Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Sølv facelift

Startet av bertin, fredag 09. september 2016, klokken 10:34

« forrige - neste »

Bjoris

Det er jo bra fart med 28 kWh på 90%, men om det er likt som på 75 som har den altså  52 a ved 94%, mens 70/75 hadde 37a på 100% så det er egentlig snakk om at en får på de siste 5% ene vesentlig raskere enn på 100% batteriene, ingen big deal, men ett poeng er det på tur...

På 60en får en full effekt av dette, men disse 10 siste kWhen kan jo være meget kjekke å ha, funderer mye på en X60, men det er i minste laget selv om en lader raskt til 100%
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Toonster

Om jeg har forstått dette riktig, så må vi som har kjøpt en 70D med 75-batteri gjort en relativt god deal.

Oppgradering til 75 koster rundt 24.000 og det man oppnår med dette er muligheten til å topplade med 2 mil ekstra - som mange mener ikke er bra for batteriet uansett. Men ved å beholde 70-begrensing så kan vi lade til 100% uten at det tar skade på batteriet (ingen full syklus ved å lade til 70?

GOS

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 19. juli 2016, klokken 12:46
Har ikke data på superlading til 100%, men til 90% på min gamle 70D sist helg
Til sammenligning så lader min S85 med 33 kw ved 90%
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

bertin


lunitiks

Hmm... Her anvender bilene våre forskjellige avrundingsregler. For å si det mildt
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: Toonster på tirsdag 19. juli 2016, klokken 15:18
Men ved å beholde 70-begrensing så kan vi lade til 100% uten at det tar skade på batteriet (ingen full syklus ved å lade til 70?

La meg si det slik: Dersom det er korrekt at (i det minste mesteparten av) differansen mellom 70 og 75 ligger på toppen så vil en "100% lading" være godt under reelle 100% og derved slite betraktelig mindre på batteriet enn om man ikke har ett ekstra buffer på toppen. Dersom hele bufferet ligger på toppen så tilsvarer en "100% lading" egentlig en ca 93% lading (så vidt over anbefalte 90%). Det har blitt antydet tidligere i tråden at det kan se ut som om 4kWh ligger på toppen og 1kWh ligger i bunn. I så fall tilsvarer en "100% lading" nesten 95% reell lading. Litt i overkant for daglig lading, men fortsatt bedre enn reelle 100%.

For en ny 60(D) vil en "100% lading" tilsvare reelle 80% dersom alt bufferet ligger på toppen.

"Noen" med en ny 70(D) og/eller 60(D) med reell 75kWh batteripakke bør få målt batteriet sitt av noen som kan lese av CAN-bussen for å fastslå med sikkerhet hvor bufferet befinner seg før man kan fastslå noe som helst med sikkerhet.

Bruker begrepet "slite på" istedet for "skade" da det er det det er snakk om. Alt bruk sliter på batteriet, men jo nærmere ytterpunktene 0% og 100% (reelle) man kommer, jo mer slites batteriet. Kurven er svært bratt jo nærmere man er disse ytterpunktene. Ett vist buffer - etter sigende 4kWh - ligger uansett i bunn for å hindre at man kommer for nær dette ytterpunktet (da slår bilen seg av). Noen rapporterer også om enda ett buffer mellom "0% lading" på instrumentpanelet og at bilen stopper, men dette skal man ikke regne med. På toppen tillater Tesla at brukerne kan få lov til å lade til 100 reelle % (dersom batteriet ikke er SW begrenset slik de nye 60 og 70 pakkene er) en gang i mellom ved behov, men anbefaler 90% i det daglige. Det har blitt diskutert om det kan være lurere å legge seg under dette også dersom man ikke faktisk trenger hele rekkevidden.

... dersom noe av det over er ukorrekt eller mangelfullt fremstilt regner jeg med å bli korrigert :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Toonster

Her er mine tall ved 90% - om det sier dere noe :)

Juni Facelift 70 (med 75 batteri)

Bjoris

Det står ikke noe om daily på din bil? Dvs ingen indikasjon på at du ikke bør lade til 100%?

Jeg syns 30 kwh på 90% er veldig bra og gjør en 70/75 til en glimrende bil for langkjøring. Du har ikke tilsvarende tall for 80%? Vi vil da få en pekepinne på hvordan ladingen blir på slutten for 60:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Muffinman

Sitat fra: bjoris på torsdag 21. juli 2016, klokken 08:52
Det står ikke noe om daily på din bil? Dvs ingen indikasjon på at du ikke bør lade til 100%?
Må man ikke trykke "set charge limit" for å se dette?

Toonster

Sitat fra: bjoris på torsdag 21. juli 2016, klokken 08:52
Det står ikke noe om daily på din bil? Dvs ingen indikasjon på at du ikke bør lade til 100%?

Jeg syns 30 kwh på 90% er veldig bra og gjør en 70/75 til en glimrende bil for langkjøring. Du har ikke tilsvarende tall for 80%? Vi vil da få en pekepinne på hvordan ladingen blir på slutten for 60:)

Joda, det er indikasjon på Daily opp til 90%

Har ikke tilsvarende tall for 80%, men det kan jo alltids fikses etter hvert.

bertin

Jeg har vel bilde av det meste. Facelift 70D med 75 batteri, har gjort samme kupp som Toonster.
N00b : jeg trives veldig godt med 70D og hadde også klart meg med 60D. De 5-10 dagene i året jeg kjører utenfor Oslo går det fint med noen minutter ekstra ved Tesla SC nettverket hvor jeg som dere ser tar bilder og leser Elbilforum.  Lader stort sett med 5A i 15 timer (75km, 20%) hver dag som tar bilen fra 50-70% . Er for tiden på Askøy hvor jeg er vokst opp, gleder meg til Oslo hjemturen via Hemsedal.

lunitiks

På 90% er det liten forskjell mellom nytt 75-batteri vs. gml. 70kWh. (Bildene i denne tråden viser jo at vi ligger på 28-30kW alle mann.)

Men på lavere SOC tror jeg forskjellene øker. @Bertins siste bilde viser 43kW på 80%. På min gml. 70D hadde jeg 36kW på 80%.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

lunitiks

En fyr på det amerikanske forumet som kom med en spesiell innfallsvinkel på 100%-lading av 60-modeller med 75kWh-pakke:

Sitat
I received different information than you about fully charging the new S60. I recently ordered an S60D (set to hit production first week of August). I asked my delivery specialist the same question about charging, and he said that the software limitation makes 15 kWh of the battery completely dormant by taking it off line so that it's as if those 15 kWh don't truly exist. The down side is that you still should only charge to 80-90% regularly for longevity of the 60 kWh you're using. The upside is that while the 60 kWh you're using will slowing degrade and loose maximum charging potential, the 15 kWh that is dormant will not. That means that if you ever upgrade and activate the additional 15 kWh, you will have a larger battery capacity than if you had paid for the full 75 kWh up front (in which the capacity of the extra 15 kWh would degrade along with the rest of the battery).


I think this would make sense if the batteries are wired in parallel as this cite indicates (Battery Pack - Tesla Motors Wiki). If you're charging to 80%, then each set of cells in parallel is only charged to 80%. So if that is what maximizes battery capacity over time, then you would still need to charge to only 80% even if sets of cells amounting to 15 kWh were taken off line. Put another way if you have five 15-kWh cups (e.g., S75) and the idea is to only fill each cup to 80%, then closing off one 15-kWh cup doesn't change what needs to be done—namely, the other 4 cups (e.g., S60) should still only be filled to 80% most of the time.


So I would double check with your Tesla technician to make sure you have the full picture. I had the same though as you, but that was assuming the software limitation was a permanent 80% limitation on how much the battery would charge. But instead it seems that the car software charges in the same manner on both the S60 and S75, the only difference being that 15 kWh of the battery is switched off (like a physical electrical switch) on the S60.
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Breezec

Lite sannsynlig at de kobler fra en modul. Da må batteriet ha en intern fysisk kobling med de komplikasjoner dette medfører. Denne modulen ville uansett mistet kapasitet, bruk eller ikke.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

lunitiks

Ja i tillegg ville vi vel sett at effekten gikk kraftig ned på slutten av superladingen (mot 100%), noe den visstnok ikke gjør!
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA