Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min første Tesla, mange "feil"

Startet av stefse, onsdag 07. september 2016, klokken 08:16

« forrige - neste »

arthur

Skyldes nok også at svært mange ikke har tilgang til lading hjemme i tillegg til at fordelene fases gradvis ut, og at man må være to eller flere i bilen inn til Oslo. Finner ikke noe overraskende i denne nedgangen.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Chivas

Sitat fra: Kanutten på torsdag 07. juli 2016, klokken 21:28
I de aller fleste ladbare hybrider finnes et hel-elektrisk kjøremodus som gjør at bilen oppfører seg som en hvilken som helst annen elbil helt til batteriet er tomt (eller nesten tomt).

Den mest solgte(?) hybriden, Outlander, har jo ikke denne muligheten.

Er faktisk en av grunnene til at jeg droppet den, siden jeg hadde sett for meg at jeg kunne kjøre på ren el til/fra jobb og fortsatt ha mulighet for en og annen sjelden langtur.

AppleKnocker

Sitat fra: Sele på torsdag 07. juli 2016, klokken 09:04
Det bør ikke være noen som helst tvil om at nedgangen i elbilsalget skyldes fjerning av elbilfordeler. Staten må ta et valg de kan ikke få begge deler.
https://www.nrk.no/norge/forsker_-umulig-a-na-klimamal-hvis-elbilfordelene-fjernes-1.12845735
Helt enig.

For å forklare nedgangen i elbilsalg, må man se på hva som er endret. Det at det kommer nye og bedre elbiler, er ikke noe nytt. Det har vært slik siden Thinktiden og det kommer til å være slik i overskuelig fremtid.

Det nye er at politikerne har begynt å systematisk bygge ned elbilfordelene. Denne faktoren har vært rimelig unik i Norge, og har bragt oss til topps mht andel elbiler. Når fordelene etterhvert forsvinner er det en forutsigbar konsekvens at vi havner på nivå med andre land hvor elbiler ikke særbehandles.

Jeg er villig til å vedde min aller lengste skjøteledning på at nedgangen i salget fortsetter. Jeg håper jeg taper.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kanutten

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 14. juli 2016, klokken 21:32
Sitat fra: Sele på torsdag 07. juli 2016, klokken 09:04
Det bør ikke være noen som helst tvil om at nedgangen i elbilsalget skyldes fjerning av elbilfordeler. Staten må ta et valg de kan ikke få begge deler.
https://www.nrk.no/norge/forsker_-umulig-a-na-klimamal-hvis-elbilfordelene-fjernes-1.12845735
Helt enig.

Uenig.

Jeg tror det skyldes innføring av gunstigere regler for hybrider snarere enn fjerning av elbilfordeler. Hvilke fordeler er det som er fjernet? Kjøringen i enkelte kollektivfelt?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Du snakker om nå jeg om etter 2017 noe som helt klart påvirker elbilsalget nå. For vi snakker ikke om noe så banalt som kjøring i kollektivfelt.

Kanutten

Sitat fra: Sele på fredag 15. juli 2016, klokken 08:29
Du snakker om nå jeg om etter 2017 noe som helt klart påvirker elbilsalget nå. For vi snakker ikke om noe så banalt som kjøring i kollektivfelt.

Jeg tror som sagt at årsaken er at hybrider har blitt vesentlig rimeligere, samtidig som det foreløpig finnes veldig få rene elbiler som "folk flest" anser som fullverdige erstattere til biler med forbrenningsmotor. Det er mulig at usikkerhet rundt hva som skjer etter 2017 også spiller inn, men jeg tror ikke det er hovedårsaken.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Uten dagens elbilfordeler så hadde vi garantert ikke sett det antall elbiler som er på veiene i dag. Flere av disse skal fases ut bla årsavgift.
Avgifter påvirker helt klart elbilsalget.
http://www.p4.no/nyheter/sterk-nedgang-i-elbilsalget-i-danmark/artikkel/650429/

Avgifts fordeler for hybrid kontra renn bensin/diesel garantert større påvirkning enn tanken på miljøet.

Kanutten

Sitat fra: Sele på fredag 15. juli 2016, klokken 08:47
Uten dagens elbilfordeler så hadde vi garantert ikke sett det antall elbiler som er på veiene i dag.

Det er det vel ingen som er uenig i, og disse fordelene finnes fortsatt. Det som er nytt er at hybridbilene har fått flere fordeler.

Sitat fra: Sele på fredag 15. juli 2016, klokken 08:47
Flere av disse skal fases ut bla årsavgift.

Dette er det ingen som vet med sikkerhet, selv om mange forventer at det vil skje.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Halv årsavgift fra 2018 full årsavgift fra 2020 er vedtatt. Usikkerheten rundt dette er om en eventuell ny regjering endrer dette.

Kanutten

Mener du at en sannsynlig avgiftsøkning på 1.475,- i 2018 er årsaken til at salget stuper?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

http://www.p4.no/nyheter/sterk-nedgang-i-elbilsalget-i-danmark/artikkel/650429/

Denne forteller hva som kan skje hvis man rører ved fordelene. At du velger og fremme enkeltsaker tatt ut av sin sammenheng blir feil.

Hybridsalget sammen med elbilsalget hadde ikke tatt av hvis det ikke var for reduksjon i avgifter.

Kanutten

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Sele

Bør ikke være tvil om at endringer i elbilfordeler vises på salg.

Hvis regjeringen fjerner elbilfordelene for tidlig vil markedet kollapse. Lille Norge er foreløpig det største markedet for elbiler i Europa. Stopper det opp her, vil bilprodusentene bremse opp teknologiutviklingen av nye elbiler som kan konkurrere med bensin- og dieselbiler, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Bondeknøl

Mange sitter jo på gjerde og venter på "vanlige" el-biler med stor batterikapasitet. Jeg ble fortalt av enkelte da jeg kjøpte el-bil uvær at jeg måtte vente litt til de nye store batteripakkene kom.
Dette utgjør nok også endel av nedgangen i salget.

Det positive for oss med at salget går nedover er jo at fordelene beholdes lenger.

Hansi

Jeg tror også hovedgrunnen til at salget går ned er at folk venter på neste generasjon biler med ~60kWh batteripakker. Jeg tror mange tenker at de "må ha" 500+km rekkevidde på en tank og mulighet for påfylling i løpet av få minutter, de ser ikke helt hvordan elbiler kan være klare med "full tank" hver morgen med en aksjonsradius på 100km+ forutsatt at man har lademulighet hjemme, samt at man som oftest klarer seg uten/med få hurtigladinger. Noen flere begynner kanskje å innse det etterhvert, men jeg tror også det er begrenset hvor mange som kunne tenke seg en bil som går maks 200km under helt optimale forhold for å synke drastisk på motorveihastighet og i kaldt vær, uansett hva statistikk tilsier i forhold til gjennomsnittlig kjørelengde. I tillegg har Tesla har blitt for dyr for de fleste, så jeg tror mange sitter på gjerdet til neste år/2018 når Opel Ampera-e, Nissan Leaf gen 2 og Tesla Model 3 kommer.

Hvis alle fordelene blir tatt bort ala Danmark vil så klart salget falle dramatisk, men jeg tror ikke gradvis utfasing av fordeler som vi har sett er hovedgrunnen til at salget synker nå.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA