Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min første Tesla, mange "feil"

Startet av stefse, onsdag 07. september 2016, klokken 08:16

« forrige - neste »

stefse

Rundt 15 prosent av alle nye biler som ble solgt i første halvår i år var elbiler. Det er en nedgang fra drøyt 18 prosent ved samme tid i fjor.

– Vi har sett en betydelig tilbakegang for elbilene det siste året. På samme tid i fjor var markedsandelen 18,4 prosent, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.

Elbiler utgjorde 11.744 av de 77.749 personbilene som ble registrert i første halvår, viser nye tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Andelen falt med andre ord til 15,1 prosent i første halvår i år.

Men i tillegg kommer ladbare hybridbiler, som nå har en markedsandel på nesten 13,3 prosent. Det er kraftig opp fra 4,5 prosent i fjor. Dermed utgjør den samlede andelen ladbare personbiler 28,4 prosent – hele 5,5 prosentpoeng høyere enn i første halvår 2015. (NTB)


Hvor mye av dette skyldes venting på nye modeller, og hvor mye skyldes frykt for kommende avgifter?
Ikke spesielt imponert over hybridbilene heller. Omtrent alle hybridbilene untatt BMW i3 med REX og muligens Chevrolet sin utgave er å betegne som noe i nærheten av svindel.



Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Kanutten

Det skyldes vel indirekte venting på nye modeller, siden de som finnes (med unntak av Tesla) ikke betraktes som fullverdige erstattere for eksisterende bilpark.

Hvorfor er hybrider svindel? Dersom de brukes "riktig" er de jo et utmerket alternativ, siden all småkjøring kan gjøres hel-elektrisk, samtidig som man har rekkevidden tilgjengelig for langturer.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

elektrolux

Jeg tror salgs-svikten skyldes at bompenger innføres på elbil, og at også andre fundamentale fordeler står for fall.

Dermed er det ingen vits lenger å kjøpe en bil som ikke kan kjøre utenfor bygrensene, ikke trekke tilhenger, må lades stadig vekk, og som har dyrere service enn en bensinbil. ( Dette er mytene mange fremdeles har om Elbil )

Hybrid forherliges som løsningen på dette, og bruker jo bare 0,1 l/mil :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mippen

Svindel er et sterkt ord, men skjønner hva han mener. De pushes som de skulle være rene elbiler, men i virkeligheten er det kjøremønster og hvor flink føreren er til å lade som bestemmer hvor miljøvennlig de er. Om vinteren og ved kaldstart har det blitt bevist at de kjører mest på drivstoff - ikke på strøm. Rekkevidden på ren el drift kan også diskuteres.
Fremtiden er elektrisk.

Burger

Heldigvis så er det vel bare 1 1/2 - 2 år til det kommer 60kw/t biler og det begynner å bli vanskelig å forsvare hybridbil dersom man ikke er campingturist. Veldig posetivt at signalene fra Nissan er at de hopper over hybrid og satser enten eller.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

stefse

Sitat fra: Kanutten på onsdag 06. juli 2016, klokken 22:39
Hvorfor er hybrider svindel? Dersom de brukes "riktig" er de jo et utmerket alternativ, siden all småkjøring kan gjøres hel-elektrisk, samtidig som man har rekkevidden tilgjengelig for langturer.
Direkte svindel er det vel ikke, men i forhold til elbiler og forsåvidt også vanlige biler, kommer de i det norske avgiftsincentivene skevt ut.
Man godtar tallene til produsenten, uten å ha noe som helst kontroll på hvor mye bilen faktisk kommer til å slippe ut av eksos når den blir tatt i bruk.
Kanskje de fleste er flinke å lade bilen, men dette vet man egentlig ingenting om...
Jeg observerer også at en god del av disse hybridene fyrer i gang forbrenningsmotoren støtt og stadig.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kaiat

Tror nedgangen i salget av nye elbiler kan forklares delvis med at det etterhvert har blitt flere elbiler tilgjengelig på bruktmarkedet. For mange vil jo en to-tre år gammel brukt elbil gjøre jobben like godt som en ny.

Det bør nok også bli et større utvalg i elbiler, det er stort sett småbiler og biler i Golf-klassen det går i. Jeg kunne godt tenkt meg en elektrisk flerbruksbil eller alternativt stasjonsvogn.


Sele

Det bør ikke være noen som helst tvil om at nedgangen i elbilsalget skyldes fjerning av elbilfordeler. Staten må ta et valg de kan ikke få begge deler.
https://www.nrk.no/norge/forsker_-umulig-a-na-klimamal-hvis-elbilfordelene-fjernes-1.12845735

tomrh

Sitat fra: stefse på onsdag 06. juli 2016, klokken 21:58
Men i tillegg kommer ladbare hybridbiler....noe i nærheten av svindel.
De jeg kjenner som har kjøpt ladbar hybrid er svært opptatt av å lade og spare drivstoff. F.eks. ei dame her i bygda som alltid lader hjemme, kjører sin Outlander Phev 4 mil til Trondheim bare på strøm, og handletur t/r Stjørdal på strøm (nå om sommeren). Klart at enkelteksempler ikke avslører generelt bruksmønster statistisk sett, men jeg tror ikke vi skal være så negative: det å spare drivstoff er et kraftig incentiv i seg selv for mange. Folk kjører jo mann av huse bare det ryktes at det er ei krone billigere på en bensinstasjon i nærheten. :)

Økningen av ladbare hybrider må ha spist mest av bensin- og dieselandelen og det er imo positivt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Philip Marlowe

Sitat fra: Kanutten på onsdag 06. juli 2016, klokken 22:39
Hvorfor er hybrider svindel? Dersom de brukes "riktig" er de jo et utmerket alternativ, siden all småkjøring kan gjøres hel-elektrisk, samtidig som man har rekkevidden tilgjengelig for langturer.

Lurer på hva brukerne av firmabiler gjør.
Plugger de inn kontakten og lader hjemme tro?  ::)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

tomrh

Sitat fra: Philip Marlowe på torsdag 07. juli 2016, klokken 09:36
Sitat fra: Kanutten på onsdag 06. juli 2016, klokken 22:39
Hvorfor er hybrider svindel? Dersom de brukes "riktig" er de jo et utmerket alternativ, siden all småkjøring kan gjøres hel-elektrisk, samtidig som man har rekkevidden tilgjengelig for langturer.
Lurer på hva brukerne av firmabiler gjør.
Plugger de inn kontakten og lader hjemme tro?  ::)
Andel nysalg av firmabiler generelt ligger ca mellom 33 og 43 prosent. Hadde vært interessant å sett hvor stor andel av disse er ladbare hybrider? Med et bruksmønster der de aldri lades vil det lønne seg å kjøpe tradisjonell bensin- eller diesel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

goggo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Burger

Sitat fra: goggo på torsdag 07. juli 2016, klokken 10:16

Desverre så tar du nok feil her. det er ikke lenge før Qashqai og andre Nissan og Renault biler får PHEV drivlinje.

Søren, så feil kan man ta. :-(

Takk for korrektur :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

stefse

Huff. Blir disse også av typen som fyrer i gang hvis man trør inn gassen eller slår på kimaanlegget?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Kanutten

Sitat fra: stefse på torsdag 07. juli 2016, klokken 17:51
Huff. Blir disse også av typen som fyrer i gang hvis man trør inn gassen eller slår på kimaanlegget?

Dette er vel å gjøre seg vanskelig med vilje?

I de aller fleste ladbare hybrider finnes et hel-elektrisk kjøremodus som gjør at bilen oppfører seg som en hvilken som helst annen elbil helt til batteriet er tomt (eller nesten tomt).
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA