Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjon på Kiwibutikken på Mosterøy

Startet av Marinius95, onsdag 07. september 2016, klokken 02:18

« forrige - neste »

Marinius95

Det var en grei video! Takk for den! :)

Det virker som at det billigste alternativet for meg er en slik? http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551

nr1rayner

Ingen problem  :)

3-fas har 4 kontakter.
Den du linket til har 3, altså 1-fas. Med mindre du er sikker på at det er sånn plugg, så må du nok lete litt mer  :P
1-fas blåstikk til schuko har mange, som regel med en kabeldæsj imellom, typ 30cm kabel. Sikkert clas, men også Biltema, Jula, campingforhandlere +++++
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Marinius95

Nå har jeg prøvd å lese meg litt opp, og dette virker som alternativene mine!
Her er en fastmontert hjemmelader ikke et alternativ, da jeg ikke eier hus enda. I tillegg er disse løsningene veldig greie til en evt langtur, der CHAdeMO ikke er et alternativ.

1. Den billige løsningen;
Blå 16Amp --> schuko adapter = 230x10Amp (begrenset av org lader) = 2300 KWh
Pris: Et par hundrelapper

2. Den raske løsningen
Rød 32 Amp --> Type 2 kabel --> Type 2 til Type 1 kabel = 400x32 = 12 800KWh (Dog er bilen begrenset til 6,6 Kwh
Pris: 10 999,-
Billigste kabelen jeg fant:
http://gronnemil.no/produkt/ladekabler/schukocee-til-type-2/nrgkick-32a-light-m2-t2-cee-5m

Her kan man også bruke adapter fra Rød til blå industrikontakt for å utnytte 16 amp ordentlig.

Tenker jeg helt feil?
Er det noen bedre alternativer?

nr1rayner

Har du 6,6kw lader? Det er tilleggsutstyr...
Er du usikker skal det vel komme opp i displayet, trykker deg fram til estimert ladetid, der skal det vel stå 2 tider hvis du har 6,6kw.
Hvis ikke har du 3,3kw altså 16A, så da vil vel ikke kabelen du linket til hjelpe stort mer enn charge amps sin til halve prisen.

Har ikke hatt behov for overganger selv, men må da finnes overgang fra rødplugg (via blå) til schuko.
Event. å skaffe en kabel med blåstikk på og da overgang fra rød til blå hvis du kommer til å koble til rød-plugg da selvsagt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Marinius95

Org lader var på 8 amp, men jeg fikk med en Type 2 til Type 1 kabel (som skal støtte 32 amp?)

Men jo mer jeg søker på dette, virker det som en Charge-Amp lader (16 amp) er en greiere løsning. Realistisk sett kommer ikke 32 amp til å bli relevant ettersom det er i hovedsak en pendlebil til og fra jobb. Men en ordentlig 16 amp lader istedenfor dårlige 8 amp originalt, virker som en god investering  :)

Griffel

#21
Sitat fra: Marinius95 på søndag 10. juli 2016, klokken 23:59
Tenker jeg helt feil?
Ja. Det er feil og koble sammen kabler på denne måten.
Sitat fra: Marinius95 på søndag 10. juli 2016, klokken 23:59
Er det noen bedre alternativer?
Mange f.eks. denne:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/evonyx-6-10-16-20-25-32a-ladekabel-med-kladd?tm=ladekabler/mode-2-til-type-1
Dersom du har en 6,6kW lader. Har du kun 3,6kW som de fleste finnes det rimligere varianter med blå 16A plugg.

Men til hjemmebruk er selvfølgelig en fastmontert ladestasjon mest praktisk f.eks en av disse: http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladestasjoner.
eller http://www.nofuel.no/Produkt/nofuel-ladepunkt-16a-type-1#product
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

nr1rayner

Sitat fra: Marinius95 på mandag 11. juli 2016, klokken 00:33
Org lader var på 8 amp, men jeg fikk med en Type 2 til Type 1 kabel (som skal støtte 32 amp?)
NEI, original KABEL er 8A, LADER sitter i bilen.

Du kan ha kabel som støtter så mye du vil, men begrenses uansett av laderen, som altså normalt er 3,3kw på norske biler, men tilvalg med 6,6kw.

Usikker på de type 2-1 kablene som følger fra Nissan, de finnes i 16 og 32A utgaver..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Marinius95

Takker for svar!  Ting faller litt mer på plass :)
Ettersom det bare leies hus,  ser jeg for meg at en 16amp Schumo kabel er det greieste i min situasjon.
Har en kamerat som er elektriker,  så skal høre med han om det er mulig å legge inn Cee komtakt i gasasjen uten at det blir en for stor kostnad.
Bilen viser meg tidsperspektiv på lading med både 3.3 og 6.6, så da antar jeg at den også støtter 6.6?

Einar_S

Ettersom du leier vil nok en ladeboks med innebygd jordfeilvern være best. Da kan du ta den med deg når du flytter. Riktignok må du ha en liktrekker til å demontere den, men det lønner seg nok likevel. Spesiellt om du får slike tjenester til en grei pris. Da ligger mesteparten av verdien i boksen, ikke sikringsskapet.

Eller en ypperlig bil for ungdom. Pigger avgårde som et skålda troll ved lave til middels hastigheter, men oppmuntrer ikke til hastigheter som ribber deg for førerkort eller gir deg utsikt til verden gjennom jernsprinkler.
2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Burger

Marinius95: Hvordan er første uken med Leafen? Fått hurtigladet, kjørt den tom, nytt friheten? :-)
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA