Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla på finn.no

Startet av mkaut, tirsdag 06. september 2016, klokken 19:39

« forrige - neste »

mkaut

Er det noen som vet om Amerikanske og Japanske elbiler kommer til å fortsette med Type 1, eller om de skal gå over til Type 2?

Jeg vurderer kjøp av Type 1 til Type 2 kabel for vår C-Zero og da lurer jeg på hvor stor er sjansen at den vil kunne brukes også for fremtidige elbiler (som Ampera-e eller den foreventede "nye Leafen")?
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: mkaut på onsdag 06. juli 2016, klokken 13:50
Er det noen som vet om Amerikanske og Japanske elbiler kommer til å fortsette med Type 1, eller om de skal gå over til Type 2?

Jeg vurderer kjøp av Type 1 til Type 2 kabel for vår C-Zero og da lurer jeg på hvor stor er sjansen at den vil kunne brukes også for fremtidige elbiler (som Ampera-e eller den foreventede "nye Leafen")?
Ampera-e skal vel benytte Type 2/CCS. Leaf gen 2 vet jeg ikke om vil fortsette med Type 1.

Jeg ville nok ikke satt penger på at biler med Type 1 fortsatt selges i Europa om 10 år. Men det er svært vanskelig å si helt sikkert. Jeg ville egentlig kun kjøpt kabelen med tanken om at den skal følge bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

zbk

Siden Type1 ikke støtter trefase tror jeg den fases ut (senest) når støtte for noenlunde AC-hastighet blir mer vanlig. Siden CCS/Type2 i tillegg blir pushet som europeisk standard skjer det sannsynligvis ganske fort.

Jeg gjetter på at 11 aller 22kW trefase blir standarden for ombordladerene etter hvert som batteristørrelsen øker.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

mkaut

Takk for svarene.

For meg høres det ut slikt at skal jeg kjøpe T1-T2-kabelen (noe jeg fortsatt ikke er sikker på at jeg trenger), så er det i alle fall ikke noe særlig poeng å kjøpe 32A versjon (siden den pleier å være litt dyrere og, viktigere, bruker tjukkere ledning og dermed tar mer plass i vår lille C-Zero)?
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

sylwester

Det er uansett bare en dum kabel som koster lite så da jeg kjøpte min valgte jeg å kjøpe 16A-tykkelse siden Leafen ikke lader kjappere og at jeg er sikker det blir ny kabel til en ny bil som muligens kan være en type2-til1..

Derimot ser jeg at mange hjemmeladestasjoner kommer med fastmontert type1-pistol som jeg syns er mindre lurt siden det koster mye mer en en kabel og du vil da måtte bytte boksen hvis du bytter bil. Jeg ville muligens også vurdert 32A selv om bilen idag kun drar 16 siden fremtiden er større batterier og ladetiden på dagens batteristørrelser er lang nok.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Arha

For å være på den sikre sida bør du gå for 32A kabel da enkelte 32A ladestolper ikke gir ut strøm når du kommer med en 16A kabel.  Både pris og kabeltykkelse er nesten det samme.  Har ikke opplevd dette selv, men på denne tråden kan du lese om problemet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23260.msg393184.html#msg393184
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

elektrolux

Problemet som er nevnt er minimalt, og vi anbefaler 16A kabel til 1290.- til dem som uansett ikke får ladet med mer strøm enn det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sylwester

32A-kabelen er relativt mer uhåndterlig enn 16A.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Griffel

Sitat fra: mkaut på onsdag 06. juli 2016, klokken 13:50
Er det noen som vet om Amerikanske og Japanske elbiler kommer til å fortsette med Type 1, eller om de skal gå over til Type 2?
Siden 3fas ikke er et tema i USA og Japan, USA er et stort marked, og det finnes type2 til  type1 kabler vil det nok ta litt tid før produsenter i østen lager bytter kontakten i bilen på de som går til europa. Det vil nok skje om kravet til lader i bil øker til minst 11kW og det dermed må bli ulike kontakter i USA/Europa.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mkaut

Sitat fra: Arha på onsdag 06. juli 2016, klokken 15:30
For å være på den sikre sida bør du gå for 32A kabel [...]  Både pris og kabeltykkelse er nesten det samme.

Sitat fra: sylwester på onsdag 06. juli 2016, klokken 16:14
32A-kabelen er relativt mer uhåndterlig enn 16A.

Hvor stor er egentlig forskjellen? Eller er det kanskje avhengig av merke?
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

elektrolux

Sitat fra: mkaut på onsdag 06. juli 2016, klokken 20:00
Hvor stor er egentlig forskjellen? Eller er det kanskje avhengig av merke?

Du ser forskjellen på våre her:

https://www.yourvismawebsite.com/admin/ladekabler/mode-3-ladekabler

Bildene er tatt av 16A, h.h.v. 32A kabler

Det er helst på 3 fase kabler det blir merkbare forskjeller mellom merkene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

mkaut

Sitat fra: elektrolux på onsdag 06. juli 2016, klokken 20:23

Du ser forskjellen på våre her:
https://www.yourvismawebsite.com/admin/ladekabler/mode-3-ladekabler

Bildene er tatt av 16A, h.h.v. 32A kabler

Det er helst på 3 fase kabler det blir merkbare forskjeller mellom merkene.

Tror du mente http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/ladekabler/mode-3-ladekabler.
Ellers takk for info.
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 06. juli 2016, klokken 16:48
Sitat fra: mkaut på onsdag 06. juli 2016, klokken 13:50
Er det noen som vet om Amerikanske og Japanske elbiler kommer til å fortsette med Type 1, eller om de skal gå over til Type 2?
Siden 3fas ikke er et tema i USA og Japan, USA er et stort marked, og det finnes type2 til  type1 kabler vil det nok ta litt tid før produsenter i østen lager bytter kontakten i bilen på de som går til europa. Det vil nok skje om kravet til lader i bil øker til minst 11kW og det dermed må bli ulike kontakter i USA/Europa.

Det er nok overgangen fra CHAdeMO-ladeport til CCS-ladeport som vil drive overgangen til Type 2 i Europa.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Philip Marlowe

Uansett, en liten kostnad.
En slik kabel koster under halv årsavgift for en dieselbil.
http://www.torshovbil.no/ladekabel-mode-3-type-11


Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

elektrolux

Eller enda mindre om en kikker litt videre ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA