Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Diagnose utstyr for Webasto Thermo Top C

Startet av JoachimD, fredag 09. september 2016, klokken 10:55

« forrige - neste »

JoachimD

Hei,
Er det noen som har kjørt Oslo-Bergen?
Jeg har tenkt å kjøre over om et par uker.

Det ser ut som det skal være greit med ladestasjoner.

Tar gjerne i mot tips :)

Chivas

Hvis du mente å skrive "kjøre over ett par uker", så burde det gå fint
;) 8)

tessy

Jeg har en BMW i3, og de har vel tilsvarende rekkevidde.

Jeg hadde 100% ved avgang Oslo, ladet så i Flå til 80-90%, pga det ble litt shopping og vi glemte tiden...
Neste stopp ble Geilo, der bestilte vi middag og før Pizza var kommet på bordet var bilen kommet til 92%. Og da stoppet jeg den, neste stopp ble Voss der vi ladet i 15min. Så totalt ble det ca 65-75min lading på turen.

Motsatt vei hadde jeg 100% ved avgang Bergen kjørte så til eidfjord, ladet i 15-20min, så ble det ladet til 100% på Geilo, der jeg overnattet, då kunne jeg kjøre til Hønefoss (kiwi) før jeg trengte lade litt før ankomst Oslo.

gamer73

ETT av problemene er vel om man kjører i "rushet" og ladeplasser er opptatt. Da kan jo "ladetid" bli både 3 or 4 timer lang vil jeg tro.

eivhelle

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 12. juli 2016, klokken 13:25
ETT av problemene er vel om man kjører i "rushet" og ladeplasser er opptatt. Da kan jo "ladetid" bli både 3 or 4 timer lang vil jeg tro.
Dette med ladekø er i stor grad en myte. Jeg har ladet 13 ganger de siste 10 dagene og ventet 8-10 minutter til sammen. Og da har jeg ladet på Åmot (modum), Nes i Ådal, Fagernes, Beitostølen, Geilo, Eidfjord, Vinje (Voss), Førde, Romarheim, Bjørkheim (Samnanger), Røldal, Seljord og Moane (Kongsberg). Jeg måtte vente 8-10 minutter i Førde. Og mens jeg har ladet har det kun vært to andre som har kommet etter og måttet vente på meg. Det er mulig at det er mer kø nærmere Oslo eller Bergen, men ute i distriktene er det stort sett ledige ladepunkter når man kommer dit. E39 kan være litt problematisk fordi det stort sett bare er en hurtiglader pr. lokasjon. Men for eksempel E134 over Haukeli er veldig godt dekket med kort avstand mellom laderene og som oftest 2 hurtiglader pr. lokasjon. I Seljord er det faktisk  fire hurtigladere. To fra Grønn kontakt og to fra Fortum. RV 7 gjennom Hallingdal er også godt dekket med mange lokasjoner og noen med mer en en hurtiglader pr. lokasjon (Sokna, Flå).
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

gamer73

Sitat fra: eivhelle på onsdag 13. juli 2016, klokken 10:37
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 12. juli 2016, klokken 13:25
ETT av problemene er vel om man kjører i "rushet" og ladeplasser er opptatt. Da kan jo "ladetid" bli både 3 or 4 timer lang vil jeg tro.
Dette med ladekø er i stor grad en myte. Jeg har ladet 13 ganger de siste 10 dagene og ventet 8-10 minutter til sammen. Og da har jeg ladet på Åmot (modum), Nes i Ådal, Fagernes, Beitostølen, Geilo, Eidfjord, Vinje (Voss), Førde, Romarheim, Bjørkheim (Samnanger), Røldal, Seljord og Moane (Kongsberg). Jeg måtte vente 8-10 minutter i Førde. Og mens jeg har ladet har det kun vært to andre som har kommet etter og måttet vente på meg. Det er mulig at det er mer kø nærmere Oslo eller Bergen, men ute i distriktene er det stort sett ledige ladepunkter når man kommer dit. E39 kan være litt problematisk fordi det stort sett bare er en hurtiglader pr. lokasjon. Men for eksempel E134 over Haukeli er veldig godt dekket med kort avstand mellom laderene og som oftest 2 hurtiglader pr. lokasjon. I Seljord er det faktisk  fire hurtigladere. To fra Grønn kontakt og to fra Fortum. RV 7 gjennom Hallingdal er også godt dekket med mange lokasjoner og noen med mer en en hurtiglader pr. lokasjon (Sokna, Flå).

Ja men DET er viktig info :)

rlnd

Min erfaring med ladekø er at helger kan være et problem, da er det mange som skal ut på tur. Har opplevdt å stå som nr 5 på Voss (E16) og nr 2 på Stord med 3 bak meg (E39).

Ukedager i arbeidstid er sikkert ikke noe problem.
2019 Model 3 LR AWD - 2018 Specialized Turbo Vado 3.0 elsykkel - 2015 eGolf (solgt)

gamer73

Sitat fra: rlnd på torsdag 14. juli 2016, klokken 09:14
Min erfaring med ladekø er at helger kan være et problem, da er det mange som skal ut på tur. Har opplevdt å stå som nr 5 på Voss (E16) og nr 2 på Stord med 3 bak meg (E39).

Ukedager i arbeidstid er sikkert ikke noe problem.

Ja....så om dette med å kunne reise på "ferie" for en vanlig familie med EL-bil ligger noen år fram i tid;)

eivhelle

Sitat fra: rlnd på torsdag 14. juli 2016, klokken 09:14
Min erfaring med ladekø er at helger kan være et problem, da er det mange som skal ut på tur. Har opplevdt å stå som nr 5 på Voss (E16) og nr 2 på Stord med 3 bak meg (E39).

Ukedager i arbeidstid er sikkert ikke noe problem.
En vanlig helg er nok mer problematisk enn ferietiden siden man får konsentrert trafikken i mye større grad.

Jeg har kjørt langturer på sommer, høst og påskeferie og har ikke opplevd ladekø som noe problem. Men jeg har prøvd å unngå tidpunktene det normalt er verst kø rush. Det er også greit å planlegge slik at man ikke er helt avhengig av enslige hurtigladere. Kjører du for eksempel over Haukeli er laderen på Notodden et sted som kan ha kø, men som har gode alternativer i Seljord og Kongsberg hvis du passer på å ha tilstrekkelig med strøm til å kunne kjøre noen mil ekstra. Og det kan også  lønne seg å ta et ekstra ladestopp hvis man passerer en ledig hurtiglader, selv om man har kapasitet til å kjøre 6-7 mil ekstra. 10 minutter for å strekke på beina gir deg mulighet for å lade rundt 5 mil rekkevidde nå på sommeren.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Elmo

Kjørte Oslo-Bergen med eUp nå onsdag. eUp har som kjent kortere rekkevidde enn eGolf !

Ladet på Sokna, Ål, Geilo (litt), Eidfjord og Voss. Ventet 5-10 min i Ål. På Voss delte jeg med en Tesla (laderen evner å dele strømmen), så det gikk det lengre tid enn normalt.

Men kort oppsummert. Null problem å ta denne turen med elektrisk.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Heimdal-eGolf

Sitat fra: eivhelle på onsdag 13. juli 2016, klokken 10:37
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 12. juli 2016, klokken 13:25
ETT av problemene er vel om man kjører i "rushet" og ladeplasser er opptatt. Da kan jo "ladetid" bli både 3 or 4 timer lang vil jeg tro.
Dette med ladekø er i stor grad en myte. Jeg har ladet 13 ganger de siste 10 dagene og ventet 8-10 minutter til sammen. Og da har jeg ladet på Åmot (modum), Nes i Ådal, Fagernes, Beitostølen, Geilo, Eidfjord, Vinje (Voss), Førde, Romarheim, Bjørkheim (Samnanger), Røldal, Seljord og Moane (Kongsberg). Jeg måtte vente 8-10 minutter i Førde. Og mens jeg har ladet har det kun vært to andre som har kommet etter og måttet vente på meg. Det er mulig at det er mer kø nærmere Oslo eller Bergen, men ute i distriktene er det stort sett ledige ladepunkter når man kommer dit. E39 kan være litt problematisk fordi det stort sett bare er en hurtiglader pr. lokasjon. Men for eksempel E134 over Haukeli er veldig godt dekket med kort avstand mellom laderene og som oftest 2 hurtiglader pr. lokasjon. I Seljord er det faktisk  fire hurtigladere. To fra Grønn kontakt og to fra Fortum. RV 7 gjennom Hallingdal er også godt dekket med mange lokasjoner og noen med mer en en hurtiglader pr. lokasjon (Sokna, Flå).

Jeg melde at det er ingen problemer å kjøre langt elektrisk. Har kjørt mange turer Trondheim - Sunnmøre og en tur Trondheim - Oslo. Når det gjelder ladekøer så er det definitivt ikke en myte på E39. Sist søndag måtte vi stå over 3 ferger ekstra på Molde pga ladekø. Problemet er selvsagt størst i forbindelse med helg, men det er da i helgene de fleste kjører langtur. Selv i går, Sunnmøre-Trollheimen, kunne jeg se at det var trykk på laderen i Molde. Her må Grønnkontakt gjøre noe og ladestasjonene må minimum ha to punkt. I tillegg er det en stor fordel om det etableres stasjoner på begge sider av viktige fergestrekninger.
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA