også en tungtveiende faktor i regnestykket.


Som dere nok allerede kan ane har jeg en viss bekymring for livet som elbilist. Når jeg skriver henvendelsen på dette forumet skjønner jeg hvor svarene kan kunne peke mot, så ønsker å skyte inn at jeg har kjørt en del mindre imponerende (gamle) elbiler som har gjort bilturene i overkanten spennende.
Jeg har sett på en del tråder allerede, men det er stort sett sammenligninger på fks. eGolf vs. GTE etc. hvor også innkjøpsprisen fort blir en tungtveiende faktor.
Har ellers lest meg frem på dette forumet om en del usikkerhet på service etc. av hybdrider, som for meg er litt nytt. Da begge er nybiler håper jeg dette blir minimalt, selv om jeg nå vet GTE vil ha årlig service.

For min del er det utsiktene til å spare kostnader på bom og bensin som teller i i3'ens favør, mens GTE'en frister da den er "mer bil" (større, ordinær bil), litt mer god-følelse å kjøre - og samboeren liker den mest.
Som bilinteressert synes jeg eller begge to scorer ganske likt m.t.p. å imponere meg.

Risikofaktorer i fremtiden:

  • Endring i insentiver. Vil man sitte igjen med svarteper om man kjøper elbil nå? "happy days" over?
  • Politisk; Jeg synes politikerne i Oslo er virkelighetsfjerne, når man sparer 1-2 timer hver dag etter 12t+ jobb så er ikke kollektiv et alternativ
  • Dramatisk forbedrede elbiler (neste Leaf, GM, Tesla 3...). Bruktmarkedet for elbil og hybrid. Og hva skjer med bruktmarkedet når neste kommer? Jeg synes allerede det flommer over av en del mindre interessante elbilene (..med fare for å tråkke noen på tærne her!) Vil man få en "iPod" effekt, hvor "new is sexy"? Mange elbilister som kjøpte 1 generasjon har jo blitt vist fingeren av importører, som dramatisk har kuttet priser (fks. Leaf) selv om valutta-effekter har dratt i motsatt retning.
.

Spent på å høre deres innspill, evt. råd/erfaringer fra andre i samme tankebaner!

tutti

Jeg regner at like dyr elbil/fossil /inkl. hybrider med knøttsmå batterier) gir grovt regnet 1 kr/km besparelse når det gjelder drivstoff og 1 kr/km besparelse bom. Andre fordeler (årsavgift, forsikring, parkering, service osv. kommer i tillegg).

Dersom du kjører 20-30 k pr år (fritid/jobb) så vil besparelsen dermed kunne utgjøre 60-90 k pr. år.
Dersom hybrid fossilen koster 50-100 k mer så øker differansen.

I ditt tilfelle kan du dermed spare 100 k i året.

Er dette noe å lure på?

john

Hvis du gjør en liten revisjon for din egen del; Hvor mange turer har du kjørt siste 6/12 måneder som er mer enn 15mil ut av byen?
Iike noe cirkatall, vær helt konkret. Når var det og hvor kjørte du? Tell opp og vær presis.

For hvis Trøndelagsturene er til jul og påske, er det kanskje ikke så farlig med et par ladestopp?

Vi liker jo å kjøpe bil etter tenkt behov "i tilfelle", og vi tenker kanskje at vi kjører langt oftere enn vi faktisk gjør

Hejduk

Bmw har veldig gunstige serviceavtaler på i3.
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Ingeniøren

Kjøp i3 og lei bil til Trønderlagsturen på f.eks nabobil.no. Hadde ikke lurt på det en gang  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

AmocoCadiz

Sats på elbil, du vil ikke angre!
Hybridteknologien er en parantese, som ikke er fugl eller fisk.

Sannsynligvis vil du raskt like elbilens alle fordeler som stille drift, rask, rimelig el til å fort irritere deg over bensinpris og evig start av fossilmotoren og altfor lite batteri i hybriden. Ingen insentiver får du heller med hybrid som du kan du nyte, som  gratis parkering, bompenger eller kollektivfelt.
Behov for bil på ev andre ferieturer vil også kunne revurderes som elbilist ( du kan låne bil, ta behaglig busstur, fly, tog)

Panduck

Med mindre du har sånn "20km" til jobb hver dag med lademulihget på jobb, og 1-2 ganger pr mnd trenger å dra på turer du ikke kan ta med i3, ville jeg ikke tenkt på GTE. Den type bil egner seg vel best dersom du kan dekke det aller meste på den korte rekkevidden til daglig, men av og til (litt for ofte til å ville ha leiebil) må kjøre ut over rekkevidden, og hurtiglading ikke er et alternativ.

Avhengi av hvor det er i Trøndelag, i3 skal ikke ha så store problemer med å kjøre opp dit når hurtigladenettet kommer opp, man må regne med kanskje 40-50 min lengre tid p.g.a lading, men om det er ok, går det jo greit.

Min erfaring med å eie VW er DYR I DRIFT. Leser man en del opplevelser med Møller bil så virker det som om VW er et greit merke å styre unna uansett. Jeg er klar over at andre også har problem, men Møller virker å stille i en særklasse.

CitB59EL

Ville uten tvil valgt I3. Vi var selv igjennom runden før vi kjøpte B klassen ifjor. Vi fant da ut at en får utrolig mye leiebil for sparte drivstoff kostnader når en har elbil. Vi så helt bort fra bom og andre fordelerj disse er kun bonus så lenge de varer.  Så da ble det helt uaktuelt å beholde fossil bilen kun for langturerer.

Merk at vi kjøpte B klassen som IKKE har hurtig ladning og således ikke egnet for langtur. Med I3 er saken helt anderledes den ER egnet for langtur med OK rekkevidde og rask ladning. Som gammel biltekniker så vet jeg alt om hvor kompliserte hybrider er-flotte på sitt vis men når ikke elbil opp til knærne er min mening når en først har blitt vant til elbil:) Service kapitlet er en annen sak-greit så lenge garanti men skrekk og gru når den går ut... Ca dobbelt så dyr service kontra elbil-regn inn dette å i regnestykket.

Lykke til

Rottert

Hei. Det må hvertfall ikke stoppe opp på de 20000,- det koster å sette opp ladepunkt. Det blir spart inn på kort tid og du får garantert tilbake når du skal selge.
Jeg har nå en flunke ny bensingolf med dsg på lån mens leafen er på oppretting. Ikke GTE, men uansett en stor nedtur iforhold til Leafen. Som å komme 20 år tilbake i tid.

Hurtiglading eller nabobil funker fint når dere skal på langtur.
2014 Nissan Leaf Tekna

Øystein16

#9
Har GTE og som er køyrd ca 12500 km/8 månader. Me skal og bruka den på ein litt lengre ferie og har årleg forsikring tilsvarande 20 000. Den skal ha første oljeskift etter 15000 km og første kontroll/service etter 2 år/30 000 km. Trur service er ca kr 1000 dyrare enn e-Golf. Det viktigaste servicetiltaket er vel etter 60 000 då girolje må skiftast. Bensinmotor treng sikkert lite service i bilen si levetid - me har estimert at med vår bruk vil den ha gått ca 20-30 000 km på 10 år. Normalt er ikkje bensinmotor kobla til/i bruk - det skjer først ved tomt batteri.

Eg legg ved 3 skjermbilete frå i dag:

Foto 1 - 52 KM - T/R Stavanger "pendlartur" via motorveg ca 30 km, køyrd med ACC på fartsgrense. Motor starta etter 43 km - totalt forbruk på turen ca 0,55 liter bensin, turkostnad - Bom kr 16, bensin kr 7 og strøm kr 5 - totalt < 30 kr, som tilsvarer halv pris av månadsbiletten for tog, som turen var ein erstatning for.

Foto 2 - 1240 KM - Forbruk siste 5 veker (35 dagar) - forbruk ca 0,04 l/mil - totalt 5 liter - 60 kroner.

Foto 3 - 2602 KM - Forbruk sidan april/mai ein gong (har ikkje dato) - forbruk 0,19 l/mil - totalt 50 liter. I dette er det blant anna ein tur på 700 km.

Bensintanken er på 40 liter, og me har kun tanka hos lokal bensinforhandlar så lenge med har hatt bilen, sjøl etter fleire lengre turar.

Eg (kona ikkje) bruka ACC aktivt og det gir pedalfri kjøring over lange strekk og i kø.

Ladepunkt heime er den viktigaste føresetnaden for å kjøra elektrisk, men regenerering fungerar bra og gir lange strekk med elektrisk kjøring. På siste tur på 300 km langs E18 frå Aust Agder til Rogaland var bilen ikkje lada før star. Forbruk for turen var på 0,48 l/mil - og ca 120 km vart køyrd utan at motor var i gang. Totalforbruket frå den gamle er redusert med 75-80%.

Elles har me krok som vert nytta ein god del for oss og andre - det har og køyrd heilt elektrisk. Har hatt bilen på verkstad to gonger - det eine var reklamasjon/skifte av ein vindusheisbrytar. Det andre skuldast meg sjøl, men vart ordna fil femteparten av prisen eg frykta.

Elbilar har økonomiske fordelar som følge av ulemper.

Batteriet er lite, men det er dei første kilowattene som er viktigast. Går bilen på bensin, er det økonomisk lurt å køyra batteriet tomt til neste lading.

De kjenner best køyremønsteret de har og bør lett kunna setja opp reknestykket. For vår del har bilen fungert betre enn det me kalkulerte, og langturar er komfortable. Me tar pausar der me vil. Neste tanking av bensin kjem vel etter ca 600 km ein eller annan stad i Tyskland. Me tar med ladekablar, men stressar ikkje med det.

For vår del er GTE ein komplett bil. De og andre gjer eigne vurderingar. Lykke til!







tutti

#10
Sitat fra: Øystein16 på mandag 11. juli 2016, klokken 09:43
Har GTE og som er køyrd ca 12500 km/8 månader. Me skal og bruka den på ein litt lengre ferie og har årleg forsikring tilsvarande 20 000.
20 000 å forsikre fossil-hybriden? Jøye meg.

Om vinteren så nekter vel fossil-hybriden til VW og kjøre på ren batteridrift? Hvordan løste du det?

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vw-eiere-stroemloese-mener-de-fikk-lite-info-om-kulde-problemer/a/23596303/

Har du vurdert å kjøpe en elbil i tillegg til fossilbilen din? Hvis du kjører 90% av tiden med egen elbil så kan du bruke besparelsen drifte en vanlig fossilgolf + elbil for samme totalpris som fossil-hybriden din. Hvis du bruker bare elbil + leiebil 10 ganger i året vil du fortsatt kunne spare vanvittige summer i forhold til fossil-hybridbilen din.

Øystein16

Sitat fra: tutti på mandag 11. juli 2016, klokken 10:12
Sitat fra: Øystein16 på mandag 11. juli 2016, klokken 09:43
Har GTE og som er køyrd ca 12500 km/8 månader. Me skal og bruka den på ein litt lengre ferie og har årleg forsikring tilsvarande 20 000.
20 000 å forsikre fossil-hybriden? Jøye meg.

Om vinteren så nekter vel fossil-hybriden til VW og kjøre på ren batteridrift? Hvordan løste du det?

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/vw-eiere-stroemloese-mener-de-fikk-lite-info-om-kulde-problemer/a/23596303/

Har du vurdert å kjøpe en elbil i tillegg til fossilbilen din? Hvis du kjører 90% av tiden med egen elbil så kan du bruke besparelsen drifte en vanlig fossilgolf + elbil for samme totalpris som fossil-hybriden din. Hvis du bruker bare elbil + leiebil 10 ganger i året vil du fortsatt kunne spare vanvittige summer i forhold til fossil-hybridbilen din.

Forsikring er den same som for e-Golf.

Me brukte 0,13 l/mil den kaldaste veka. At bilen går i hybrid modus treng ikkje bety at batteriet ikkje kan brukast.

Du har ikkje forutsetning for å vurdera kva me kan spara, men hybriden gjer nok sitt til at vårt reknestykke går i pluss kontra elbil, men det er ikkje den biten eg er opptatt av her.

For vår del var det viktig å kunna kjør elektrisk i det daglege. I dag har me kjørt pluss 40 km, og bilen er klar for nye tilsvarande, om det er aktuelt.



john

Ser det brukes uttrykk som "vanvittige summer" å spare. Stusser over det, da begge alternativene fremstår som relativt billige. :-) Kanskje man sparer litt mer på det ene enn det andre, men...
(tror uansett at verditapet er den store skjulte kostnaden uansett alternativ..)

Er det sånn at folk her inne bare bruker kalkulator når de kjøper bil?

Kjøper dere lettøl fordi det er billigere enn pils?  :o (ikke helt det samme, men jeg synes sammenlikningen er relevant)  :)

Øystein16

Sitat fra: john på mandag 11. juli 2016, klokken 12:56
Er det sånn at folk her inne bare bruker kalkulator når de kjøper bil?
Tja... Her i huset var det nok kånå som bestemte det endelege valget, då er ikkje kalkulator eit aktuelt verktøy som hjelpemiddel for vurderinga :-)

Ingeniøren

Sitat fra: Øystein16 på mandag 11. juli 2016, klokken 16:59
Sitat fra: john på mandag 11. juli 2016, klokken 12:56
Er det sånn at folk her inne bare bruker kalkulator når de kjøper bil?
Tja... Her i huset var det nok kånå som bestemte det endelege valget, då er ikkje kalkulator eit aktuelt verktøy som hjelpemiddel for vurderinga :-)

Nei, når kjerringa tar grep renner penga ut - ikke rart det er så mye kvinnfolk reklame på TV at jeg sovner  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA