Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjon på Kiwibutikken på Mosterøy

Startet av Marinius95, onsdag 07. september 2016, klokken 02:18

« forrige - neste »

Marinius95

God kveld!

20 åring her som får min nye Nissan Leaf 30 Kwh Nordic på fredag. Helt ny og dette er i tillegg min første egen-eide bil.

Av den grunn har jeg et par spørsmål og fisker selvfølgelig etter alle slags tips jeg kan suge til meg :)

Jeg får med standard (?) kabel og noe som ble beskrevet som en hurtiglader (?), hva slags kabler er dette?
Jeg har prøvd å lese meg endel opp, men det virker som at det er et hav av kabler, overganger og plugger der ute...
I forhold til disse laderne jeg får med, hva slags ladere skal jeg se etter når jeg planlegger evt lengre turer?
Og hva slags stasjoner skal jeg stille meg på, for å ikke oppta stasjoner jeg egentlig ikke har noe utbytte av?

og i forhold til Autopass, er det slik at denne må registreres hos HVERT enkelt selskap? Og i tillegg gi beskjed om at det er en el bil...?  :-\

På forhånd takk!

Mazzbot

For det første Gratulerer ☺ vi trenger flere unge over til elbil .

Det følger med en kabel som du bruker til vanlig stikk kontakt , den kan lade på maks 10A . Hvis du har 6.6 KW lader så skal det følge med en type 1 til type 2 kabel på 32A. Disse ladestasjonene finner man som regel på kjøpesenter, parkeringer ved destinasjoner osv og er ofte gratis .

Hurtigladeren er den utgangen med svart lokk ved siden av den oransje når du åpner lade lokket foran, den heter Chademo og på disse stasjonene er kabelen fastmontert.  Det eneste du trenger er evt type 1 til type 2 om du ikke fikk det med .

Når det gjelder autopassbrikke så bestiller du den ,du sender inn en søknad for fritak for bom . Tar noen dager bare ! Du trenger bare å gjøre det hos et selskap

Chademo er den ladestasjonen du skal se etter ☺

Ladestasjoner.no har oversikt over de fleste ladere .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Burger

#2
Gratulerer med ny bil :-)

Leafen din har to plugger foran på bilen som du kan koble til lading.

Type 1 som kan ta i mot 3.3kw, eller 6.6kw om du kjøpte det, det skal også være med en type 1 lader som har schuko kontakt (vanlig stikkontakt slik som hjemme) som kan lade med 10A, dvs 2.2kw. Skal du utnytte 3.3kw så bør du ha en ladestasjon hjemme eller en CEE kontakt som du kobler til en ladekabel med 16A og CEE plugg. Du bør også vurdere å få elektriker til å gå over kontakt og kabel hjemme dersom du skal lade mye, på gamle hus kan det være mye grums. Dette er det mye kontrovers rundt på forumet, men hos meg ble det funnet to feil. Strøm til garasje gikk igjennom en lysbryter som ble varm samt for lite kvadrat på deler av ledningen.

Chademo som brukes til hurtiglading, disse kan stort sett lade opp til 50kw, men effekten avtar når batteriet begynner å bli fullt. Tror det begynner å gå sakte på din bil på rundt 80%. Chademoladerne kommer med kabel så her trenger du ikke noe. Det som er kjekt er å bli medlem av elbilforeninga og registrere rfid brikken hos de forskjellige tilbyderne. Oversikt over hurtigladere finner du her : http://ladestasjoner.no/

Husk å prøv et par hurtigladinger før du trenger det, også eventuell søtere halvdel. Da slipper man stresset når man virkelig trenger det.

Så er det mest sannsyneligvis med en Type 2 til Type 1 kabel, dette er fordi mange ladestasjoner for hjemmebruk og offentlig ladestasjoner kommer med Type 2. Uten denne kabelen så får du ikke ladet. Overgang til Type 2 er pga schukokontaktene blir ødelagt av den tunge klumpen på ladekablene.

Autopass så skal det være nok å si at man vil at brikken skal kunne brukes hos alle operatørene.

Mye fint kan du også finne på http://elbil.no/
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Marinius95

Takk for svar begge to!

Nå ble jeg endel klokere!

Skal nok få en elektriker til å gå over huset, det er relativt gammelt.

Nå er det egentlig bare å vente i spenning (hehe) til bilen er ferdig på fredag!
Sikkert litt enklere å sette seg inn i ting når man har noe fysisk å sammenlikne med!

Østfold

Gratulerer med ny el-bil - regner med du blir fornøy som jeg er etter 6 måneder med el-bil.

Anbefaler at du bestiller lade-brikke fra Grønn kontakt og Fortum - det gjør at lading på hurtigladestasjoner går litt greiere - litt mye fikling på telefon! Veldig greit å ha om du må lade innimellom på hurtigladestasjoner. Muligens får du med en ladebrikke fra leverandør - husk å aktivisere denne, ikke alle gjør det for deg.

Mazzbot

Et tips er å melde seg inn I elbilforeningen , da får du lade brikke og kan registrere den hos grønn kontakt og fortum . Har selv brukt lade brikken på mange av ladestasjonene så kan bekrefte at det fungerer .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Bondeknøl

Bombrikken registreres på registreringsnummeret. Det vil jo starte på EL eller EK. Å gi beskjed om at du ikke ønsker å betale bompenger burde da være helt unødvendig.
Autopass ligger vel i ordet? Her trengs det ikke å melde om at den skal virke hos alle operatører. Det er jo vanlig med rabattordninger i det bomselskapet du bruker mest hvis du velger å betale inn mye på forhånd, men det trenger du jo heller ikke tenke på nå som du er elektrisk.

Sele

Det må søkes om fritak for og slippe og betale bompenger for elbil. Og et av kravene er at du må ha bombrikke.

Bjoris

Den medfølgende ladekladden til vanlig stikkontakt er nok bare på 8A, dermed vil du oppleve at ladingen går veldig tregt med denne, men med gml hus kan det absolutt være greit. Mulig du kan deale deg til en 10A, min fra jan16 har 10a, mine foreldres fra mars 16 har 8A

Grattis med kjekk bil:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Spiro

Visst du får 8 amp er det bare å si du vil ha 10 amp lader så får du det ☺ nizzan er klar over denne feil (8 AMP) leveransen. Anbefaler 16 amp fastmontert lader og 10 amp nødlander. 

Kjøp lader sammen med bilen så slipper du mva ☺
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

nr1rayner

Sitat fra: Spiro på søndag 10. juli 2016, klokken 07:51
Visst du får 8 amp er det bare å si du vil ha 10 amp lader så får du det ☺ nizzan er klar over denne feil (8 AMP) leveransen.
Gratulerer med et godt valg  ;)

8A er da vel den nye standarden på schuko etter det nye regelverket?
Jeg vil anbefale å la den mursteinen som følger med ligge hjemme, og skaff en annen kabel, koster ca 3-6 lapper.
Har EVI-kabel selv, grei og billig sak, men sikler litt på Charge amps sin..

For lading hjemme er det vel CEE-stikk eller aller helst ladestasjon som gjelder.
Etter du har slitt ut Leafen, eller blitt tatt av fristelsen til å bytte i noe nytt om en del år, er det vel type2 som er fremtiden. Så skal det handles ladeløsning er det nok greit å ikke låse seg til type1 som det er på Leaf..
Schuko (vanlig stikk) blir fort slitt, det vises godt på de offentlige ladestasjonene..

Søk litt rundt på forumet etter ladeløsninger så finner du mye info fra mange med mye kompetanse  :)

Skal holde å gi beskjed til din leverandør av bombrikke om at du det er elbil.
Men som andre har skrevet, du MÅ ordne brikke og sørge for at de setter opp abb med elbil for å få gratis passering.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Marinius95

Tusen takk for alle svar!

Jeg hentet min nye Leaf på fredag og er storfornøyd! Jo mer jeg kjører, jo mer fornøyd blir jeg!
Dere vet helt sikkert alle de deilige fordelene, så jeg lar vær å ramse de opp som en nyforelsket tenåring...

Jeg fikk med Type 2 til Type 1 lader på kjøpet, og etter hva jeg leser er det en grei fordel.
Jeg er usikker på om jeg fikk med 8 eller 10 Amp laderen, så det må jeg nesten sjekke mer opp i.
Jeg takket nei til hjemmemontert ladestasjon på kjøpet, noe jeg egentlig angrer litt på nå.
Det ble begrunnet med at huset bare er leid, men kom på senere at den kunne ha blitt montert hos mine foreldre som bor et stykke på landet... Menmen! Regner med det er for sent å angre seg nå :P
Min far har forresten garasje med 16amp 3 fase, er dette noe jeg kunne ha benyttet meg av? Er det noen overganger eller slikt? Og om man skulle vurdere hjemmelader, hva er greieste / billigste alternativet?

nr1rayner

Kommer vel bedre svar fra mer erfarne, men gir et kjapt svar uansett.

16A 3fas er vel 400v på rødplugg. Mener det skal finnes overganger til blåstikk som gir deg 230v. Med Leaf får du bare brukt 1 av fasene. Videre må du ha overgang fra blåstikk til schuko for å bruke original kabel.
Men du får kjøpt kabler med blåstikk montert.

Billigste alternativ er schuko eller blåstikk. Må uansett trekkes opp dedikert kurs, og jordfeilvern type B må du vel ha uansett i dag.
Husker ikke om jeg skrev det her, men schuko ser ut som en dårlig løsning for fast bruk. De som står på ladestasjoner er svært slitt. Blåstikk er nok vesentlig bedre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Marinius95

Takker for kjapt svar!
Dette er en blåstikk, skal undersøke hvordan det er med jordfeiltype osv.

nr1rayner

Ok,
Såvidt jeg husker er blåstikk 230v og rødstikk 400v.
Uansett skal det nok finnes en overgang  :)

Tesla-Bjørn har en fin video med alle mulig overganger. Ikke alt som er relevant til Leaf, men ta en titt uansett.

Her har du link  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA